Passiivinen palosuojaus on tulevaisuuden turvallisuutta

Kuva: Zeroten Oy

Teräsrakenteiden palonkestoaikaa voidaan kasvattaa erilaisilla palosuojamenetelmillä.

Palotorjuntaa voidaan jaotella kahteen tapaan, aktiiviseen ja passiiviseen. Aktiivisessa palosuojauksessa keskitytään palon sammutukseen, joka voi tapahtua esimerkiksi tiloihin asennetuilla sprinklereillä.

Passiivisen eli rakenteellisen palosuojauksen tehtävänä on hillitä liekkejä, savua ja myrkyllisiä kaasuja, joko eristämällä tai hidastamalla niiden leviämistä. Passiivista palosuojausta on palamattomien materiaalien käyttö ja esimerkiksi teräsrakenteiden palosuojaaminen.

Passiivisella palosuojauksella pienennetään vahingon määrää tuntuvasti

Passiivisella palotorjunnan etuna on palon mahdollinen eristäminen siihen tilaan mistä tulipalo on saanut alkunsa. Palosuojauksella voidaan suojata rakennusten poistumisreittejä ja sillä saadaan lisättyä elintärkeää poistumisaikaa rakennuksesta sekä lisättyä pelastushenkilökunnan turvallisuutta.

Palosuoja-aineet suojaavat rakenteita ja saattavat parhaimmassa tapauksessa pienentää rakennusten korjaus- ja uudelleenrakentamiskuluja. Passiivisen palosuojauksen hyödyt ovat niin ilmeiset, että se  otetaankin huomioon jo rakennuksen suunnitteluvaiheessa. Yksi passiivisen palosuojauksen keinoista on palosuojamaalata kantavat teräsrakenteet.

– Passiivista palosuojausta halutaan uudisrakennuksiin, mutta menetelmää hyödynnetään myös runsaasti vanhempien rakennusten saneerauksessa, kertoo FSP:n toimitusjohtaja Jarno Huttunen.

FSP suorittaa maalaamoissaan perinteisten pintakäsittelypalveluiden lisäksi palosuojamaalausta, ja myös Porvoossa on huomattu, että palosuojauksen kysyntä on kasvussa.

FSP panostaa kehitystyöhön ja tarjoaa osaamistaan myös muille

FSP seuraa ja osallistuu itse aktiivisesti pintakäsittelyalan kehitystyöhön. Vaihtuvat neljä vuoden aikaa luovat haastavat olosuhteet pintakäsittelyalalle, ja uusia toimintatapoja etsitään jatkuvasti.

– Etsimme kaiken aikaa uusia menetelmiä ja materiaaleja. Monessa maalaamossa teemme myös runsaasti yhteistyötä muiden alan ammattilaisten kanssa, Huttunen kertoo.

Yhteistyökuvioita on jatkossakin luvassa runsaasti, etenkin FSP:n Porvoon yksikössä. Yritys tarjoaa syksyllä vapaata kapasiteettiaan, erityisesti erikoispinnoituksia kaikille lähialueen toimijoille. FSP näkee, että alueella on kysyntää laadukkaalle ja kustannustehokkaalle pintakäsittelyn ammattilaiselle. FSP:n Porvoon yksikön sijainti on hyvä, sillä se sijaitsee valtatie seitsemän varrella, lähellä pääkaupunkiseutua.

­­– Olemme lähellä kaikkia ja aikatauluttaminen meidän kanssa on helppoa. Porvoon Eerolanmäen pintakäsittelylaitos on ollut toiminnassa jo vuodesta 1997. Olemme tehneet hedelmällistä yhteistyötä yksikössä lähes 25 vuoden aikana monien Etelä-Suomen yritysten kanssa, kertoo Huttunen ja jatkaa,

– Tavoitteemme on nyt tarjota erityisesti erikoispinnoituksia, kuten myös perinteistä teollista pintakäsittelyä mahdollisimman laajasti kaikille niitä tarvitseville yrityksille.

Porvoon pintakäsittelylaitos on hyväksytty EN1090 mukaisesti, mikä tarjoaa mahdollisuuden sertifioitujen kantavien teräsrakenteiden pintakäsittelyyn ilman erillistä auditointia.

Sanna Parkkonen
Myynti- ja markkinointipäällikkö
sanna.parkkonen@fspcorp.com

Kuva: Zeroten Oy

FSP Finnish Steel Painting Oy on yksi Euroopan johtavista teollisuuden pintakäsittelyalan yrityksistä. Yrityksen palveluksessa on yli 300 alan ammattilaista Pohjois-Euroopan alueella. Vuonna 2021 FSP liikevaihto on noin 26 M €.

FSP investoi ja tuplasi Hämeenlinnan tuotantokapasiteetin -maalaamo päivitettiin moderniksi pintakäsittelylaitokseksi19.2.2021 11:05:07 EET | Tiedote

FSP avasi uuden IoT-ratkaisuja hyödyntävän maalaamon Raisioon - maalaamo on Suomen nykyaikaisin22.9.2020 14:14:58 EEST | Tiedote