Patient- och klientsäkerhetsarbetet har lidit på grund av avbrott i styrningen

Enligt revisionen av Statens revisionsverk har social- och hälsovårdsministeriet (SHM) och dess underlydande förvaltning inte styrt patient- och klientsäkerheten på ett långsiktigt och konsekvent sätt. Revisionsverket utredde hur social- och hälsovårdsministeriet och dess underlydande förvaltning har utvecklat, styrt och stött patient- och klientsäkerheten under de senaste tio åren.
Revisionen visar att det har förekommit överlappningar i myndighetsansvaret, samt förändringar, avbrott och dröjsmål i verksamhetsstyrningen. Dessutom har många av de centrala riksomfattande målen för patient- och klientsäkerheten, såsom att fastställa tydliga indikatorer, inte uppnåtts.
”För dem som anordnar och producerar social- och hälsovårdstjänsterna har bristerna och oklarheterna i styrningen återspeglats i förutsättningarna för att genomföra patient- och klientsäkerhetsarbetet”, berättar Mikko Koskinen, ledande effektivitetsrevisor vid revisionsverket.
Revisionen visar att den riksomfattande informationen som samlats in om patient- och klientsäkerheten är splittrad och bristfällig. Det går inte att bilda sig en enhetlig uppfattning om farliga situationer, avvikelser och risker, och centrala indikatorer har inte fastställts. Det finns inte heller tillräckligt med information om tjänsternas säkerhet som kunde användas för att utveckla verksamheten, jämföra organisationer eller dela god praxis.
Revisionsverket rekommenderar bland annat att SHM tydligare än nu ska tilldela det riksomfattande lednings- och utvecklingsansvaret för patient- och klientsäkerheten till en behörig myndighet. Revisionsverket rekommenderar också att lagstiftningen utvecklas, samt att man fastställer riksomfattande indikatorer för att mäta kvaliteten och säkerheten.
”Den strategiska styrningen borde vara systematisk och genomförandet av de nationella målen borde säkerställas genom systematisk uppföljning. Det finns mycket att utveckla, men det allmänna intrycket av arbetet inom social- och hälsovårdsorganisationerna är ändå positivt. I synnerhet inom den specialiserade sjukvården har man satsat på att processerna ska fungera och på att vården ska vara säker. Förhoppningsvis kan även socialvårdstjänsternas kvalitet och säkerhet säkerställas i högre grad genom fortsatt utvecklingsarbete”, säger Koskinen.
Felfri vård och service har betydelse både för individens välbefinnande och för den offentliga ekonomin. OECD (organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) uppskattar att cirka 15 procent av hälso- och sjukvårdens kostnader går till att åtgärda fel och olägenheter inom vården.
Läs rapporten: Styrning och uppföljning av patient- och klientsäkerheten
Nyckelord
Kontakter
Mikko KoskinenJohtava tuloksellisuustarkastaja, ledande effektivitetsrevisor
Tel:040 732 4951etunimi.sukunimi@vtv.fiJuho NurminenJohtava tuloksellisuustarkastaja, direktör för effektivitetsrevision
Tel:040 734 7905etunimi.sukunimi@vtv.fiBilder

Om
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.
Statens revisionsverk (VTV) finns i anknytning till riksdagen och är den högsta externa revisorn, som reviderar skötseln av statsfinanser, övervakar finanspoltiken och utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Med oberoende revisionsarbetet säkerställer verket att statens medel används för av riksdagen beslutade ändamål på ett lagenligt och ändamålsenligt sätt och att finanspolitiken utövas på ett hållbart sätt.
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Ett starkare myndighetssamarbete vore nödvändigt för att göra handläggningen av brottmål smidigare19.6.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Handläggningen av brottmål har förlängts hos alla myndigheter i kedjan och förvaltningen har försökt göra processen smidigare på många sätt. En effektiv utveckling skulle förutsätta ett verkningsfullt myndighetssamarbete, som saknas för närvarande.
Vahvempi viranomaisyhteistyö olisi tarpeen rikosasioiden käsittelyn sujuvoittamiseksi19.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Rikosasioiden käsittely on pidentynyt kaikissa ketjun viranomaisissa, ja hallinto on monin keinoin yrittänyt sujuvoittaa prosessia. Tuloksellinen kehittäminen edellyttäisi vaikuttavaa viranomaisyhteistyötä, joka nykyisellään puuttuu.
I välfärdsområdesvalet lämnade 88 procent och i kommunalvalet 85 procent in sin redovisning av valfinansieringen i tid17.6.2025 09:14:22 EEST | Pressmeddelande
628 välfärdsområdespolitiker och 2397 kommunpolitiker lämnade inte in sin redovisning av valfinansieringen inom den utsatta tiden.
Aluevaaleissa 88 prosenttia ja kuntavaaleissa 85 prosenttia palautti vaalirahoitusilmoituksensa ajoissa17.6.2025 09:14:22 EEST | Tiedote
628 hyvinvointialueiden poliitikkoa ja 2397 kuntapoliitikkoa ei palauttanut vaalirahoitusilmoitustaan määräaikaan mennessä.
Den kontinuerliga skuldsättningen är särskilt oroväckande i den nuvarande säkerhetsmiljön9.6.2025 09:01:00 EEST | Pressmeddelande
Statens revisionsverk publicerade våren 2025 en bedömning utförd av den finanspolitiska övervakningen om utvecklingen av de offentliga finanserna och om skötseln av finanserna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum