Patterimäen puunkaadoille haetaan poikkeamislupaa

Uudenmaan ELY-keskuksen uusimman päätöksen mukaan pikaraitiotien rakentamisen edellyttämiä puunkaatoja Patterimäen puistossa ei päästä aloittamaan. Alueella on maaliskuussa 2020 tehdyn liito-oravaselvityksen mukaan uusia liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja. Helsingin kaupunkiympäristön toimiala hakee luonnonsuojelulain mukaista lupaa poiketa liito-oravan suojelusta alueella.

Pikaraitiotien, pelastustien sekä ulkoiluraitin rakentamisen edellyttämien puunkaatojen alueet.

Uudenmaan ELY-keskus antoi uuden päätöksen Patterimäen puunkaatoja koskevasta valituksesta keskiviikkona 27. toukokuuta 2020. Patterimäen liito-oravatilanne on muuttunut viime keväästä, jolloin Raide-Jokerin linjauksen läheisyydessä ei viranomaisten tiedon mukaan ollut liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja.

Helsingin kaupunki teetti selvityksen Patterimäen liito-oravista maaliskuussa 2020. Siinä havaittiin uusia jätöslöytöjä sekä liito-oravalle soveliaita kolopuita Raide-Jokerin linjaukselta ja sen läheltä. ELY-keskus on arvioinut tilannetta uusimman tiedon valossa, eikä Raide-Jokerin töitä voida päätöksen mukaan aloittaa.

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala hakee Uudenmaan ELY-keskukselta lupaa poiketa luonnonsuojelulain mukaisesta liito-oravan suojelusta Patterimäen puistossa. Poikkeamislupaa haetaan seuraavin perustein: 1) pikaraitiotien linjaukselle ei ole tarkastelluista vaihtoehdoista huolimatta muuta tyydyttävää vaihtoehtoa, 2) liito-oravan elinmahdollisuudet Patterimäen alueella säilyvät Raide-Jokerin vuoksi tehtävistä puunkaadoista huolimatta ja 3) hanke on kaupunkien kehittymisen ja esimerkiksi päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta yhteiskunnallisesti erittäin merkittävä. Raide-Jokerin on arvioitu vähentävän liikenteen hiilidioksidipäästöjä 4000 tonnia vuodessa vuonna 2030. Hankkeen viivästymisestä aiheutuisi merkittäviä kustannuksia.

Raide-Jokeri on linjattu kulkemaan Patterimäen läpi tunnelissa ja länsipuolella aivan teollisuusalueen reunassa, jotta alueen luontoa säilyy mahdollisimman paljon. Patterimäen puistossa on runsaasti liito-oravalle suotuisaa puustoa. Raide-Jokerin rakentamisen myötä Patterimäen alueen lisääntymis- ja levähdyspaikkojen pinta-alasta häviää noin 11 %. Raide-Jokeri-allianssin näkemyksen mukaan liito-oravan poikkeamislupa Patterimäessä ei vaikuta lajin suotuisan suojelun tasoon Länsi-Helsingin alueella.

Liito-oravakanta on vahvistunut Helsingissä viime vuosina nopeasti.

Juha Saarikoski, tilaajan projektijohtaja, p. 09 310 35288, juha.saarikoski@hel.fi

Uuden bussivarikon kustannuksia käsiteltiin HKL:n johtokunnassa2.4.2020 10:44:31 EESTTiedote

Raide-Jokeri-allianssi rakentaa HKL:n uuden bussivarikon Roihupeltoon. Bussivarikon laatutaso ja tekniset vaatimukset ovat kasvaneet, minkä vuoksi myös kustannusarvio nousi. HKL:n johtokunta hyväksyi korotetun kustannusarvion 2.4.2020. Liittyvänä hankkeena toteutettavan bussivarikon kustannukset ovat osa Raide-Jokeri-allianssin toteuttamaa kokonaisuutta, joten korotus on mahdollista kompensoida muualla hankkeessa tehtävillä säästöillä. Bussivarikko valmistuu kesällä 2020.

Pyöräily ja jalankulku kiertoreiteille Maaherrantieltä27.3.2020 12:49:25 EETTiedote

Uuden pyöräilyn ja jalankulun väylän rakentaminen Maaherrantielle Raide-Jokerin töiden yhteydessä sulkee Oulunkyläntien ylittävän jalankulun ja pyöräilyn sillan liikenteeltä 6.4.2020 alkaen. Lisäksi Raide-Jokerin muut rakennustyöt sekä alueella alkavat talonrakennustyömaat aiheuttavat Oulunkylän aseman ja Vantaanjoen välille mittavia työnaikaisia järjestelyjä. Tästä syystä radanvartta ja Vantaanjoen suuntaan kulkeva jalankulku ja pyöräily ohjataan Maaherrantieltä sujuville kiertoreiteille jo kauempaa.