Kustannusosakeyhtiö Tammi

Paul Auster kirjailijahaastattelussa Akateemisen Kohtaamispaikalla 2.9.2017

Yhdysvaltojen arvostetuimpiin nykykirjailijoihin lukeutuva Paul Auster vierailee Suomessa 29.8-3.9.2017. Auster-faniksi tunnustautunut tasavallan presidentti Sauli Niinistö haastattelee Austeria lauantaina 2.9.2017 Akateemisen kirjakaupan Kohtaamispaikalla kello 13:00.

Kirjailija Paul Auster Kuvaaja: Jerry Bauer

Paul Auster on Tammen Keltaisen kirjaston tunnetuimpia kirjailijoita, ja hänen teostensa ilmestyminen suomeksi on aina tapaus. Tätä vierailua on odotettu kauan, ja olemme onnekkaita, että kirjailija saapuu Suomeen niin pian uusimman kirjansa 4321 ilmestymisen jälkeen. Kirjailijan ja presidentti Sauli Niinistön kohtaaminen kuvastaa kirjallisuuden ja lukemisen suurta merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tästä olemme kansainvälisestikin tunnettuja,” sanoo Tammen kustannusjohtaja Outi Mäkinen.

New York -trilogiallaan 1980-luvun puolivälissä suuren yleisön tietoisuuteen noussut yhdysvaltalainen kirjailija Paul Auster esiintyy Suomen vierailullaan myös mm. lukijatilaisuuksissa Kansallisteatterissa ja Ateneum Live -keskusteluklubilla sekä osallistuu Suomen tiedeseuran järjestämään seminaariin.

Austerin tuorein teos, lähes 1 200-sivuinen 4 3 2 1 (suom. Ilkka Rekiaro) julkaistiin Tammen Keltaisessa kirjastossa toukokuussa. Kirja on suuri tarina yhden sukupolven Amerikasta, sattuman oikuista ja syntymäoikeudesta. Kirjassa seurataan sen päähenkilön Archie Fergusonin elämää neljänä rinnakkaisena polkuna. Jokaisella Archie Fergusonilla on samat vanhemmat ja sukulaiset, sama ystävä tai rakastettu, mutta he kasvavat eri ihmisiksi.

Brooklynissä New Yorkissa asuva Paul Auster (s. 1947) opiskeli Columbian yliopistossa ja asui sen jälkeen neljä vuotta Ranskassa. Ennen kirjailijaksi ryhtymistään hän teki töitä muun muassa öljytankkerilla, puhelinkeskuksessa ja Ranskan maaseudulla. Austerin kirjallinen kuuluisuus alkoi 1980-luvun puolivälissä julkaistusta New York -trilogiasta, joka on kolmen omintakeisen salapoliisiromaanin sarja. Austerin tuotanto käsittää romaaneja, muistelmia, esseitä, runoja ja elokuvakäsikirjoituksia. Lisäksi hän on tehnyt käännöksiä ranskasta englantiin.

Lisätiedot:
Outi Mäkinen | Kustannusjohtaja | Kustannusosakeyhtiö Tammi
outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

Kirjailija Paul Auster Kuvaaja: Jerry Bauer

Kustannusosakeyhtiö Tammi

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Tammi

Ihan totta! -tietokirjakilpailun voittajateokset pureutuvat sukupuolen moninaisuuteen ja todellisiin prinsessoihin27.10.2017 13:00Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Tammen ja Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen Ihan totta! -tietokirjakilpailun voittajateokset julkistetaan Helsingin Kirjamessujen Katri Vala -lavalla perjantaina 27.10.2017 klo 12.30. Nuorten sarjan voittajateos Sukupuolena ihminen on ensimmäinen nuorille suunnattu suomenkielinen teos sukupuolen moninaisuudesta ja transsukupuolisuudesta. Lasten sarjan voittaja Todellisten prinsessojen kirja esittelee totutusta prinsessakaavasta poikkeavia, oikeasti eläneitä prinsessoja eri aikakausilta. Tammi julkaisee voittajateokset syksyllä 2018.

Risto Räppääjän 20-vuotisjuhlavuosi on herkkua kaikille aisteille23.10.2017 10:50Tiedote

Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä -kirjasarja on riemastuttanut suomalaisia lukijoita jo 20 vuoden ajan. Tuorein sarjan kirja Risto Räppääjä ja väärä Vincent vie lukijat taideväärennösten maailmaan. Juhlavuoden kunniaksi Risto Räppääjä on taipunut myös herkkureseptejä sisältäväksi kokkauskirjaksi. Marraskuussa Risto Räppääjä -musikaaleista ja -elokuvista tuttuja biisejä kuullaan musiikkiteatteri Kapsäkissä järjestettävässä juhlakonsertissa.