Peking torjuu koronavirusta suomalaisen Mecastepin ilmanpuhdistajalaitteilla

Suomalainen sisäilma-asiantuntijayritys Mecastep Oy on toimittanut Pekingin kaupungille neljä Sterimat-ilmanpuhdistajalaitetta. Laite perustuu kotimaiseen ilmanpuhdistusteknologiaan ja sen ominaisuuksiin kuuluu, että se poistaa homeitiöitä, bakteereja ja viruksia sisäilmasta UV-C säteilyllä. Laitetta voidaan hyödyntää niin sisäilman parantamisessa kuin esimerkiksi virusuhkien torjumisessa, tässä tapauksessa Korona-viruksen tartuntojen ehkäisemisessä.

Mecastep Oy:n toimitusjohtaja Kari Vuorimaa ja Sterimat homeilmanpuhdistajat

Mecastep Oy on toiminut sisäilma-alalla jo vuodesta 1990. Kukkilalainen yritys on erikoistunut sisäilmaongelmien poistamiseen ja ennalta ehkäisyyn etenkin julkisissa tiloissa, kuten terveydenhuollon tiloissa, oppilaitoksissa ja erilaisissa tuotantotiloissa. Yrityksellä on omaa tutkimus- ja kehitystoimintaa, ja nyt Kiinaan toimitettavat Sterimat-laitteet perustuvat sen omaan teknologiaan.

– Sterimat on alun perin kehitetty homeilmanpuhdistajaksi. Homeitiöiden lisäksi se poistaa sisäilmasta muun muassa viruksia ja haitallisia mikrobeja. Laite on suunniteltu tilojen käyttöturvallisuuden varmistamiseen, ja se vähentää tutkitusti tilojen terveyshaittoja, kertoo Kari Vuorimaa, Mecastep Oy:n toimitusjohtaja.

Sterimatin avulla yritetään rajoittaa koronaviruksen leviämistä

Olemme miettineet Kiinan mahdollisuutta jo vuosien ajan, mutta todellisia toimenpiteitä Aasian markkinoille siirtymiseksi emme ole vielä tehneet. Vuosien varrella olemme kuitenkin tutustuneet nykyään Lahdessa asuvaan Minzhe Zhao’oon, joka tuntee paikallisviranomaisia Pekingistä. Hän ehdotti, että koska Sterimat tuhoaa viruksia, voisimme omalta osaltamme olla mukana rajoittamassa Koronaviruksen leviämistä – ja sillä tiellä nyt olemme. Sterimatit ovat nyt matkalla ja ne luovutetaan Kiinan punaiselle ristille tällä viikolla. Koneet annetaan tällä kertaa puhtaasti hyväntekeväisyydestä, mutta toki taustalla on ajatus Kiinan markkinoiden avautumisesta.

– Uskomme ja todella toivomme, että laitteemme voivat auttaa koronaviruksen torjumisessa. Yksi laite voi puhdistaa noin 50 neliömetrin kokoisen tilan. Laitteita voi hyödyntää esimerkiksi terveydenhuollon myös lisäksi myös ennalta ehkäisevästi: kun laite poistaa otsonia tuottamatta virukset ja muut terveydelle haitalliset ainekset sisäilmasta, sairastumisen riski pienenee huomattavasti, Mecastepin Operatiivinen johtaja Mika Iivonen esittelee. Suomessa laitteita on päivittäisessä käytössä noin 800 kpl, pääosin homeongelmista kärsivissä kiinteistöissä.

Kari Vuorimaa
toimitusjohtaja, Mecastep Oy
kari.vuorimaa@mecastep.fi

Mika Iivonen
Operatiivinen johtaja, Mecastep Oy
mika.iivonen@mecastep.fi

Mecastep Oy:n toimitusjohtaja Kari Vuorimaa ja Sterimat homeilmanpuhdistajat

FSP ja Zeroten ovat sopineet uusasiakashankinnan ja viestinnän ulkoistuksesta27.5.2021 15:34:25 EEST | Tiedote

FSP Finnish Steel Painting Oy siirtää kaiken sisäisen ja ulkoisen viestinnän sekä uusasiakashankinnan Zeroten Oy:lle. Sopimuksella yritykset vahvistavat olemassa olevaa kumppanuuttaan, sillä Zeroten on jo aikaisemmin vastannut FSP:n markkinoinnista. Liikkeenluovutuksen yhteydessä FSP:n henkilökuntaa siirtyy vakituisesti Zerotenin palvelukseen. Tulevaisuudessa Zeroten rekrytoi tarvittaessa itsenäisesti uutta henkilöstöä FSP:n tarpeisiin.

Suomalainen koronavirukselta suojaava tarrapinnoite valloittaa kuluttajamarkkinat23.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Clean Touch Medicalin innovaatio CovidSafe on suomalainen keksintö taistelussa koronavirusta vastaan. Tarrapinnoite lanseerataan kuluttajille kuluvan huhtikuun aikana. CovidSafe on tarrapinnoite, joka eliminoi SARS-CoV-2 viruksen kosketuspinnoilta sekunneissa. Tuote perustuu patentoituun monimetallihybridiseokseen, joka soveltuu käytettäväksi sekä ulkona että sisällä. Tuotteen teho on vahvistettu Helsingin yliopiston laboratoriossa.

Uusi helppokäyttöinen Fustra Seniori -sovellus ikääntyneiden liikuttamisen tueksi22.12.2020 14:52:22 EET | Tiedote

Kuluvan vuoden aikana ikääntynyt väestö on jäänyt liian yksin. Kotimainen liikunta-alan yritys Fustra tuo markkinoille ikäihmisille suunnatun helppokäyttöisen sovelluksen, joka ohjaa harjoittelua turvallisesti etänä. Sovelluksen harjoitukset pohjautuvat UKK-instituutin liikuntasuosituksiin. Suunnittelu on toteutettu yhteistyössä UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinteen kanssa.

Pilottivaiheen yhteistyöstä hyviä tuloksia - Semat ARM tarjoaa asiakaslähtöistä toimintaa8.12.2020 10:00:00 EET | Tiedote

Projektitalo Sematin uusi palvelu Semat ARM tarjoaa uutta, objektiivista näkökulmaa sekä konkreettisia toimenpiteitä liiketoiminnan kehittämiseen. Palvelun kehittämisvaiheessa kumppaniksi ja pilottiasiakkaaksi valikoitui sähköjärjestelmien valmistaja Milectria. Samalla kun Sematin palvelua hiottiin asiakaslähtöisemmäksi, kehitettiin myös Milectrian omaa toimintaa.