Pekka Helynranta johtamaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n hallitusta 2022

Ahlstrom-Munksjö Glassfibre Oy:n toimitusjohtaja Pekka Helynranta on valittu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2022. Hän on toiminut aiemmin liiton varapuheenjohtajana ja hallituksen jäsenenä.

Suomen Tekstiili & Muoti ry on suomalaisten tekstiili- ja muotialan yritysten työmarkkina- ja edunvalvontajärjestö. Liiton puheenjohtajaksi valittu Pekka Helynranta tarkastelee alaa merkittävältä keulapaikalta – Ahlstrom-Munksjö on yksi maailman johtavista kestävän kehityksen mukaisten ja innovatiivisten kuitupohjaisten ratkaisujen toimijoista.

”Elämme tekstiili- ja muotiteollisuudessa jännittäviä aikoja. Kestävän kehityksen tekstiiliratkaisut, kuten ekologiset tekstiilikuidut, ovat mullistamassa tekstiilimarkkinat. Digitalisaation mahdollisuudet auttavat suomalaista teollisuutta kansainvälisessä kilpailussa, ja suomalaisen työmarkkinasektorin tilanteessakin on uudenlaista värinää”, sanoo vastavalittu puheenjohtaja Pekka Helynranta.

Suomalainen tekstiili- ja muotiala myönteisessä valokeilassa

Suomen Tekstiili & Muoti ry rakentaa suomalaiselle tekstiili- ja muotialalle kannustavaa toimintaympäristöä kotimaassa. Liiton tavoitteena on myös tukea alan yrityksiä kestävässä kasvussa ja kansainvälistymisessä.

Suomalainen tekstiili- ja muotiosaaminen on viime aikoina näkynyt taajaan maailmalla niin tekstiilikuituinnovaatioiden kuin lahjakkaiden nuorten suunnittelijoiden ansiosta. Se lisää suomalaisyritysten ponnistusvoimaa globaaleilla markkinoilla. Murrosta elävällä alalla nähdään mittavia mahdollisuuksia mm. tuotekehityksessä ja uusissa investoinneissa.

”Odotan innolla työtä, jota me pääsemme liiton hallituksessa tekemään jäsenyritysten toimintaedellytysten parantamiseksi ja alan uusien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi”, Helynranta sanoo.

Tekstiili- ja muotialan monipuolisuus näkyy liiton hallituksen kokoonpanossa

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n hallituksen varapuheenjohtajiksi valittiin Lapuan Kankureiden toimitusjohtaja Esko Hjelt ja Lennolin toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen. Liiton hallitukseen nimettiin myös iso joukko uusia jäseniä (hallituksen kokoonpanoon tästä linkistä). Pitkäaikainen hallituksen puheenjohtaja vaihtuu, sillä Image Wearin toimitusjohtaja Pekka Nikkanen siirtyy eläkkeelle.

”Liiton hallituksen jäsenistössä tapahtuu vuodenvaihteessa merkittäviä vaihdoksia, ja kapula siirtyy Pekalta Pekalle. On toimintamme kannalta hieno asia, että jäsenyritystemme monipuolisuus näkyy myös hallituksen kokoonpanossa. Liiton uuden hallituksen johdolla voimme yhä aktiivisemmin verkottua niin Suomessa kuin kansainvälisesti”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.

Lisätietoja:

Hallituksen puheenjohtaja (2022) Pekka Helynranta, puh. +358 50 5710458

Liiton toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski, puh. +358 40 5384541 tai marja-liisa.niinikoski@stjm.fi

Lataa
Pekka Helynranta valittiin Suomen Tekstiili & Muoti ry:n hallituksen puheenjohtajaksi 2022. Helynranta on Ahlstrom-Munksjö Glassfibre Oy:n toimitusjohtaja.
Lataa

Tekstiilit ovat mukana meidän jokaisen arjessa, jokaisessa päivässä. Suomen Tekstiili & Muoti ry on työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme tuottavat muun muassa vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita. Me edistämme tekstiili- ja muotialan mahdollisuuksia kasvaa, menestyä ja kansainvälistyä. www.stjm.fi

Tekstiili- ja muotialan näkymät optimistisia – raaka-aine- ja logistiikkakustannusten nousu kuitenkin uhkaa koronan jälkeistä kasvua16.9.2021 10:39:28 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotialan yritysten toipuminen koronakriisistä on hyvässä vauhdissa. Alan yrityksistä yli 40 prosenttia on pystynyt kasvattamaan liikevaihtoaan koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Yritysten odotukset ensi vuodelle ovat optimistiset, mutta raaka-aineet ja logistiikka ovat kallistuneet merkittävästi, ja tämä uhkaa yritysten kasvua. Tulokset selviävät Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tuoreesta yrityskyselystä.

Suomen Tekstiili & Muoti, Ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto ministeri Lintilälle: Tekstiili- ja muotiala nousemassa Suomelle merkittäväksi teollisuudenalaksi12.5.2021 11:28:53 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotialalla on mahdollisuus nousta Suomelle merkittäväksi teollisuudenalaksi, joka luo työtä ja hyvinvointia. Tämä oli työmarkkinaosapuolten keskeinen viesti, kun ne tapasivat elinkeinoministeri Mika Lintilää. Keskeisessä asemassa ovat uusien tekstiilikuitujen ja kiertotalouden ympärille rakentuva vahva arvoketju sekä kansainvälisen kuluttajakaupan vahvistaminen.

Tekstiili- ja muotialan yritykset: Koronatilanne heikentänyt lähikuukausien näkymiä, mutta tulevaisuuteen suunnitellaan investointeja5.3.2021 08:30:00 EET | Tiedote

Tekstiili- ja muotialan yritysten tilanne on heikentynyt viime syksystä. Yrityksissä kuitenkin suhtaudutaan tulevaisuuteen ilmeisen toiveikkaasti, sillä peräti 90 prosenttia yrityksistä suunnittelee investointeja seuraavien 3–5 vuoden aikana. On Suomen etu edistää tekstiilialan investointeja, sillä ne tuovat kaivattua taloudellista kasvua ja samalla vievät eteenpäin digitalisaatiota, hiilineutraalisuutta ja kiertotaloutta.