Pekka ”Rocky” Rautakallion elämäkerta kertoo kiekkolegendan vaiheikkaasta urasta pelaajana ja valmentajana

Mikko Rautakallion ja Mikko Merilinnan kirjoittama Rocky Road (Bazar) kokoaa porilaistaustaisen Pekka Rautakallion vaiherikkaan elämäntarinan tähtipuolustajana, valmentajana ja ennen kaikkea perheelleen elävänä miehenä.

Rocky Road -kirjassa Pekka Rautakallio kertoo ensimmäistä kertaa julkisesti peliuransa vaiheista ja valmentajavuosistaan.

Pekka “Rocky” Rautakallion (s. 1953), kenties kaikkien aikojen parhaimman suomalaisen jääkiekkopuolustajan, elämä ja ura ovat olleet todennäköisyyksiä ja vähättelyä vastaan taistelemista. Se on ollut myös omia perheen parhaaksi tehtyjä valintoja, jotka ovat ajaneet ammatillisten kunnianhimojen ja rahan ansaitsemisen ohi.

Suomessa Rautakallio pelasi ensin Porin Ässissä ja myöhemmin HIFK:ssa, joiden riveissä hän saavutti kolme Suomen mestaruutta. Hän pelasi myös kahteen otteeseen Pohjois-Amerikassa: WHA-liigassa ja NHL:ssä. Hän oli ensimmäinen suomalaispelaaja NHL:n tähdistöottelussa, kun hänet valittiin All-Star-otteluun 1982. Valmentajana Rautakallio on toiminut niin kotimaan kentillä kuin Sveitsissä ja KHL:ssä.

Pekka Rautakallio ei ole aiemmin julkisesti kertonut peliuransa vaiheista eikä valmentajaurastaan. Mikko Rautakallion ja Mikko Merilinnan Rocky Road avaa uudella tavalla suomalaisen ja kansainvälisen jääkiekkomaailman historiaa Pekka Rautakallion elämän kautta.

Mikko Rautakallio (s. 1977) on espoolainen muusikko ja Pekka Rautakallion kuopus, joka on lapsena matkustanut isänsä peliuran ja myöhemmin valmentajauran mukana ympäri maailmaa. Rautakallio ei seurannut isänsä jalanjälkiä ammattilaisjääkiekkoilijaksi, mutta rakkaus lajiin on periytynyt sukupolvelta seuraavalle ja isän tarinat jääkiekon maailmasta ovat kaivautuneet syvälle Rautakallion psyykeen.

Mikko Merilinna (s. 1978) on helsinkiläinen journalisti, sisällöntuottaja ja jääkiekkofani, joka yrittää päivittäin lisätä ymmärrystään tästä jalosta joukkuepelistä. Merilinna on työskennellyt Suosikki-lehden toimitussihteerinä ja Otavamedian lasten- ja nuortenlehtiryhmän toimituspäällikkönä. Hän on myös ollut käsikirjoittamassa ohjelmia MTV3:lle, Sub-tv:lle ja Ylelle.

Mikko Rautakallio ja Mikko Merilinna: Rocky Road – Pekka Rautakallion tarina
368 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana (lukija: Pertti Huuskonen)
Ilmestymispäivä 6.9.2022

Mikko Rautakallio (kuva: Jetro Stavén)
Mikko Merilinna (kuva: Jetro Stavén)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 70 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Tietokirja ulosottovelallisista paljastaa totuuden suomalaisten ylivelkaantumisesta ja maksuhäiriöiden luultua laajemmista vaikutuksista31.8.2022 09:11:00 EEST | Tiedote

Jenny Rostainin tietokirja Luottohäiriö (Bazar) kertoo ylivelkaantumisesta yksilön, yhteiskunnan rakenteiden ja lainsäädännön näkökulmista – ohittamatta ylivelkaantumisen traagisia mielenterveysvaikutuksia. Itsekin vuosikymmen sitten ulosottomenettelyyn joutunut Rostain on haastatellut kirjaa varten lähes 400 velkaantunutta ja laajan joukon asiantuntijoita.