Tekniikan edistämissäätiö

Pelillistämisen pioneeri ja opiskelijoiden ylistämä fysiikan lehtori palkitaan tänään – Tekniikan edistämissäätiö valitsi vuoden nuoren tutkijan ja hyvän opettajan

Tekniikan edistämissäätiö palkitsee 70-vuotisjuhlassaan tänään 13. toukokuuta vuoden nuoren tutkijan ja hyvän opettajan. Nuoreksi tutkijaksi on valittu pelillistämisen professori Juho Hamari ja hyväksi opettajaksi yliopistonlehtori Jami Kinnunen. Molemmat palkitaan 15 000 eurolla.
Hyvä opettaja Jami Kinnunen. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Nuori tutkija pitää Suomen pelillistämisen kärkijoukoissa

Kauppatieteiden tohtori Juho Hamari on pelillistämisen tutkimuksen pioneeri ja alansa kansainvälisesti merkittävimpiä tutkijoita.

Pelillistäminen tarkoittaa pelien toiminnan ja dynamiikan tuomista tosielämän ympäristöihin, kuten opetukseen, työelämään tai palveluihin. Tarkoituksena on muuttaa ympäristöjen toimintaa niin, että ne tarjoaisivat ihmisille samankaltaisia myönteisiä kokemuksia kuin pelit ja kehittäisivät heidän taitojaan.

Pelillistämisen yleisyydestä kertoo se, että siihen perustuu suuri osa nykyisistä puhelinsovelluksista. Tällaisia ovat esimerkiksi terveellisiä elämäntapoja ja oppimista edistävät sovellukset.

“Työ ja huvi limittyvät yhteiskunnassamme jatkuvasti enemmän toisiinsa. On tärkeää miettiä, miten voimme tukea tätä kehitystä teknologian ja tutkimuksen keinoin”, Hamari sanoo.

Hamari väitteli tohtoriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2015. Nykyään hän työskentelee maailman ensimmäisenä pelillistämisen professorina Tampereen yliopistossa, Turun yliopistossa ja Porin yliopistokeskuksessa sekä johtaa yliopistojen välistä Gamification Group -tutkimusryhmää.

“Juho Hamarin tieteelliset meriitit ovat poikkeuksellisia hänen nuoreen ikäänsä nähden. Pelillistämisen ala on kasvussa ympäri maailmaa, ja on tärkeää, että Hamarin kaltaiset tutkijat pitävät Suomen alan kärkijoukoissa”, Tekniikan edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen sanoo.

Hyvä opettaja tuo tuoreita näkökulmia fysiikan opetukseen

Säätiö myöntää hyvän opettajan palkinnon yliopistonlehtori Jami Kinnuselle, joka opettaa fysiikkaa Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitoksella. Kinnunen väitteli vuonna 2016 Jyväskylän yliopistossa ultrakylmistä atomikaasuista.

Kinnusen oppilaat kuvailevat häntä innostavaksi ja käytännönläheiseksi opettajaksi.

“Fysiikan opetus menee helposti erittäin teoreettiseksi. Teen luennoilla paljon kokeita ja havainnolistuksia, eli näytän miten fysiikan ilmiöt esiintyvät käytännössä. Niiden tarkoitus on osoittaa, että opiskellut asiat todella kuvaavat maailmaa”, Kinnunen sanoo.

Kinnunen hyödyntää opetuksessaan jatkuvasti digitaalisia oppimateriaaleja, kuten YouTube-videoita. Hän myös videoi kaikki luentonsa, jotta opiskelijat voivat katsoa niitä myöhemmin.

“Videot ovat luonteva media opiskelijoilleni. Käytän esimerkiksi YouTubesta löytyviä videoita esitehtävinä. Videolla voidaan tehdä vaikkapa jokin fysikaalinen koe, joka opiskelijoiden pitää selittää”, Kinnunen kertoo.

Säätiön hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen pitää Kinnusen lähestymistapaa fysiikan opetukseen onnistuneena.

“Ei ole helppoa opettaa uudella tavalla fysiikan lainalaisuuksia, jotka ovat säilyneet samanlaisina vuosikymmeniä. Jami Kinnunen on opiskelijoilta tulleen palautteen perusteella kuitenkin onnistunut tässä erinomaisesti“, sanoo Miettinen.

Juho Hamari, puh. +358 50 318 6861 / juho.hamari@tuni.fi
Jami Kinnunen, puh. +358 40 760 7670 / jami.kinnunen@aalto.fi

Marjo Miettinen
Tekniikan edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja
marjo.miettinen@ensto.fi

Hyvä opettaja Jami Kinnunen. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Nuori tutkija Juho Hamari. Kuva: Jenni Toivonen / Tampereen yliopisto

Tekniikan edistämissäätiö

Tekniikan edistämissäätiö tukee tekniikan alan koulutusta ja tutkimusta Suomessa. Säätiö perustettiin vuonna 1949 osana Teknillisen korkeakoulun 100-vuotisjuhlallisuuksia. Se on historiansa aikana ollut mukana kansallisesti tärkeissä tutkimus- ja teknologiahankkeissa, kuten televisiotoiminnan käynnistäjänä Suomessa 1950-luvulla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tekniikan edistämissäätiö