Peliviikon 10. juhlavuotta vietetään 9.-15.11.2020

Kansallisesta Pelipäivästä kaikkien yhteiseksi Peliviikoksi laajentunut teemaviikko on nostanut pelaamiseen liittyviä teemoja julkiseen keskusteluun jo kymmenen vuoden ajan!

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä peliviikko.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Peliviikolla 9.-15.11.2020 järjestetään lukuisia tapahtumia eri puolilla Suomea ja verkossa, joissa pelataan lautapelejä, roolipelejä, pakohuonepelejä ja digitaalisia pelejä, sekä tutustutaan pelikulttuuriin verkkoluentojen ja työpajojen muodossa.

Tapahtumia ovat järjestämässä Pelikasvattajien verkoston ammattilaiset kirjastoista, nuorisotoimista, kouluista ja oppilaitoksista, järjestöistä, yrityksistä ja muista pelikasvatusta edistävistä organisaatioista.

"Pandemia-aikana on ollut erityisen innostavaa nähdä kuinka monipuolista peleihin liittyvää ohjelmaa paikalliset tapahtumajärjestäjät ovat keksineet. He ovat perustaneet Discord-palvelimia, miettineet pelillisiä somekilpailuja ja opetelleet tekemään verkkolähetyksiä tarjotakseen meille valoa ja iloa vuoden pimeimpänä aikana", kertoo Peliviikon koordinaattori Tommi Tossavainen Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista.

Lähes kaikki Peliviikon tapahtumat ovat maksuttomia ja avoimia kaikille. Oman alueen paikallisia tapahtumia voi etsiä Peliviikon tapahtumakartalta.

Koko viikon ohjelma: www.peliviikko.fi/kalenteri
Tapahtumakartta: www.peliviikko.fi/kartta
Verkkotapahtumat: www.peliviikko.fi/verkkotapahtumat

Aihetunniste sosiaalisessa mediassa: #peliviikko

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä meltwater-apps-production.s3.eu-west-1.amazonaws.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Peliviikon suojelija on Game Makers of Finland!

Peliviikolla on yksi vuosittain vaihtuva suojelija, joka on yleensä pelialan yritys tai muulla tavalla peleihin liittyvä toimija. Peliviikon 10. juhlavuoden suojelija on Peliala ry eli Game Makers of Finland!

Game Makers of Finland on vuonna 2017 perustettu maailman ensimmäinen pelialan työntekijöiden ja opiskelijoiden ammattiliitto. Sen tavoitteena on auttaa luomaan ja kehittämään pelialalle parhaat käytännöt yhdessä alan ammattilaisten kanssa. Yhdistys haluaa edistää alan hyvinvointia ja kasvua sekä toimia näkyvänä edunvalvojana.

”Peliviikon suojelijana toimiminen on meille suuri kunnia. On hienoa olla mukana edistämässä positiivista pelikulttuuria ja toimia suunnannäyttäjänä kohti tulevaisuuden työelämää”, sanoo Sami Vuolanne, joka on  Game Makers of Finlandin puheenjohtaja ja yksi perustajista.

”Olemme mukana Peliviikossa esittelemässä pelialan monimuotoisuutta ja innostamassa nuoria alalle. Tuottamiemme videoiden ja Peliharrastuksesta ammatti -webinaarin avulla haluamme avata pelialan maailmaa alan ammattilaisten kertomana”, sanoo toiminnanjohtaja Milla Pennanen

Lisätietoja:

Milla Pennanen, toiminnanjohtaja, 050 3028 179, milla@peliala.fi, Game Makers of Finland
Sami Vuolanne, puheenjohtaja, 040 5826 463, sami.vuolanne@peliala.fi, Game Makers of Finland

www.peliala.fi
www.peliviikko.fi/webinaari

Vuoden pelikasvattaja 2020 - Mika Joensuu

Vuoden Pelikasvattajan kunnianosoitus annetaan Peliviikolla henkilölle, organisaatiolle, teolle tai ilmiölle, joka on olemassaolollaan, toiminnallaan tai käytöksellään edistänyt positiivista pelikulttuuria, suvaitsevaisuutta ja asiallista käytöstä peleissä, keskustelua digitaalisesta pelaamisesta tai vähentänyt pelaamiseen liittyviä haittoja.

Tänä vuonna Vuoden pelikasvattajan arvonimen saa Hyvinkään kaupungin nuorisopäällikkö Mika Joensuu. Mika Joensuu on toteuttanut pelikasvatusta työssään ja vapaa-ajallaan yli 20 vuoden ajan. Työkavereiden mukaan Mika Joensuu näkee pelien potentiaalin kasvatuksessa ja edistää aktiivisesti digitaalisten ja perinteisten pelien hyödyntämistä nuorisotyössä.

”Tämän tunnustuksen saaminen tuntuu upealta!” Joensuu kertoo. ”Erilaisia pelejä käytetään paljon nuorisotyössä ohjauksen ja kasvatuksen välineinä, olipa kyse digitaalisista tai perinteisistä peleistä. Kaikenlaiset pelit tukevat hyvin nuorisotyön tavoitteita sekä sosiaalisten että yksilöllisten taitojen oppimisessa. Näiden lisäksi on kuitenkin tärkeää muistaa pelaamisen arvo itsessään ajanvietteenä.”

Vapaa-ajallaan Mika on aktiivinen miniatyyri- eli figupeliharrastaja, ja hän on myös Suomen aktiivisimmista miniatyyriharrastusyhteisöistä ”Figuprojektien vertaisryhmän” perustaja ja ylläpitäjiä. Hän on myös juuri aloittanut "Mikan pelisarja" videoiden tuottamisen YouTubeen, joissa hän avaa erilaisia peliharrastuksia.

”Kannustan myös aikuisia ja lapsia pelaamaan enemmän yhdessä. Se antaa aikuisille keinon ymmärtää lapsia ja nuoria kiinnostavia asioita. Lisäksi jokainen yhdessä vietetty hetki on tärkeä!”

Tämän vuoden Peliviikolla Mika Joensuu on järjestämässä osana Nenäpäivää Nenäcon-livelähetyksen, jossa esitellään Peliviikon kunniaksi mm. miniatyyri- eli figupeliharrastusta.

Lisätietoja:

Vuoden pelikasvattaja arvonimen saajat aiempina vuosina
Mikan pelisarja YouTube-kanava
Figuprojektien vertaisryhmä: Nenäcon
Mika Joensuu (@mikajoensuu) Twitterissä

Peliviikon lyhyt historia

Vuonna 2007 Jenny Levine (Twitter: @shifted) ja Scott Nicholson (Twitter: @snicholson) saivat ajatuksen päästä Guinnessin ennätysten kirjaan suurimmalla määrällä ihmisiä pelaamassa samaa lautapeliä. Tästä maksuttomasta tilaisuudesta muodostui National Games Day, jota vietetiin Yhdysvaltojen kirjastoissa. Tavoitteena pelipäivällä oli koota ihmisiä kirjastoihin pelaamaan ja viettämään aikaa yhdessä.

Hyvillä ajatuksilla on kuitenkin tapana levitä ja vuonna 2009 järjestettyyn Pohjoismaiseen pelipäivään osallistui myös suomalaisia kirjastoja. Valtion elokuvatarkastamo (nyk. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti) näki peleihin keskittyvässä teemapäivässä erinomaisen mahdollisuuden tiedottaa kasvattajia pelien ikärajoista ja ensimmäistä Kansallista pelipäivää vietettiin Suomessa Valtion elokuvatarkastamon koordinoimana marraskuussa 2011.

Vuonna 2012 pelipäivästä tuli kansainvälinen. Suomessa keskityttiin kuitenkin enemmän Pohjoismaiseen pelipäivään ja Pelipäivän yhteydessä järjestettyyn pohjoismaiseen peliturnaukseen, jossa pelattiin yksinkertaisia selainpelejä. Alkuaikoina voitot menivät tyypillisesti muihin pohjoismaihin, mutta vuodesta 2015 alkaen turnausvoitot ovat aina tulleet Suomeen.

Kansainvälisen pelipäivän osuessa usein Pyhäinpäivän viikonlopulle, esittivät suomalaiset tapahtumajärjestäjät toiveita ajankohdan siirtämisestä tai laajentamisesta. Vuonna 2013 Kansallista pelipäivää vietettiin ensimmäistä kertaa viikon pituisena ja vuonna 2016 Pelipäivästä tuli virallisesti Peliviikko. Pohjoismainen ja kansainvälinen pelipäivä seurasivat pian Suomen esimerkkiä ja myös National Games Day on nykyään viikon mittainen International Games Week

Suomessa Peliviikko on alusta asti ollut avoin kaikille toimijoille, jotka haluavat järjestää avointa peleihin liittyvää ohjelmaa. Vuonna 2019 Peliviikon aikana järjestettiinkin yhteensä 500 paikallista tapahtumapäivää, joihin osallistui lähes 30 000 tapahtumakävijää.

Peliviikon 10. juhlavuosi kunnostautuu erityisesti virtuaalisten tapahtumien vuotena. Webinaarit ja etäpelit ovat pandemian aikana erinomaista ajanvietettä, kuten myös oman perheen kanssa pelaaminen. Peliviikko on erityisesti pelikasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on lisätä keskustelua peleistä, niin kodeissa kuin mediassakin!

Kiinnostavia haastateltavia Peliviikolle:

www.pelikasvatus.fi/asiantuntijat

Tommi Tossavainen
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
tommi.tossavainen@kavi.fi
GSM: 045 310 1412

Mika Joensuu

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on sekä muistiorganisaatio että valvontaviranomainen, jonka tehtävänä on säilyttää kotimaisen av-kulttuurin tuotteet sekä edistää audiovisuaalista kulttuuriperintöä ja mediakasvatusta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

13. Peliviikko alkaa maanantaina. Tämän vuoden teemana on epäonnistuminen.3.11.2023 10:30:57 EET | Tiedote

Kansainvälisen pelien kuukauden kohokohta - Peliviikko - käynnistyy jo kolmattatoista kertaa maanantaina 6. marraskuuta. Peliviikon teemana on epäonnistuminen. Tämän vuoden Peliviikolla järjestetään lukuisia paikallisia pelipäiviä ja verkkotapahtumia, myönnetään Vuoden pelikasvattajan tunnustus positiivisen pelikulttuurin edistämisestä, julkaistaan uutta tutkimusta lasten ja nuorten pelaamisesta ja tiedotetaan pelialan muuttuvista käytännesäännöistä.

Pelikulttuuri on muuttumassa yhdenvertaisemmaksi. Kansallinen Peliviikko alkaa tänään!7.11.2022 07:58:57 EET | Uutinen

Maanantaina 7.11.22 alkavalla Peliviikolla keskustellaan pelikulttuurin yhdenvertaisuudesta ja tutustutaan monipuolisesti pelikultuuriin sadoissa paikallisissa pelipäivissä ja kymmenissä livelähetyksissä. Yhdenvertaisuutta edistää myös Vuoden pelikasvattaja 2022 arvonimen saanut Laura "lapa" Kyntäjä, tuomalla esiin sukupuoleen kohdistuvaa syrjintää elektronisessa urheilussa. Ennakkotiedot vuoden 2022 Pelaajabarometri-raportista kertovat naisten ja miesten välisten erojen kaventumisesta pelaamiseen käytetyn ajan ja rahan suhteen.

Suositun Pelikasvattajan käsikirjan jatko-osa on julkaistu!9.11.2018 12:00:00 EET | Tiedote

Kaikille kasvattajille ja pelikulttuurista kiinnostuneille suunnattu maksuton Pelikasvattajan käsikirja on saanut jatko-osan! Ensimmäisen käsikirjan julkaistusta on tämän kirjan julkaisuun kulunut viisi vuotta. Näiden vuosien aikana pelikulttuuri on muuttunut tuntuvasti ja pelikasvatuksesta on tullut aiempaa tavoitteellisempaa. Uudessa kirjassa kymmenet pelitutkimuksen, pelikasvatuksen ja pelialan asiantuntijat kertovat omista lähtökohdistaan siitä, millaisia tärkeitä kysymyksiä pelaamiseen liittyy juuri nyt!