Penningpolitiken stöder euroområdets återhämtning från den exceptionella krisen

Ekonomin i både Finland och euroområdet krymper kraftigt i år. De nödvändiga restriktionerna i samhället har successivt kunnat lyftas, men det är osäkert om produktionen och sysselsättningen kommer att vända starkt uppåt. Hushållens och företagens verksamhet präglas av försiktighet och deras svagare ekonomiska situation. Det finns också alltjämt risk för att epidemin tar fart på nytt.

Centralbankerna har agerat snabbt i krisen. Europeiska centralbanken har under vårens lopp lättat på villkoren för de riktade långfristiga refinansieringstransaktionerna ytterligare, utvidgat det existerande omfattande tillgångsköpsprogrammet och i slutet av mars inlett värdepappersköp inom ramen för det nya köpprogrammet med anledning av pandemin. Räntorna ligger likaså kvar på en låg nivå. ”ECB-rådet sörjer för att penningpolitiken upprätthåller prisstabilitet, stöder tillväxten och får genomslag i den reala ekonomin. Under coronakrisen har rådet fattat beslut om omfattande åtgärder för att hjälpa både företag och hushåll att klara sig över nedstängningen i ekonomin”, underströk chefdirektör Olli Rehn i dag på presskonferensen i samband med utgivningen av publikationen Euro & talous.

I juni 2020 bedömde ECB-rådet att inflations- och konjunkturutsikterna för åren framöver hade försvagats ytterligare. Följaktligen fattades beslut om att utöka köpprogrammet med anledning av pandemin med 600 miljarder euro till sammanlagat 1 350 miljarder euro och förlänga programmet åtminstone till juni 2021. Härigenom säkerställs tillräckligt lätta finansieringsvillkor och en smidig transmission av penningpolitiken till den reala ekonomin i olika länder och inom olika sektorer av ekonomin.

Medan restriktionerna var i kraft var den ekonomiska politikens viktigaste uppgift att förhindra en konkursvåg och massarbetslöshet. Nu har en finanspolitik som stöder den totala efterfrågan fått en mer framträdande roll. Sådan stimulans är till nytta i ett läge där en exceptionellt låg total efterfrågan utgör den primära begränsningsfaktorn för produktionen. Vid behov är det även möjligt med omfattande stimulansåtgärder i länder där läget i de offentliga finanserna och de långsiktiga konjunkturutsikterna är tillräckligt sunda.

Coronapandemin är en påminnelse om att sunda offentliga finanser utgör ett oersättligt skydd i svåra tider. ”Det är viktigt att den finanspolitiska stimulansen är rättidig och effektiv. Koronakrisen får inte användas som förevändning för sådana permanenta ökningar av de offentliga utgifterna som leder till att det redan djupa hållbarhetsunderskottet växer ytterligare”, sade chefdirektör Rehn. "Det är nödvändigt att fokusera på sådana investeringar och strukturreformer som förbättrar möjligheterna till ekonomisk tillväxt, produktivitetsutveckling och sysselsättning i framtiden”, fortsatte chefdirektör Olli Rehn.

Den aktuella krisen är exceptionell och fler samordnade ekonomiska åtgärder behövs också på europeisk nivå. Kommissionens aktuella förslag till en återuppbyggnadsfond utgör i stora drag ett steg i rätt riktning, även om det efter behandling i medlemsländerna säkert kommer att ändras. För Finlands ekonomi är det viktigt att ekonomin i det primära exportområdet, dvs. EU, vilar på en stabil grund.

Ekonomin väntas stegvis börja återhämta sig under andra halvåret. Då måste vi se till att också företagen i Finland kan öka sin produktion. Här spelar arbetsmarknadens funktion en nyckelroll. ”Det gäller för den finländska arbetsmarknaden att också under återhämtningsfasen visa vad den går för”, påminde Olli Rehn. I många länder återspeglas en konjunkturnedgång snabbt i priset på arbete.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

BOFIT Forecast for China 2024–2026: Productivity gains key to China maintaining growth22.4.2024 13:04:52 EEST | Press release

The latest forecast from BOFIT, the Bank of Finland’s Institute for Emerging Economies, sees structural and cyclical factors bringing down economic growth over coming years. Growth is expected to slow to roughly 4 % this year and then to 3 % p.a. in 2025 and 2026. The lack of reliable Chinese statistical data makes detailed assessment of the situation challenging. China’s official figures show GDP rose by 5.2 % last year. Alternative calculations by BOFIT, however, suggest that GDP growth has underperformed official estimates in recent years. Economic growth in the first months of this year was fairly brisk (officially 5.3 % in the first quarter) thanks to strong industrial growth. No large changes to the outlook for economy overall have occurred since our October 2023 forecast. We continue to anticipate about 4 % growth this year. Growth is expected to slow to around 3 % in 2025 and 2026. The degraded quality of Chinese statistical reporting makes it increasingly difficult to evaluate

BOFITs prognos om utvecklingen av den kinesiska ekonomin för 2024–2026: för att upprätthålla den ekonomiska utvecklingen i Kina behövs ökad produktivitet22.4.2024 13:04:44 EEST | Tiedote

Finlands Banks forskningsinstitut för tillväxtmarknader förutspår en avmattning i den ekonomiska tillväxten i Kina under de närmaste åren på grund av både strukturella och cykliska faktorer. I år väntas tillväxten vara ca 4 % och stanna kring 3 % under 2025–2026. De statistiska problemen i Kina försvårar bedömningen av det ekonomiska läget. BNP-tillväxten i Kina var i fjol 5,2 % enligt den officiella statistiken. BOFIT bedömer att landets faktiska ekonomiska tillväxt under de senaste åren varit något långsammare än vad som anges officiellt. Den ekonomiska utvecklingen i början av året har varit relativt stark, pådriven av industrin, men ingen större förändring har skett i den samlade bilden av ekonomin i förhållande till den föregående prognosen. Enligt BOFITs prognos växer den kinesiska ekonomin ca 4 % i år, medan den ekonomiska tillväxten under 2025–2026 förutspås stanna kring 3 %. Kvaliteten på statistiken har delvis försämrats ytterligare, vilket försvårar bedömningen av det ekonom

BOFIT-ennuste Kiinan talouden kehityksestä vuosiksi 2024–2026: Kiinan talouskasvun ylläpitäminen edellyttäisi tuottavuuden parantamista22.4.2024 13:04:00 EEST | Tiedote

Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos BOFIT ennustaa Kiinan talouskasvun hidastuvan lähivuosina sekä rakenteellisten että suhdannetekijöiden takia. Tänä vuonna kasvun odotetaan olevan noin 4 prosenttia ja jäävän 3 prosentin paikkeille vuosina 2025–2026. Kiinan tilastojen ongelmat hankaloittavat taloustilanteen arvioimista. Kiinan bruttokansantuote kasvoi viime vuonna virallisten tilastojen mukaan 5,2 prosenttia. BOFITin arvion mukaan todellinen talouskasvu on viime vuosina jäänyt jonkin verran virallisesti ilmoitettua hitaammaksi. Alkuvuoden talouskehitys on ollut suhteellisen pirteää teollisuuden vetämänä. Talouden kokonaiskuvassa ei kuitenkaan ole tapahtunut aiempaan ennusteeseen verrattuna suurta muutosta. BOFIT ennustaa Kiinan talouden kasvavan noin 4 prosenttia kuluvana vuonna. Vuosina 2025–2026 kasvun ennustetaan jäävän 3 prosentin paikkeille. Tilastojen osin entisestään heikentynyt laatu vaikeuttaa taloustilanteen arviointia ja lisää ennusteen epävarmuutta. Kiinan ta

Medialle: BOFIT julkaisee Kiinan talouden ennusteen maanantaina 22.4.18.4.2024 10:15:15 EEST | Kutsu

Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos BOFIT julkaisee ennusteen Kiinan talouden kehityksestä maanantaina 22.4.2024 kello 13. Ennuste julkaistaan osoitteessa bofit.fi. Median edustajien on mahdollista saada ennuste embargolla maanantaina aamupäivällä. Pyydämme ilmoittautumaan embargojakelulistalle viimeistään maanantaina 22.4. klo 9.00. Ilmoittaudu embargojakelulistalle BOFIT julkaisee ennusteen Kiinan talouskehityksestä keväisin ja syksyisin. Lisätiedot: Suomen Pankin viestintä, media@bof.fi, p. 09 183 2101.

Meri Obstbaum appointed Adviser to the Board of the Bank of Finland, and Kimmo Virolainen’s position as Adviser to the Board was renewed17.4.2024 15:00:00 EEST | Press release

The Board of the Bank of Finland has appointed Meri Obstbaum, DSc (Econ. & Bus. Adm.), and Kimmo Virolainen, DSc (Econ. & Bus. Adm.), as Advisers to the Board. These appointments are for a five-year term. Obstbaum will also head the Bank’s Monetary Policy Preparation Process. Virolainen will head the Bank’s International Economic Policy Process.