Pentikäinen: Ammattiliittojen rähinälinja vie työpaikat ja investoinnit

Suomen Yrittäjät on ihmeissään tavasta, jolla jotkut ammattiliitot estävät voimatoimin metsäalan yrityksissä paikallisen sopimisen oman henkilöstönsä kanssa ja pakottavat tekemään liittojen kanssa sopimuksia. ”Liittojen rähinälinja vie Suomesta työpaikat ja investoinnit. Tämän maksaa suomalainen duunari, yrittäjä ja metsänomistaja”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Teollisuusliitto on julistanut saartoon ja ylityökieltoon Keitele Groupin, joka on neuvotellut henkilöstönsä kanssa työehdoista.

”Teollisuusliitto pelottelee Keiteleen avulla muita yrityksiä tekemään sopimuksia vain Teollisuusliiton kanssa. Tämä on sysimustaa valtapolitiikkaa”, Pentikäinen sanoo.

Rakennusliitto ja Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ovat ilmoittaneet yhtyvänsä saartoon. AKT:n saarto alkaa tiistaina 21.12. klo 6.

”Oikeusvaltio ei voi toimia tällä tavalla”

”Keitele on toiminut lakien ja asetusten mukaisesti. Rakennusliitolla ja AKT:lla ei ole mitään tekemistä Keiteleen neuvottelutilanteen kanssa. Silti ne voivat aiheuttaa yritykselle mittavaa vahinkoa. Oikeusvaltio ei voi toimia tällä tavalla”, Pentikäinen sanoo.

”On hämmentävää, että Teollisuusliitto yrittää sanella työehdot eikä halua, että niistä aidosti voidaan sopia työpaikoilla. On myös erikoista, että liitto ei kunnioita yritysten ja niiden työntekijöiden järjestäytymis- ja sopimusvapautta”, hän ihmettelee.

Keitele tarjoaa henkilöstölleen yhtiön mukaan parempia etuja kuin Teollisuusliitto vaatii.

”On selvä asia, että työrauhasääntelyä on uusittava myös tukilakkojen osalta”, hän edellyttää.

”Suomessa pitää olla oikeusvaltion pelisäännöt ja tavat myös työmarkkinoilla. Harhaanjohtaminen ja kohtuuton painostus eivät kuulu sivistysvaltioon”, Pentikäinen sanoo.

”Suomeen ei kannata investoida”

Keitele-konserni työllistää suoraan yli 500 henkeä Keiteleellä, Alajärvellä ja Kemijärvellä sekä välillisesti monin verroin isossa osassa maata. Se on vienyt läpi lähes 200 miljoonan euron investointiohjelmaa. Keitele Groupin tuotannosta 90 prosenttia menee vientiin. Se maksaa merkittävästi suomalaisille metsänomistajille ja arvoketjunsa yrittäjille.

”Keitele on sytyttänyt valot Kemijärvelle ja tuonut leivän satojen perheiden pöytiin hyvinä ja pahoina päivinä. Se ei ole lomauttanut eikä irtisanonut, kun on ollut vaikeita aikoja. Ay-liike kiittää laittamalla yrityksen polvilleen vain valtasyistä. Tämä on hävytöntä”, Pentikäinen sanoo.

”Ay-liikkeen viesti on selvä: Suomeen ei kannata investoida. Tämä viesti kannattaa yrittäjien ottaa vakavasti eri puolilla maata”, hän toteaa.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Yrittäjät-akatemia tarjoaa koronan kurittamille yrittäjille maksutonta koulutusta27.1.2022 08:26:33 EET | Tiedote

Yrittäjät tahtovat lisää digiosaamista ja myös vastuullisuuskoulutukseen halutaan panostaa laajalti, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Yrittäjistä 70 prosenttia kertoo, että ajan puute on suurin este osaamisen lisäämiselle. Toiseksi merkittävämmäksi syyksi mainitaan rahan puute. Tähän kysyntään ja haasteeseen vastataan pääosin verkossa tapahtuvalla maksuttomalla Yrittäjä-akatemialla.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.