Adoptioperheet ry

Perheellistyminen adoption kautta on iloinen asia

Adoptiossa on kyse perheellistymisen ilosta, kun pysyvän perheen tarvitseva lapsi ja lasta toivova aikuinen kohtaavat. Adoptioperheet ry:n tavoitteena on kasvu kohti sellaista yhteiskuntaa, jossa adoptoidun on hyvä olla ja elää.

Suomessa ja maailmalla arvostetaan hyviä suomalaisia adoptiohakijoita, ja heitä tarvitaan lisää jo olemassa oleville kotia vailla oleville lapsille. Eilen 12.3. luovutettiin tulevan kansallisen lapsistrategian tausta-aineisto asiasta vastaaville ministereille ja Tänään 13.3. vietetään Adoptoitujen päivää. Adoptioperheet ry vaatii, että osaksi tulevaa lapsistrategiaa Suomeen luodaan adoptio-ohjelma. Se edesauttaisi sitä, että pysyvää kotia ja perhettä tarvitsevat lapset ja lasta toivovat vanhemmat kohtaisivat toisensa entistä paremmin.

Yhteiskunnalliset palvelut, jotka huomioivat hyvin adoptoidut ja heidän perheensä, ovat laadukkaita ja toimivia kaikille muillekin. Niissä on vielä kehitettävää, jotta riittävät ja oikea-aikaiset palvelut ovat kaikkien tarvitsevien saavutettavissa valtakunnallisesti. Tarvitsemme sekä lisää tukea kaikille adoption osapuolille, sillä adoptiolaissa mainittu oikeus tukeen koko adoption aikana ei vielä toteudu riittävästi ja tasapuolisesti.

Sillä, miten erilaisia perhemuotoja ja elämäntilanteita huomioidaan, on merkitystä. Merkitystä paitsi niiden adoption koskettamien - noin 30.000 adoptoitua ja heidän läheistään - myös niiden lasta toivovien aikuisten kannalta, jotka eivät harkitse adoptiota yhtenä mahdollisena perheellistymisen muotona vaikean ja monimutkaisen mielikuvan vuoksi.

Tavoittelemme yhteiskuntaa, jossa adoptioperheet ovat tasa-arvoisessa asemassa muihin lapsiperheisiin nähden. Päämäärämme on vähentää perheiden asuinpaikkakunnasta riippuvaa eriarvoisuutta palveluiden suhteen.

- Tarjoamme oman asiantuntemuksemme kansallisen lapsistrategian valmisteluun ja haluamme olla vaikuttamassa siihen, että adoptio mainitaan lastensuojelulaissa. Adoptio on erinomainen tapa tulla perheeksi, toteaa puheenjohtaja Pauliina Pulkkinen.

#Adoptionilo-kampanja järjestetään jo kolmatta kertaa 11.–17.3.2019. Kampanja nostaa adoptioarjen hetkiä sosiaaliseen mediaan. Adoptiossa on kyse aina suuresta ilosta, vaikka pitkät odotusajat, raskaat alkuhetket ja vielä hankalammat teinivuodet valtaavat palstatilan mediassa ja välillä mielessäkin. Teemme työtä luodaksemme ilmapiiriä, jossa adoptiosta perheellistymisen muotona puhutaan positiiviseen ja iloiseen sävyyn.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Toiminnanjohtaja Anu Uhtio, puh. 050 353 5952 (anu.uhtio@adoptioperheet.fi)
Puheenjohtaja Pauliina Pulkkinen, puh. 050 574 5288

Adoptioperheet ry
Lintulahdenkatu 10

Adoptioperheet ry on adoption kokemusasiantuntija, joka tuottaa tietoa, tarjoaa vertaistukea ja vaikuttaa.

Olemme kotimaasta ja ulkomailta adoptoitujen, adoptiota harkitsevien, adoptioprosessissa mukana olevien ja kotimaasta ja ulkomailta adoptoineiden yhdistys. Pyrimme toiminnallamme tukemaan adoption koskettamia perheitä, ottamaan kantaa julkisuudessa käytävään adoptiokeskusteluun ja parantamaan adoptioperheiden yhteiskunnallista asemaa. Koordinoimme vertaistukeen ja adoption edistämiseen liittyviä toimintoja sekä vaikutamme sosiaalialan verkostoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Adoptioperheet ry

Kansainvälisessä adoptiossa on kyse perheeksi tulemisesta10.1.2019 09:02:19 EET | Tiedote

Perussuomalaiset Nuoret vaativat kannanotossaan 9.1.2019, että kansainvälisen adoption tukeminen on lopetettava. Kannanotto perustuu virheellisiin taustaoletuksiin. Kannanotossa väitetään muun muassa, että kansainvälistä adoptiota perustellaan maailman hätää kärsivien auttamisella. Suomessa asia on juuri päinvastoin, eikä altruismia pidetä kestävänä motivaationa adoptiolle, jossa solmitaan lapsi-vanhempi-suhde loppuiäksi.