Perhehoidossa arki on parasta

Valtakunnallinen sijaisvanhempien rekrytointikampanja Ajoissa kotiin järjestetään 31.8.-15.9.2019.

- Tämä on kyllä paras paikka, missä olen ikinä asunut, ja tämä on mun koti miljoona vuotta, totesi 6-vuotias, kolmessa eri kodissa ennen nykyistä sijaiskotiaan asunut sijoitettu lapsi.

Sijaisperheiden arkea kuvataan usein tavalliseksi, mutta juuri tavallisuus tekee arjesta sijoitetuille lapsille ja nuorille erityisen merkityksellistä. Tämän vuoden Ajoissa kotiin -kampanjan teemaksi olemmekin valinneet ”Arki rules!”, jolla teemme sijaisperheiden arkea näkyväksi. Jaamme kampanjan aikana sosiaalisessa mediassa sijaisperheiltä keräämiämme arjen tärkeiden ja hyvien hetkien kuvauksia, joista yksi esimerkki on yllä oleva sitaatti. Kuvaukset löytyvät somesta tunnuksilla #arkirules19 ja #ajoissakotiin.

Kampanjan suojelijana toimii Marttaliitto, joka viettää tänä vuonna 120-vuotisjuhliaan.

– Martat toimivat arjen taitoja vahvistaen, yhdessä tehden ja oppien. Tuemme perheiden arkea kotitalousneuvonnan keinoin ja opastamme sujuvan arjen rakentamisessa. Turvallinen arki luo pohjaa myös muulle hyvinvoinnille. Ajoissa kotiin -kampanjan suojelijana toimiminen on meille kunnia – hyvä arki kuuluu kaikille, muistuttaa koordinaattori Katariina Silanen Marttaliitosta.

Ajoissa kotiin -kampanja järjestetään nyt 12:tta kertaa. Kampanjan ajankohta on 31.8.-15.9.2019. Tänäkin vuonna kampanjaan osallistuu kuntia, kaupunkeja, sijaishuollon yksiköitä, järjestöjä ja perhehoitopalveluja tuottavia yrityksiä eri puolilla Suomea järjestämällä infotilaisuuksia ja tempauksia, joissa sijaisvanhemmuutta tehdään tutuksi. Tiedot kampanja-ajan tapahtumista täydentyvät elokuussa sijaisvanhemmaksi.fi-sivuston tapahtumakalenteriin: https://www.perhehoitoliitto.fi/sijaisvanhemmaksi/ajoissa_kotiin_-kampanja.

Ajoissa kotiin -kampanjaa koordinoi Perhehoitoliitto ry, joka on sijaisvanhempien ja perhehoitajien alueyhdistysten kattojärjestö. Perhehoitoliitto ylläpitää sijaisvanhemmaksi.fi-sivustoa, joka tarjoaa tietoa sijaisvanhemmuudesta. Kampanjan aikana Perhehoitoliitto myös järjestää ensimmäistä kertaa kaikille sijaisvanhemmuudesta kiinnostuneille suunnatun chatin, jossa liiton asiantuntija yhdessä perhehoitajan kanssa vastaa perhehoitoon ja sijaisvanhemmuuteen liittyviin kysymyksiin.

Tuoreiden tilastojen mukaan kodin ulkopuolelle oli vuoden 2018 aikana sijoitettuna kaikkiaan 18 544 lasta ja nuorta. Lukumäärä kasvoi 2,6 prosenttia edellisestä vuodesta (Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Lastensuojelu 2018 -tilasto). Muun muassa tästä syystä uusia sijaisperheitä tarvitaan.

- Ja koska sijoitettujen lasten ja nuorten tarpeet ovat erilaisia, kunnat tarvitsevat myös sijaisperheiden reserviä, josta etsiä jokaiselle lapselle ja nuorelle juuri hänen tarpeitaan vastaava sijaisperhe, huomauttaa Perhehoitoliiton lasten ja nuorten perhehoidon kehittämispäällikkö Anu Lehtosaari.

Mitä syitä kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten määrän kasvun takaa löytyy? Kuuntele YLE:n Ykkösaamun 24.6.2019 lähetys, jossa Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Anu Lehtosaari ja THL:n tutkimusprofessori Tarja Heino pohtivat sijoitusten määrän lisääntymisen syitä ja samalla myös uusien sijaisperheiden tarvetta. Lähetyksen tallenne löytyy YLE Areenasta.

Lisätiedot: tiedottaja Kirsi-Marja Nurminen, puh. 040 310 1446, kirsi-marja.nurminen@perhehoitoliitto.fi (kesälomalla 1.-28.7.2019)

Tilaa uutiskirjeemme osoitteesta www.perhehoitoliitto.fi/ajankohtaista/uutiskirjeet.

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa ja tukee perhehoitajia, sijaisvanhempia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto ry on perustettu vuonna 1983. Perhehoitoliittoon kuuluu 21 perhehoitajien ja sijaisvanhempien alueellista jäsenyhdistystä, joissa on lähes 4200 jäsentä.