Perhevapaat uudistuu, mutta ei tarpeeksi!

Demarinuoret iloitsee, että pitkään odotettu ja tarpeellinen perhevapaauudistus etenee vihdoin!

Kuva: Demarinuoret

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Marinin hallituksen perhevapaita koskeva esitys vahvistaa perhevapaiden ja hoitovastuun tasaisemman jakautumisen molempien vanhempien kesken ja lisää vapaiden käyttöön liittyviä joustoja. Lisäksi uudistus huomioi nykyistä paremmin erilaiset perheet ja niiden tarpeet. Jokaisella lapsella on tasa-arvoinen oikeus hoivaan riippumatta siitä, onko kyseessä biologinen tai adoptioperhe, yksinhuoltajavanhempi, lähi- tai etävanhempi.

Vaikka hallituksen perhevapaauudistus on hyvä askel kohti parempaa, olisimme silti toivoneet lisää kunnianhimoa sen valmisteluun.

“Tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan tekoja. Tämä tie on nyt avattu, mutta paljon jää yhä tehtäväksi. Olemme vaatineet pitkään nykyistä rohkeampaa uudistusta, jossa vanhempainvapaat jakautuvat joustavasti 6+6+6 -mallin mukaisesti. Pettymystä herättää myös hallitusohjelman kirjauksesta johtuva hampaattomuus puuttua kotihoidontukeen. Toivomme, että nämä ongelmat eivät jää ikuisiksi kompastuskiviksi”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Lisätietoja Demarinuorten perhevapaamallista meidän poliittisesta ohjelmasta ja työelämäohjelmasta!

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EETTiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.

Jokaisella on oikeus saada faktatietoa myös somessa29.1.2021 14:21:54 EETTiedote

Keskustelu sananvapaudesta sosiaalisessa mediassa on tehnyt näkyväksi valtavan markkinavoiman, jolla ylikansalliset it-jätit ohjaavat maailmaa. Teknologia ja algoritmit muuttavat myös yhteiskunnallisen aktiivisuuden tapoja, eikä ole siksi lainkaan samantekevää kenen ehdoilla niitä kehitetään. Jättiyhtiöiden, kuten Facebookin sääntely on erityisen ajankohtainen aihe epidemia-aikana, jona kaikki vaalityö siirtyy väistämättä verkkoon.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä30.11.2020 20:27:10 EETTiedote

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.