Perhevapaauudistuksella kohti tasa-arvoisempaa työ- ja perhe-elämää

Yksi Marinin hallituksen tasa-arvoa edistävä tulevaisuusteko - perhevapaauudistus astui voimaan elokuun alussa. Uudistus edistää lasten yhdenvertaisuutta ja ottaa huomioon keskeisellä tavalla lapsen edun. Lisäksi se kannustaa jakamaan perhevapaita tasaisemmin vanhempien kesken. Tämä edistää tasa-arvoa perheissä ja työelämässä. Uudistuksen myötä vanhemmilla on joustavammat mahdollisuudet käyttää vapaita useammassa osassa, tai osa-aikaisesti.

”Perheitä ja vanhemmuutta tuetaan parhaiten työkulttuurilla, joka mahdollistaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen. Perheystävällisen työkulttuurin juurruttamiseksi Suomeen on tehtävä töitä jokaisella työpaikalla. Silloin huomioimme perheiden erilaiset elämäntilanteet ja tarpeet. On hyvä, että tässä mallissa lapset saavat luoda kiintymyssuhteen ja viettää aikaa molempien vanhempiensa kanssa. Demarinaisten puheenjohtajana pidän arvokkaana, että uudistuksessa on kiinnitetty huomioita erilaisiin perhemuotoihin ja parannettu esimerkiksi yksinhuoltajien asemaa”, sanoo Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen.

Vaikka vanhempainvapaauudistus on astunut voimaan, vaatii sen toteutuminen muutoksia asenteissa ja työmarkkinoilla. Uudistuksen kautta hoivavastuun tasainen jakautuminen edistää muun muassa palkkatasa-arvoa, samapalkkaisuutta ja vaikuttaa naisten eläkeläisköyhyyden vähentymiseen. Erot naisten ja miesten eläkkeissä ovat suuret.

“Perhevapaauudistuksen suuri mahdollisuus on lunastettava. Kannustetaan perheitä jakamaan perhevapaat ja hoitovastuun tasaisemmin, sillä on vaikutuksia. Esimerkiksi työpaikoilla, neuvoloissa ja muissa perhepalveluissa on tehtävä vaikuttamistyötä tietoisuuden lisäämiseksi sekä asenteiden muuttamiseksi. Perhevapaauudistus tulee myös huomioida työehtosopimuksissa”, jatkaa Tuppurainen.

1.12.2022 on monelle ilon päivä30.11.2022 15:44:44 EET | Tiedote

Kirjoitin muutama vuosi sitten siitä, kuinka Suomessa kyykytetään vuosikausia ihmisiä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Merkintä on haitannut satojen tuhansien suomalaisten elämää, vaikka he olisivat maksaneet velkansa pois. Maksuhäiriömerkinnät ovat Suomessa yhä yleisempiä. Ulosottoon saapuu yli kolme miljoonaa asiaa vuodessa. Viime vuonna jo n. 400 000 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä, joka vastaa n. kahdeksaa prosenttia aikuisväestöstä. On tärkeää uskaltaa keskustella velkaantumisesta, joka on laaja yhteiskunnallinen ongelma. Viime vuosina olen useampaan kertaan ottanut yhteyttä eri kansanedustajiin ja kysynyt, miksi ihmisiä rangaistaan ja tehdään arvottomaksi vuosia kestävällä luottotietojen menetyksellä, vaikka ihminen olisi maksanut kaikki ulosottonsa ja velkansa pois? En ole ymmärtänyt, miksi heillä velan maksun jälkeen säilyy maksuhäiriömerkintä. Tällainen henkilö ei saa vuokra-asuntoa, puhelinta, verkkopankkitunnuksia eikä sähkösopimusta. Hieno uutinen on, että 1.12.2022 as

Vaikuta kotiseurakuntasi vaaleissa – äänestä NYT12.11.2022 12:28:11 EET | Tiedote

Evankelisluterilaisen kirkon seurakuntavaalien äänestys on käynnistynyt ennakkoäänestyksellä, joka päättyy lauantaina 12.11.2022. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 20.11. Vaaleissa valitaan yhteensä yli 8000 luottamushenkilöä Suomen 354 seurakuntaan. Kannustamme seurakuntien jäseniä käyttämään äänioikeuttaan ja siten vaikuttamaan oman kotiseurakunnan tulevaisuuden suuntaan. Meille kaikille on tärkeää, että seurakunnan palvelut ovat avoimia ja yhdenvertaisesti saatavilla elämän eri tilanteissa, kun apu, turva tai kannustus on tarpeen. Seurakuntavaaleissa äänestysikä on 16 vuotta, mutta kovin vähän nuoret käyttävät tätä mahdollisuutta. Asian esille ottaminen jo rippikouluikäisenä onkin toivottavaa, jotta tämä vaikuttamiskeino tulisi heille tutuksi. ”Vaaleissa 2018 valtakunnallinen äänestysprosentti oli 14,4 %. Äänestysaktiivisuutta olisi saatava korkeammaksi, jotta tiedettäisiin nykyistä paremmin, mikä on seurakuntalaisten toivoma kehittämissuunta ja millaisten arvojen toivotaan vaikut

Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen ehdolle eduskuntavaaleihin Oulun vaalipiiristä31.10.2022 12:10:21 EET | Tiedote

Demarinaisten puheenjohtaja, oululainen kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja ja ministeri Tytti Tuppurainen asettuu ehdolle tulevissa 2023 eduskuntavaaleissa. Tuppurainen pyrkii ensi keväänä neljännelle kaudelleen eduskuntaan. Eurooppa- ja omistajaohjausministerinä Marinin hallituksessa toimiva Tuppurainen on ollut Demarinaisten puheenjohtaja vuodesta 2014. Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa Tuppurainen valittiin Oulun vaalipiiristä kolmanneksi suurimmalla äänimäärällä kansanedustajaksi, ja tammikuun aluevaaleissa hän oli SDP:n ääniharava Pohjois-Pohjanmaalla.

Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto 2022 Monika-Naiset liitto ry:lle26.10.2022 12:30:22 EEST | Tiedote

Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto jaetaan syksyisin ajankohtaiselle ja aktiiviselle toimijalle tai taholle, joka on edistänyt tasa-arvoa yhteiskunnassa. Vuonna 2022 tunnustuksen saa Monika-Naiset liitto ry. Monika-Naiset tekee yhteiskunnassa näkyvää työtä naisten aseman, tasa-arvon ja turvallisen elämän edistämiseksi. Liitto edistää maahan muuttaneiden naisten tasa-arvoa, osallisuutta ja asemaa niin Suomessa kuin ulkomailla.