Perhevapaauudistus tunnisti monikkovanhempien yhtäaikaisen vanhempainvapaan tarpeen

-Uudistuksen yhtenä tavoitteena on isien ja toisten vanhempien kannustaminen hoitovastuuseen. Monikkoperheessä isän ja toisen vanhemman itsenäinen hoitovastuu toteutuu myös silloin, kun kaksi vanhempaa hoitaa monikkolapsiaan samanaikaisesti. Kiitän perhevapaauudistuksen valmistelijoita ja päättäjiä siitä, että he tunnistivat tämän lisäämällä vanhempien yhtäaikaisesti pidettävien päivien määrää kaksosista 12 päivällä ja kolmosista 24 päivällä, Suomen Monikkoperheet ry:n toiminnanjohtaja Ulla Kumpula sanoo.

Vanhempien yhtäaikainen mahdollisuus käyttää raskaus- ja vanhempainrahapäiviä mahdollistaa useamman, usein keskosena syntyneen, vauvan hoitamisen. Monikkoperheissä jaksamiseen ja talouteen liittyvät haasteet ovat keskimääräistä suuremmat. Yhdenvertaiset ja riittävät perhevapaat tukevat näitä perheitä elämänvaiheessa, jonka monikkovanhemmat itse kokevat tutkimuksen mukaan haastavimmaksi vaiheeksi monikkolapsiperhearjessaan.

Suomen Monikkoperheet ry:n toteuttamassa kyselyssä (n=672) monikkovanhemmat pitivät perhevapaauudistuksen tärkeimpänä tavoitteena juuri mahdollisuutta hoitaa monikkovauvoja yhtäaikaisesti.

Toisesta, kolmannesta ja neljännestä monikkolapsesta lyhyempi vanhempainraha

Uuden lain mukaan yksösraskaudesta syntyneestä lapsesta ja monisikiöraskauden ensimmäisestä lapsesta myönnetään 320 vanhempainrahapäivää. Uudistuksessa kasvatettiin vanhempainrahapäivien määrää myös toisena, kolmantena ja neljäntenä syntyneiden monikkolasten osalta, vaikkakin vanhemmat saavat heistä edelleen selkeästi vähemmän vanhempainrahapäiviä, kustakin lisälapsesta 84 päivää.

-Suomen Monikkoperheet ry:n esitystä samasta raskaudesta toisena, kolmantena jne. syntyneille lapsille ei huomioitu riittävästi uudistuksessa, vaikkakin uuden lain kuuden päivän lisäys lisälasta kohden on oikeansuuntainen askel kohti yhdenvertaisuutta monikkolasten ja yksöslasten välillä. Tulevaisuudessa todellinen yhdenvertaisuus saavutetaan, kun jokaisesta lapsesta myönnetään sama määrä vanhempainrahapäiviä riippumatta siitä, syntyykö lapsi yksi- vai monisikiöraskaudesta, Ulla Kumpula arvioi.

Monikkovanhemmilla erityistä kuormitusta

Suomalaisen tutkimuksen mukaan monikkovanhemmat ovat erittäin stressaantuneita merkittävästi useammin kuin vanhemmat keskimäärin. Vanhempia kuormittavat suuremmat taloudelliset paineet, lasten ennenaikaisuus sekä lasten terveydelliset ongelmat. Puolet monikkolapsista syntyy ennenaikaisesti ennen raskausviikkoa 37 ja 38 % monikkolapsista on synnyttyään tehohoidossa.

Perhevapaauudistus tulee voimaan 1.8.2022. Nähtäväksi jää, onnistuuko uusi perhevapaalaki monikkoperheiden osalta tukemaan monikkovanhempia riittävästi useamman samanikäisen vauvan hoivan jakamisessa ja pituudeltaan riittävänä raskaus- ja vanhempainrahajaksona.

Uuden lain myötä yhden syntyvän lapsen perheeseen myönnetään yhteensä 360 raskaus- ja vanhempainrahapäivää. Kaksosperheeseen myönnetään vastaavasti yhteensä 444 ja kolmosperheeseen 528 päivää. Yhden syntyvän lapsen vanhemmat voivat pitää päiviä yhtäaikaisesti 18 päivää, kaksosperheessä 108 päivää ja kolmosperheessä 198 päivää.

Suomen Monikkoperheet ry on osa kymmenen perhejärjestön yhteistä Monimuotoiset perheet -verkostoa. Verkoston tiedote on luettavissa osoitteessa https://monimuotoisetperheet.fi/perhevapaauudistus-parantaa-monimuotoisten-perheiden-asemaa-katso-tilanne-nyt-ja-uudistuksen-jalkeen/

Suomen Monikkoperheet ry on Suomessa toimivien alueellisten monikkoperheyhdistysten valtakunnallinen kattojärjestö. Järjestö on perustettu vuonna 1995. Toiminnan päätavoitteita ovat kaksos-, kolmos- ja nelosperheistä kertovan tiedon jakaminen, edunvalvonta ja vertaistuki. Järjestön päärahoittaja on Stea / Veikkaus. Suomessa toimii tällä hetkellä vapaaehtoisvoimin 16 alueellista monikkoperheyhdistystä, jotka järjestävät tapahtumia ja toimintaa jäsenistölleen omalla toimialueellaan.

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Monisikiösynnytysten osuus kaikista synnytyksistä on noin 1,35 %.  Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 600-700 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin. Kaksosista kolmasosa on perimältään identtisiä.

Suuri osa kotipalveluapua tarvitsevista monikkoperheistä tarvitsisi sitä pitkäkestoisemmin30.1.2023 11:31:55 EET | Tiedote

Monimuotoiset perheet -verkosto teetti syyskuussa 2022 valtakunnallisen kyselyn lapsiperheiden kotipalvelusta. Kyselyyn vastasi 664 alle 18-vuotiaan lapsen vanhempaa ympäri Suomea. Kyselyn teknisestä toteutuksesta vastasi konsulttiyhtiö Innolink. Monikkoperheitä oli 36 prosenttia kyselyyn vastaajista. Suurin osa palvelua saaneista monikkoperheistä koki sen vastanneet hyvin tarpeisiinsa. Kyselyn tulokset paljastivat kotipalvelusta kuitenkin myös monia kehittämisen kohteita.