Perinnöllisyyslääkäri Helena Kääriäisen elämäntyötä juhlitaan ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut” -seminaarissa

Professori Helena Kääriäinen on yksi Suomen perinnöllisyyslääketieteen edelläkävijöistä. Hän on tehnyt merkittävän uran perinnöllisten sairauksien parissa, minkä kunniaksi järjestetään juhlaseminaari ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut”. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita eri aloilta pohtimaan erilaisuutta ja samanlaisuutta monista eri näkökulmista.

Helena Kääriäinen aloitti perinnöllisyyslääkärin uransa 1977 Väestöliiton perinnöllisyysklinikassa ja erikoistui perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäriksi ensimmäisten joukossa vuonna 1986, kun se oli tullut Suomessa mahdolliseksi. Hän on toiminut myös Helsingin ja Turun yliopistoissa lääketieteellisen genetiikan professori- ylilääkärinä ja tutkimusprofessorina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa, jossa hän on ollut edistämässä biopankkien toteuttamista ja niihin liittyvää lainsäädäntöä. Hän on vaikuttanut monissa perinnöllisyyslääketieteen kansainvälisissä tehtävissä, mm. European Society of Human Geneticsin Public and Professional Policy komiteassa 1996-2007, pääsihteerinä 2003-10 ja presidenttinä 2014-15 sekä EU:n komission harvinaissairauksien asiantuntijatyöryhmässä. Hän aloitti myös harvinais-sairauksien verkkopalvelun Orphanet’in toiminnan Suomessa vuonna 2004.

Uransa aikana Helena Kääriäinen on ollut usein mukana genetiikkaa koskevassa yhteiskunnallisessa keskustelussa ja nostanut esiin erilaisuuteen ja samanlaisuuteen liittyviä teemoja. Juhlaseminaarin aihe syntyi tästä. Seminaarissa kuullaan niin perinnöllisyyslääketieteen, juridiikan, yhteiskuntatieteiden kuin kokemuksenkin näkökulmia.

Juhlaseminaari järjestetään 30.5. kello 12.30-16.30 Folkhälsanin auditoriossa Helsingissä. Kaikille avoimen seminaarin järjestävät Suomen perinnöllisyyslääkäriyhdistys ry. ja Rinnekoti-Säätiön Norio-keskus. Seminaarin ohjelma on liitteenä.

Lisätiedot:

Hannele Koillinen, hannele.koillinen@utu.fi, 040 5823852

Kristina Franck, kristina.franck@rinnekoti.fi, 040 5422339

Samanlaiset, erilaiset ja me muut

Professori Helena Kääriäisen juhlaseminaari 30.5.

12.30-12.35 Avaussanat Hannele Koillinen, Suomen Perinnöllisyyslääkäriyhdistys ry & Kristina Franck, Norio-keskus

12.35-13.10 Suomemme geenit ja kansamme taudit Markus Perola, tutkimusprofessori, genomiikka ja biomarkkerit, THL

13.10-13.45 Yhdenvertaisuus, syrjinnän kielto ja geenitutkimuksen oikeudelliset rajat Tuomas Ojanen, valtiosääntöoikeuden professori, Oikeustieteellinen tiedekunta, HY

13.45-14.15 Kahvi

14.15-14.45 Hyvät, pahat geenit Elina Rantanen, FT, kehitysjohtaja, Norio-keskus & Marja Hietala, LT, dosentti, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri, TYKS

14.45-15.15 Kokemuksia erilaisesta normaalista Sanna Kalmari, Norio-keskus

15.15-15.45 Harvinainen Helena Riitta Salonen-Kajander, LKT, dosentti, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri

15.45-16.15 Erilaisuuden hetkiä perinnöllisyyslääkärin työssä Helena Kääriäinen, LKT, professori

16.15-16.30 Loppukeskustelu ja muistamiset

Ilmoittautumiset: http://www.norio-keskus.fi/tapahtumakalenteri/samanlaiset-erilaiset-ja-me-muut-helena-kaariaisen-juhlaseminaari

Norio-keskus on osa Rinnekoti-Säätiötä. Se sijaitsee Helsingissä, Pitäjänmäellä ja palvelee tietoa ja tukea tarvitsevia valtakunnallisesti paikan päällä, puhelimitse, sähköpostitse ja verkossa. Norio-keskuksen toimintaa rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla. Norio-keskuksessa työskentelee eri alojen ammattilaisia.

Norio-keskus kuuluu Harvinaiset-verkostoon. Yhdessä HYKS:n kliinisen genetiikan yksikön kanssa olemme osa eurooppalaista ERN-ITHACA-osaamisverkostoa (European Reference Network: Intellectual Disabilities, Tele Health and Congenital Anomalies), joka keskittyy harvinaisten kehitysvammaoireyhtymien ja synnynnäisten epämuodostumien osaamisen jakamiseen. Norio-keskus on myös eurooppalaisen potilasjärjestöjen kattoyhdistyksen, Eurordiksen liitännäisjäsen.

Jäikö läheiselläsi putki päälle jouluna? Päihdelääkäri listaa hälytysmerkit sekä vinkit, joilla ottaa asia puheeksi27.12.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Joulun ja uudenvuoden aikana nautitaan yleisesti paljon alkoholia. Juhla- ja ruokajuomana nautittu muutama alkoholiannos ei ole haitallista, ellei juomista ole vaikea lopettaa. Milloin alkoholinkäyttö muuttuu ongelmalliseksi ja miten kannattaa toimia, jos on huolissaan läheisen alkoholinkäytöstä? Diakonissalaitoksen ja Rinnekotien lääketieteellinen johtaja, päihdelääkäri Jarmo Kantonen neuvoo, miten läheisen ongelmalliseen alkoholinkäyttöön kannattaa reagoida.