Perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtaja Vestman: EU:n pakkoremonttidirektiivi on Suomen perustuslain vastainen – ”Osa suomalaismepeistä polki omaisuudensuojaa”

Perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtaja, Kokoomuksen kansanedustaja, energiajuristi Heikki Vestman sanoo, että EU-komission ajama rakennusten energiatehokkuusdirektiivi on nykymuodossaan Suomen perustuslain vastainen. Hän pitää käsittämättömänä, että osa Suomen mepeistä äänesti suomalaisten omaisuudensuojaa rikkovan direktiiviehdotuksen puolesta Euroopan parlamentissa.
Heikki Vestman. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtaja, Kokoomuksen kansanedustaja, energiajuristi Heikki Vestman sanoo, että EU-komission ajama rakennusten energiatehokkuusdirektiivi on nykymuodossaam Suomen perustuslain vastainen. Perustuslakivaliokunta on linjannut asian.

”Direktiivin remonttivelvoite loukkaa suomalaisten omaisuudensuojaa ja on siten Suomen perustuslain vastainen. Perustuslakivaliokunta totesi, että komission ehdotus rakennusten energiatehokkuusdirektiiviksi näyttää mahdollistavan puuttumisen olemassa olevien rakennusten yksityisten omistajien omaisuuden suojaan tavalla, joka muodostuu perusoikeusrajoitusten oikeasuhtaisuusvaatimuksen kannalta ongelmalliseksi”, Vestman sanoo.

Perustuslakivaliokunta kiinnitti nimenomaan huomiota pakkoremonttien kalleuteen. Rakennus energiatehokkuusdirektiivin on arvioitu aiheuttavan kymmenien tuhansien eurojen kustannukset sadoille tuhansille yksityisille kodille.

”Perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota myös siihen, että remonttivelvoite koskee rakennuksia, joihin ei muutoin kuin energiatehokkuusvelvoitteen näkökulmasta kohdistu korjaustarpeita. Nämä seikat tekevät direktiiviehdotuksesta perustuslain kannalta suhteettoman ankaran. Ja reaalimaailman kannalta järjettömän”, Vestman toteaa.

Euroopan parlamentti hyväksyi tällä viikolla osaltaan rakennusten energiatehokkuusdirektiivin. Osa suomalaismepeistä äänesti esityksen puolesta.

”On käsittämätöntä, että osa Suomen mepeistä halusi polkea suomalaisten perusoikeuksia. Perustuslakivaliokunnan päätös oli meppien tiedossa, mutta he valitsivat äänestää Suomen perustuslain kanssa ristiriidassa olevan esityksen puolesta. Pidän tällaista oikeusvaltion vastaista toimintaa mepeiltä valtiosääntöpoliittisesti erittäin ongelmallisena”, Vestman sanoo.

Energiatehokkuusdirektiiviehdotus siirtyy seuraavaksi EU:n jäsenmaiden neuvoston pöydälle, jossa se voi vielä muuttua.

”Hallituksen on perustuslakivaliokunnan linjauksen vuoksi äänestettävä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin velvoitteita vastaan jäsenmaiden neuvostossa. Suomen tulisi koota koalitio vastustamaan suhteetonta energiatehokkuusvaatimusta. Suomalaisten omaisuudensuojaa pitää tiukasti puolustaa EU-pöydissä”, Vestman päättää.

Perustuslakivaliokunnan lausunto asiasta:

Heikki Vestman. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.