Peter Sandströms nya roman ute nu: "Det är ett nedslag i känslolivet"

I den nya romanen Kärleken är ett tamdjur fortsätter Peter Sandström, prisbelönt mästare på stämning och känslor, sin melankoliska och sympatiska studie av livet.

"Jag satt och tittade på henne. Det var kanske tre meter mellan oss. Men det var mycket mera."

I Peter Sandströms nya roman Kärleken är ett tamdjur närmar sig huvudpersonen Peter Sandström 60-årsstrecket, kroppen börjar klappa ihop, mamma som varit ett under av styrka och företagsamhet har förvandlats till en förvirrad åldring.

Peter är oförmögen att sträcka sig över klyftan som uppstått mellan honom och den älskade hustrun Darling. Barnen har blivit stora och självständiga och kan bara beundras på avstånd.

Syster som han alltid haft ett nära förhållande till är nuförtiden ett hostande irritationsmoment. Alkoholen smakar mycket bättre än uppdraget som ordförande i en författarförening.

Kvinnorna styr Peter

Sista droppen blir förhållandet med Karhu, en relation som Peter varken kan stanna i eller dra sig ur.

Peter Sandströms nya roman handlar om åren mellan 50 och 60 då livet serverar nya utmaningar och de flesta förändringarna är till det sämre.

Men bland besvärligheterna finns också humor och skönhet, och en bitterljuv insikt om att det är kvinnorna som styr Peters liv: mamm, syster, Darling, dottern Bonnie och Karhu.

Frågan är bara hur en människa ska hantera all ömhet och kärlek utan att gå i bitar.

Fortsätter att leka med det egna livet

Sandström säger att Kärleken är ett tamdjur bygger vidare på böckerna han skrivit under 10-talet.

– Boken innehåller mycket fiktion, men ramarna är plockade från den så kallade verklighet jag lever i.

Trots att den ängsliga karaktären Peter Sandström är fylld av vemod är författaren Peter Sandström en optimist.

– Boken är ett nedslag i känslolivet. Men allting reder upp sig i slutet, tror jag.

Kärleken är ett tamdjur har recensionsdag torsdag 20.8.

Sagt om Peter Sandströms tidigare verk

“Det finns en viss sorts ömsint egensinne som bara kan komma från Finland. Denna samling berättelser kretsar kring familjerelationer och är en av årets mest älskvärda böcker.”

Annina Rabe, Expressen, om Mamma november

"Mamma november präglas av sympatisk ärlighet och rörande innerlighet."

Henrik Othman, Österbottens tidning

"Laudatur är framför allt en studie över den kärlekande människan, all den kärlek som fyller ett liv."

Juryn för Runebergspriset 2017

Schildts & Söderströms höstkatalog bjuder på 16 titlar att se fram emot10.4.2024 11:00:56 EEST | Tiedote

”Katalogen du håller i din hand är fylld av fantastisk litteratur, till stor del skriven av författare med rötterna i Österbotten. I höst är hela tio av titlarna vi har äran att ge ut på Schildts & Söderströms författade av österbottningar. Det österbottniska segertåget är särskilt tydligt i böckerna för barn och unga.” Det skriver Karin Berglund i förordet till höstens katalog. Hon är vår barn- och ungdomsboksredaktör och stolt västnylänning som nominerats till Årets österbottning i Vasabladet år 2009.