Petri Salmisesta Suomen Yrittäjien uusi puheenjohtaja

Suomen Yrittäjien uusi puheenjohtaja on Petri Salminen Keski-Suomesta. Varapuheenjohtajiksi valittiin Anne Niemi Etelä-Pohjanmaalta ja Jyrki Hakkarainen Varsinais-Suomesta. Uuden valtuuston johtoon nousi Jyrki Mäkynen Etelä-Pohjanmaalta ja varapuheenjohtajaksi Mari Laaksonen Helsingistä.

Petri Salminen Keski-Suomesta valittiin lauantaina Suomen Yrittäjien uudeksi puheenjohtajaksi. Kuva: Tero Takalo-Eskola. Kuva medioiden vapaasti käytettävissä.

Suomen Yrittäjien liittokokous valitsi tänään yrittäjäjärjestölle uuden johdon. Puheenjohtajaksi nousi yritysjohdon konsultointiyritystä vetävä Petri Salminen, 39, Jyväskylästä, Keski-Suomesta. Salminen sai puheenjohtajavaalin toisella kierroksella 973 ääntä.

- Nyt lähdetään rakentamaan uudenlaisen hallintomallin mukaista järjestöä. Tätä rakennetaan yhdessä. Järjestön pitää muuttua mutta samalla kunnioittaa sitä äärettömän vahvaa pohjaa, joka on vuosien saatossa pystytty rakentamaan, Salminen sanoi.

Salmisesta uudistamisen ei tarvitse olla vallankumouksellista.

- Oma ajatukseni uudistamisesta pohjautuu perinteiden kunnioittamiseen, sillä vaikka kehittämisen tarpeita on varmasti aina, niin Suomen Yrittäjissä ehdottomasti suurin osa asioista on erittäin hyvin.

Salminen on mukana yritysjohdon konsultointiyritys Salminen & Tikassa ja konepaja AJ-Toolsissa. Hän oli aiemmin Yrittäjien varapuheenjohtaja.

Toiseksi puheenjohtajavaalissa ylsi eteläsavolainen Nina Rasola toisen kierroksen 867 äänellä. Vaalissa oli mukana myös Antti Rantalainen Uudeltamaalta. Ensimmäisellä kierroksella Salminen sai 733 ääntä, Rasola 588 ääntä ja Rantalainen 495 ääntä.

Anne Niemi ja Jyrki Hakkarainen Suomen Yrittäjien varapuheenjohtajiksi

Varapuheenjohtajiksi Yrittäjien liittokokous valitsi Anne Niemen Etelä-Pohjanmaalta ja Jyrki Hakkaraisen Varsinais-Suomesta.

Idanne-vaateyritystä sekä yritystoimintaa metalliteollisuuden ja pääomasijoituksen parissa harjoittava Anne Niemi Vimpelistä sai varapuheenjohtajavaalissa 1624 ääntä.

Jyrki Hakkaraisella on lakiasiaintoimisto Kiskon Laki Salon Kiskossa. Hän on yksinyrittäjä. Hakkarainen sai 991 ääntä.

Vaalissa olivat mukana myös Antti Rantalainen Uudeltamaalta (663 ääntä) ja Jukka Hurrila Satakunnasta (406 ääntä).

Valtuuston johtoon Jyrki Mäkynen ja Mari Laaksonen

Suomen Yrittäjissä aloittaa valtuusto. Liittokokous valitsi valtuuston puheenjohtajaksi seinäjokelaisen Jyrki Mäkysen. Hänellä on sisustusalan yritys Oy HM Profiili Ab. Mäkynen oli edelliset kuusi vuotta Suomen Yrittäjien hallituksen puheenjohtaja. Hän oli ainoa ehdokas valtuuston puheenjohtajaksi.

Valtuuston varapuheenjohtajaksi liittokokous valitsi helsinkiläisen Mari Laaksosen. Hänen yrityksensä on CleanMarin Oy. Laaksonen sai vaalissa 728 ääntä.

Valtuuston varapuheenjohtajaksi olivat ehdolla myös Janne Vuorinen Pirkanmaalta (596 ääntä) ja Stina Siikonen Varsinais-Suomesta (505 ääntä).

Kaikkien valittujen kausi kestää kaksi vuotta ja alkaa heti.

puheenjohtaja Petri Salminen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 608 812
varapuheenjohtaja Anne Niemi, Suomen Yrittäjät, p. 0400 661 635
varapuheenjohtaja Jyrki Hakkarainen, Suomen Yrittäjät, p. 044 760 2400
valtuuston puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791
valtuuston varapuheenjohtaja Mari Laaksonen, Suomen Yrittäjät, p. 040 578 0189

Anne Niemi Etelä-Pohjanmaalta valittiin Suomen Yrittäjien varapuheenjohtajaksi. Kuva: Tero Takalo-Eskola. Kuva medioiden vapaasti käytettävissä.
Jyrki Hakkarainen Varsinais-Suomesta valittiin Suomen Yrittäjien varapuheenjohtajaksi. Kuva Tero Takalo-Eskola. Kuva median vapaasti käytettävissä.
Suomen Yrittäjien valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Jyrki Mäkynen Etelä-Pohjanmaalta. Kuva: Terko Takalo-Eslkola. Kuva median vapaasti käytettävissä.
Mari Laaksonen Helsingistä valittiin Suomen Yrittäjien valtuuston varapuheenjohjataksi. Kuva Tero Takalo-Eskola. Kuva medioiden vapaasti käytettävissä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 380 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 59 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työllisyys on hallituksen vastuulla1.12.2020 10:24:40 EETBlogi

"Nyt neuvottelupöydän ympärillä kukaan ei edustanut ammattiliittoihin kuulumattomia eli järjestäytymättömiä työntekijöitä tai työnantajia, jotka eivät kuulu EK:n jäsenliittoihin. Siksi esimerkiksi ylivoimainen valtaosa työnantajayrityksistä oli valmistelun ulkopuolella", Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamista pohtineesta työryhmästä Yrittäjät.fi:n blogissaan.

Yle, EK ja markkinatalous23.11.2020 12:58:05 EETBlogi

On syntynyt jonkin verran keskustelua, kun Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on ehdolla työnantajaliitto Paltan hallituksen puheenjohtajaksi. Siinä roolissa hän on myös tullut valituksi Elinkeinoelämän EK:n hallitukseen ja työvaliokuntaan. (---) Jokainen järjestö valitsee tietenkin itse hallintonsa. Entisenä mediajohtajana ja nykyisenä elinkeinoelämän järjestöjohtajana haluan todeta asiasta muutaman näkökulman yrittäjyyden näkökulmasta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa Yrittäjän puolella -blogissaan.

Yrittäjät: Kuntien korvattava suojautumisen kustannukset yksityisille palveluntuottajille20.11.2020 06:56:00 EETTiedote

- Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Korvausten ansiosta monen kunnan ennustettu tilinpäätöksen alijäämä muuttuu jopa ylijäämäksi. On hämmästyttävää, että kunnat eivät kuitenkaan ole maksaneet alihankkijoilleen niille kuuluvaa osuutta koronaviruksen aiheuttamista lisäkustannuksista, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala ihmettelee.