Pharmatest Services Oy:lle rahoitusta kahteen EU-hankkeeseen

Pharmatest Services Oy on saanut yhdessä eurooppalaisten partnereidensa kanssa rahoitusta kahteen tuotekehitysprojektiinsa. Toinen rahoituksista liittyy EU:n Eurostars-ohjelmaan, ja toinen EU:n EuroTransBio-ohjelmaan. Molemmat rahoitettavat hankkeet ovat 3-vuotisia, ja Pharmatest kehittää niissä uusia syöpälääkekehitykseen soveltuvia prekliinisiä tehokkuustutkimusmalleja.

Pharmatest Services Oy (Pharmatest) on sopimustutkimusyritys, joka tarjoaa lääketeollisuudelle syöpä- ja luustolääkkeiden kehittämiseen soveltuvia palveluja prekliinisillä tehokkuustutkimusmalleilla. Eurostars ja EuroTransBio ovat EU:n erityisesti PK-yrityksille suunnattuja rahoitusohjelmia niissä eurooppalaisissa maissa, jotka ohjelmiin osallistuvat.

Eurostars projektissa (lyhenne ACT) Pharmatestin pääasiallinen tavoite on kehittää uudentyyppisiä rintasyöpämalleja. EuroTransBio projektissa (lyhenne HUMiC) Pharmatest kehittää potilaslähtöisiä xenograft malleja (patient-derived xenografts, PDX) rinta- ja eturauhassyöpään. Pharmatestin yhteenlaskettu budjetti molempiin projekteihin on 1.73 mEUR.

Pharmatestin tuotekehitysjohtaja FT Jenni Bernoulli toteaa: “Nyt saadut rahoitukset ovat Pharmatestille äärimmäisen tärkeitä mahdollistaen uudenlaisten syöpämallien kehittämisen, jotka avaavat yhtiölle uusia markkinoita ja liiketoimintamahdollisuuksia. Molemmat projektit ovat tutkimuksellisia ja erittäin haasteellisia, mutta olemme vakuuttuneita että onnistumme niissä yhdessä eurooppalaisten asiantuntijapartnereidemme ja kotimaisten akateemisten yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Jussi Halleen
jussi.halleen@pharmatest.com