Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttely päättyy 9.9.2018

Vielä ehdit nähdä lehtikustantaja Urpo Lahtisen (1931–1994), Hymy Lahtisen (1930–2017) ja Jeppe Lahtisen taidekokoelman Kimmo Pyykkö -taidemuseon näyttelyssä. Reilun kahden kuukauden aikana näyttelyssä on vieraillut yli 7000 kävijää.
Lehtikustantaja Urpo Lahtisen ja perheensä taidekokoelma on yleisön nähtävillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 9.9.2018 saakka.

Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttelyssä esille pääsevät Lahtisten lehtiperheen taideaarteet. Taidemuseon kahdessa kerroksessa nähdään liki 100 teosta, jotka taitelija Matti Kulmala on valinnut noin 800 teoksen kokoelmasta.

Kansainväliset mestarit kuten Pablo Picasso, Salvador Dalí ja Antoni Tàpies ovat esillä kotimaisten klassikoiden Kimmo Kaivannon, Essi Renvallin, Kimmo Pyykön ja Mauri Favénin rinnalla.

Monipuolisessa kattauksessa liikutaan tunnelmasta toiseen: Erik Enrothin ja Alpo Jaakolan voimakkaan vahvoista töistä Unto Koistisen ja Arvo Siikamäen herkkiin ja harmonisiin teoksiin.

Lahtisille tärkeiden espanjalaisten taiteilijoiden lisäksi näyttelyn kansainvälisiä helmiä ovat brittiläinen kuvanveistäjä Tony Cragg sekä Cobra-ryhmän perustajajäseniin kuulunut Corneille.

Lahtisten taidehankinnoissa korostuu rakkaus taiteeseen – niitä ei ole hankittu sijoitusmielessä. Urpo Lahtinen osti taidetta impulsiivisesti ja kokoelmaa on kutsuttu taiteilijan urasta nuorena miehenä haaveilleen lehtimiehen muotokuvaksi.

Talousasioissa tarkka Hymy Lahtinen oli taidehankinnoissaan harkitsevaisempi. Kokoelman nykyinen omistaja, Lahtisten poika Jeppe Lahtinen on kertonut muistuttavansa keräilijänä enemmän äitiään.

Osa taideteoksista on ensimmäistä kertaa esillä julkisesti, osa on ollut esillä Urpo Lahtisen edustuskodissa Villa Urpossa Ylöjärvellä. Esimerkiksi Marjatta Tapiolan maalaama Hymy Lahtisen muotokuva on ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä.

Olen erityisen iloinen siitä, että äitini keräämät teokset ovat nyt ensi kertaa nähtävillä suurelle yleisölle,” Jeppe Lahtinen kertoo.

Lahtisten taidekokoelman taustalla on menestyksekäs yritystoiminta. Urpo Lahtinen perusti vuonna 1957 Suomen ensimmäisen ilmoitustuloilla kustannetun ilmaisjakelulehden Tamperelaisen. Kahta vuotta myöhemmin 1959 seurasi sensaatiolehti Hymy, joka 1970-luvun alussa oli Suomen suurin aikakauslehti.

30-vuotisen historiansa aikana Lehtimiehet Oy:stä kehittyi lehtitalo, joka kustansi monia aikakauslehtiä, kuten Tekniikan Maailmaa, Vauhdin Maailmaa, Erä- ja Vene-lehtiä, Suosikkia, naistenlehti Jaanaa ja lukuisia muita.

Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä 16.6.–9.9.2018 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Avoinna ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15.

Mediakuvia ja näyttelyn teoslista: https://www.dropbox.com/sh/4n9zqel3xsczomi/AAAzySXI4q4ebU6MdZyE2VoAa?dl=0Teostiedot ja kuvaajien nimet tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.

Avoinna ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15 (heinäkuussa su 11–17)
Sisäänpääsy 6/4 € tai Museokortti, Alle 18-vuotiaat maksutta.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

laura.pekkala @ kangasala-talo.fi

Hymy, Jeppe ja Urpo Lahtinen. Kuva Jeppe Lahtisen kotiarkisto.

Vuoden 2015 alussa avattu Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee arkkitehtuuriltaan palkitussa Kangasala-talossa, 20 minuuttia Tampereelta. Taidemuseon vaihtuvat näyttelyt esittelevät korkeatasoista kotimaista kuvataidetta ympäri vuoden kahdessa kerroksessa. Pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee kolmannessa kerroksessa avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komosen suunnittelemalle Kangasala-talolle myönnettiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinto ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinto. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi.

Riitta Nelimarkan näyttely tuo väri-ilottelua Kimmo Pyykkö -taidemuseoon -näyttely avautuu 21.9.30.8.2019 08:54:53 EEST | Tiedote

Syksyllä 2019 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa nähdään omaleimaisen ja monipuolisen taiteilijan, professori Riitta Nelimarkan näyttely Bardo Bardo - teoksia alitajunnan labyrinteistä. Nelimarkan alter ego Elise seuralaisineen ja muut tarinalliset hahmot valloittavat taidemuseon näyttelytilat. Riitta Nelimarkan näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 21.9.2019 – 5.1.2020.

Museoiden iltana 15.8. Einar Ilmonin näyttelyn voi kokea musiikin siivittämänä12.8.2019 13:41:39 EEST | Tiedote

Museoiden iltana Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa musiikillisen äänimaiseman Einar Ilmonin näyttelyssä kävijöille. Kontrabasisti Ahti Lassila improvisoi näyttelyn teosten teemoista ja tilasta musiikillisen esityksen klo 19 alkaen. Einar Ilmonin elämään johdattelee Einarin kävelykierroksella opas Jussi Lehtonen klo 17. Lähtö kierrokselle Kimmo Pyykkö -taidemuseon edestä.

Museoiden ilta 15.8.2019 Kangasalla tarjoaa monenlaisia maksuttomia tapahtumia iltakymmeneen asti9.8.2019 09:02:35 EEST | Tiedote

Viidettä kertaa Kangasalla järjestettävä Museoiden ilta tarjoaa monenlaista tekemistä ja kokemista torstaina 15. elokuuta klo 17 alkaen. Taidemaalari Einar Ilmonin elämään ja taiteeseen voi tutustua Einarin kävelykierroksella sekä kontrabasisti Ahti Lassilan musiikin siivittämänä Walking bass -kierroksella Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Mobilia järjestää useita yleisöopastuksia sekä Rallimuseossa että ”Leveillä lahkeilla” näyttelyihin. Tapahtumassa on mukana yhteensä yhdeksän paikalliskohdetta, joihin kaikkiin on illan aikana vapaa pääsy.