Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

Torstaina Lauttasaaressa avatussa Helsingin Uivassa venenäyttelyssä on esillä yli 280 venettä. Suomalaisten suosima venetyyppi on  5–6 metriä pitkä perämoottorivene, jotka sopii sekä retkeilyyn, kalastukseen, vesiurheiluun että kesämökin yhteysveneeksi.
Torstaina Lauttasaaressa avatussa Helsingin Uivassa venenäyttelyssä on esillä yli 280 venettä. Suomalaisten suosima venetyyppi on 5–6 metriä pitkä perämoottorivene, jotka sopii sekä retkeilyyn, kalastukseen, vesiurheiluun että kesämökin yhteysveneeksi.

Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalon mukaan tasaisen lämmin kevät vauhditti veneiden myyntiä ja aktiivinen myyntikausi alkoi viime vuotta aikaisemmin. Erilaisia vesikulkuneuvoja rekisteröitiin tammi–heinäkuussa kaikkiaan 3459 kappaletta, 251 enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

”Veneily on vahvistanut asemaansa suomalaisten harrastuksena ja erityisesti pienten, alle 5,5 metriä pitkien moottoriveneiden myynti on lisääntynyt. Pieniä veneitä valmistavat merkit kuten Suvi ja Terhi ovat vahvassa kasvussa”, Pajusalo kertoo.

Mikkeliläinen Suvi oli alkuvuonna Suomen neljänneksi suosituin moottorivenemerkki ja sen rekisteröinnit lisääntyivät 21 prosenttia, rymättyläläinen Terhi oli sijalla 6 ja rekisteröintimäärä kasvoi 25 prosentilla. Suosituimpien venemerkkien nopein nousija oli kuopiolaisen Bellan uusi alumiinirunkoinen Falcon, joita rekisteröitiin 107 kappaletta.

Rekisteröintitilaston kärkipaikoilla olivat tuttuun tapaan Buster (407 kappaletta) ja Yamarin (344 kappaletta). Kokonaisuudessaan moottoriveneiden rekisteröinnit lisääntyivät 7 prosenttia. Venerekisteriin merkitään vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut veneet.

Monikäyttöinen pieni pulpettivene on suomalaisten suosikki

Alkuvuoden aikana rekisteröidyistä moottoriveneistä 87 prosenttia (2051 kappaletta) oli alle 7 metriä pitkiä. Suosituimpien moottoriveneiden lista on vahvasti kotimaisten valmistajien hallinnassa: suosituin tuontivene on venäläinen Volzhanka, joita rekisteröitiin tammi–heinäkuussa 24 kappaletta.

”Suomalainen veneteollisuus tuntee hyvin Pohjoismaiset markkinat, joilla tärkein venetyyppi on yleiskäyttöinen pulpettivene. Tämä näkyy myös Helsingin Uivassa venenäyttelyssä, sillä laitureilla on eniten 5–6 metriä pitkiä perämoottoriveneitä, jotka sopivat sekä retkeilyyn, kalastukseen, vesiurheiluun että kesämökin yhteysveneeksi”, Pajusalo kertoo.

Yli 9 metriä pitkiä veneitä rekisteröitiin reilut sata kappaletta. Suosituimpia suuria matka- ja yhteysveneitä olivat Grandezza, Targa, Nimbus, Sargo ja Nord Star, joiden yhteenlaskettu rekisteröintimäärä oli yli 60 kappaletta.

Myös uusien purjeveneiden kauppa vilkastui merkittävästi ja yli 5,5 metriä pitkiä purjeveneitä rekisteröitiin 21 kappaletta – lähes kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna. Vesijettien myynnin hurja nousu sen sijaan taittui, mutta oli yhä kahdeksaan prosentin kasvussa (982 vesijettiä, +74 kappaletta edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna). Viime vuonna kasvua oli lähes 300 kappaletta.

Pienet perämoottorit kävivät kaupaksi

Perämoottoreiden tukkutoimitustilaston mukaan kaupaksi kävivät etenkin pienet moottorit. Tammi–kesäkuussa Suomeen toimitetuista perämoottoreista 79 prosenttia on enintään 60-hevosvoimaisia. Suuret, yli 200 hevosvoiman perämoottorit muodostavat noin kolme prosenttia koko markkinasta.

"Monimuotoisten vesistöjen, 168 000 järven ja laajan saariston ansiosta Suomi on pienten moottoreiden markkina ja veneily on koko kansan harrastus”, Pajusalo tulkitsee.

Sähkömoottoreiden suosion nopea kasvu on taittunut, mutta niiden suosio on edelleen suurta. Tammi–kesäkuussa sähkömoottoreita toimitettiin 5390 kappaletta, suunnilleen saman verran kuin vuotta aiemmin.

Polttomoottorikäyttöisiä perämoottoreita toimitettiin tukkutoimitustilaston mukaan kotimaahan tammi–kesäkuussa 7385 kappaletta, 30 moottoria enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavaan aikaan. Kokonaisuutena suomalaisten maahantuojien kautta toimitettiin 17 723 perämoottoria (+ 11%), joista vientiin meni 10 338 moottoria.

Venevienti kasvoi lähes 10 %

Suomen veneviennistä on tässä vaiheessa vuotta käytettävissä tullitilasto tammi–toukokuulta. Vuoden viiden ensimmäisen kuukauden viennin arvo kasvoi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna 9,4 prosenttia. Tärkeimmät vientimaat olivat Ruotsi, Norja, Saksa ja Venäjä.

Viennin kokonaisarvo oli 113,4 miljoonaa euroa, lähes 10 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kappalemääräisesti veneitä vietiin 6572 kappaletta, lähes 500 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Vientiteollisuudelle Ruotsin ja Norjan merkitys on erittäin suuri, ne olivat tärkeimmät vientimaat sekä kappale- että euromääräisesti. Ruotsin viennin arvo oli 37 miljoonaa euroa ja veneitä vietiin yli 3000 kappaletta, Norjaan vietiin 2110 venettä yhteisarvoltaan 34 miljoonaa euroa. Ruotsin viennin arvo laski lähes 8 prosenttia, Norjan viennin arvo kasvoi 3 prosenttia.

Kolmanneksi suurimmaksi vientimaaksi nousi Venäjän ohi Saksa, jonne vietiin 161 venettä yhteisarvoltaan 8,7 miljoonaa euroa. Viennin arvo nousi edellisvuodesta yli viidellä miljoonalla eurolla. Vienti Venäjälle kasvoi lähes 20 prosentin vauhdilla ja kappalemääräisesti kasvu oli vielä nopeampaa (685 venettä, 7 miljoonaa euroa).

Suurten purjeveneiden osuus viennistä oli yli 10 miljoonaa euroa. Kalleimmat veneet olivat Saksaan viety 4,2 miljoonan euron ja Sveitsiin toimitettu 3,4 miljoonan euron arvoinen pursi.

Venevienti 1–5/2019

Maa                     milj. €              kpl

1                 Ruotsi............... 36,94........ 3022

2                 Norja................. 34,07........ 2110

3                 Saksa................. 8,66.......... 161

4                 Venäjä................ 6,98.......... 685

4                 Sveitsi................. 6,34........... 43

6                 Iso-Britannia....... 3,54........... 76

7                 Tanska................ 2,88........... 36

8                 Ranska............... 2,27........... 42

9                 Grönlanti............ 1,97........... 13

10               Alankomaat........ 1,90........... 33

Venetuonti

Venetuonnin arvo oli 41,9 miljoonaa arvoa, kasvua edelliseen vuoteen oli 1,4 miljoonaa euroa eli 3,5 prosenttia. Tuonnin arvosta ⅔on Meksikosta tuotuja vesijettejä, jotka tullataan Suomessa ja viedään edelleen muihin EU-maihin.

Varsinaisten veneiden merkittävimmät tuontimaat olivat Puola, jonka tuonnin arvo kasvoi lähes 60 prosentilla (3,6 miljoonaa euroa ja 154 kpl) ja Ranska, jonka tuonnin arvo seitsenkertaistui edellisvuoden vastaavasta ajasta (tuonti 2,8 miljoonaa euroa ja 62 kpl). Puolasta tuotiin sekä pieniä että suuria perämoottoriveneitä sekä suurehkoja sisä- ja sisäperämoottoriveneitä, Ranskan tuonnista suurin osa oli suurehkoja sisä- ja sisäperämoottoriveneitä.

Merkittävien tuontimaiden joukkoon nousi myös Venäjä pääasiassa alumiinirakenteisilla pienveneillä; tuonnin arvo lähes satakertaistui 1,5 miljoonaan euroon.

Venetuonti 1–5/2019

Maa                     milj. €              kpl

1                 Meksiko.............. 28,4........ 3724

2                 Puola.................... 3,6.......... 154

3                 Ranska................. 2,8.......... 113

4                 Venäjä.................. 1,5........... 62

5                 USA...................... 1,3.......... 291

Uiva venenäyttely Lauttasaaressa 15.–18.8.

• Helsingin Uiva venenäyttely HSK:n kerhosatamassa Lauttasaaressa (Vattuniemen puistotie 1).
  • Näyttely avoinna torstaina 15.8. ja perjantaina 16.8. kello 12–20, lauantaina 17.8. ja sunnuntaina 18.8. kello 10–18.
  • Liput ennakkoon 13 €, portilta 15 €, lasten liput ennakkoon 4,35 €, portilta 5 €. Alle 7-vuotiaat ilmaiseksi.
  • Ryhmäliput vain etukäteen nettikaupasta 10 €, minimitilaus 10 kappaletta.
  • Lisätietoja ja ennakkoliput Uiva Flytande 2019 www.uiva.fi

COVID-19 raised in particular the demand of small motor boats in Finland12.2.2021 05:00:00 EETPress release

The Finnish boat industry experienced both disadvantages and benefits from COVID-19. The latter part of the year showed a strong growth after the sudden stop in the spring 2020: business grew 11 per cent and the boat exports, which had suffered the most during first half of 2020, were back in growth in the second half of the year. Boating industry employs approximately 3,500 people in Finland and the turnover of Finnboat member companies is more than 600 million euros.

Coronaåret ökade efterfrågan på speciellt små motorbåtar12.2.2021 05:00:00 EETTiedote

Finlands båtbransch hade både nytta och besvär av coronan. Efter vårens plötsliga stopp har slutåret präglats av en stark tillväxt: företagens omsättning steg med 11 procent och även båtexporten, som under början av året led stort, uppnådde en tillväxt under årets senare hälft. Båtbranschen sysselsätter i Finland cirka 3500 personer och Finnboats medlemsföretags omsättning överstiger 600 miljoner euro.

Uiva 2020 Flytande vauhditti loppukesän venekauppaa19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi viime viikon lopulla Helsingin Lauttasaaressa järjestettyä Uiva 2020 Flytande -venenäyttelyä. Kokonaiskävijämäärä oli tänä vuonna yli 10 000 henkilöä. Määrä putosi odotetusti jonkin verran, mutta paikalle saapuneet olivat tosimielellä liikkeellä ja venekauppa kävi hyvin. Poikkeuksellinen aika toi lisähaasteita järjestelyihin, mutta kokonaisuutena näyttelyyn oltiin tyytyväisiä.

Uiva 2020 Flytande satte fart på sensommarens båthandel19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Ett soligt och varmt väder gynnade Uiva 2020 Flytande-båtutställningen, som senaste veckoslut arrangerades på Drumsö i Helsingfors. Totalantalet besökare i år översteg 10 000 personer. Antalet sjönk enligt förväntningarna något, men de som var på plats var där i akt och mening och båthandeln förlöpte väl. Den exceptionella tiden medförde flera utmaningar för arrangemangen, men som helhet var man nöjd med utställningen.

Helsinki Boat-Afloat Show 2020 boosts late-summer boat sales19.8.2020 12:43:54 EESTPress release

Sunny and warm weather favoured the Helsinki Boat-Afloat Show, which was held last weekend in Lauttasaari, Helsinki. The total number of visitors this year exceeded 10,000. Although this was slightly down from the previous year, as expected, this year’s visitors clearly came with the intention of buying, which boosted boat sales. The ongoing crisis created additional challenges to the arrangements of the event, but on the whole everyone was satisfied with the show.