Pieni pala Georgiaa rantautui Tampereelle – Ville Haapasalon ravintola Purpurissa maistellaan uudenlaisia makuja ja viihdytään pitkään

Illan isäntä Ville Haapasalo nähtiin eilisten kutsuvierasavajaisten aikana niin ovella vastaanottamassa vieraita, keittiössä kuin salinkin puolella seurustellen. Kuva: Jonathan Melartin

Purpur on ensimmäinen georgialaista keittiötä edustava ravintola Tampereella. Sen laajalla ruokalistalla keskitytään lihaan, joka valmistetaan Suomen suurimmassa hiiligrillissä, sekä jälkiruokiin ja laadukkaisiin Georgiassa tuotettuihin viineihin. Haapasalo on luonut menun yhdessä Helsingin Purpurista uutta ravintolaa käynnistämään siirtyvän keittiöpäällikkö Mikko Nilosaaren kanssa. Molempien ravintoloiden autenttisista mauista ja ehdasta reseptiikasta vastaa georgialainen kokki Tornike Bokuchava.

Kiireettömiä illallisia pitkän kaavan mukaan

Georgia, sen kulttuuri ja ihmisten rakkaus ruokaan on tehnyt valtavan vaikutuksen matkamiehenä ja kulinaristina tunnettuun Haapasaloon. Siksi hän halusi tuoda georgialaisen ruokakulttuurin myös Suomeen.

– Georgian ruokakulttuuri poikkeaa paljon kaikista muista, ja melkein kaikkia muita keittiöitä Suomesta jo löytyikin. Georgiassa illallinen on iso sosiaalinen tapahtuma. Ruokalajeja tilataan pöytään lautaskaupalla, ja niitä nautitaan yhdessä pöytäseurueen kanssa pitkän kaavan mukaan, Haapasalo kertoo.

Purpurissa ruokailusta halutaan tehdä kokemus ja tavoittaa sama välitön tunnelma kuin mihin Haapasalo on matkoillaan törmännyt. Asiakkaita kannustetaan maistelemaan erilaisia makuja kiireettömästi ja seurustelemaan samalla keskenään. Kaikenlaiset asiakkaat toivotetaan tervetulleiksi sellaisina kuin he ovat.

– Haluamme, että ihmiset saavat olla vapaasti ja ottaa rennosti. Meille voi tulla vaikka verkkareissa – pääasia on, että asiakkaillamme on hauskaa, Haapasalo sanoo.

Georgialaista ruokaa suomalaiseen makuun

Georgialainen ruoka nojaa voimakkaasti yrtteihin, joista korianteri maistuu yhtenä ylitse muiden. Korianterin lisäksi muun muassa rakuuna maustaa jopa Purpurin itsetehtyjä jäätelöitä. Muita georgialaiselle keittiölle leimallisia raaka-aineita ovat saksanpähkinä ja granaattiomena. Purpurin makumaailmaa on muovattu hieman lähemmäs suomalaista vähentämällä mm. suolan määrää. Joitain reseptejä on sovellettu oikeiden raaka-aineiden saatavuusongelmien vuoksi. Gruusialaisen keittiön kulmakivistä ei kuitenkaan tingitä.

– Alkuruokana tarjoiltava lihatäytteinen pastanyytti, khinkali, ja suluguni-juustolla täytetty hatsapuri-leipä ovat ruokalajeja, joita ilman ei voida puhua georgialaisesta keittiöstä, Haapasalo toteaa.

Sisustukseltaan värikästä ja tunnelmallista Helsingin Purpuria mukaileva, mutta varta vasten Tampereelle luotu uniikki georgialaisravintola on sisustussuunnittelija Mari Pohjalan käsialaa.

Purpur Tampereen omistaa Restamax Oyj:n ja Ville Haapasalon yhteisyritys Purmax Oy. Ravintola palvelee maanantaista torstaihin 16–23, perjantaisin 16–00, lauantaisin 13–00 ja sunnuntaisin 13–21 osoitteessa Frenckellin aukio 4.

Tanja Virtanen, ruokaravintoloiden linjajohtaja, Restamax Oyj, puh. +358 45 670 4292

Restamax Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin ja henkilöstövuokraukseen erikoistunut konserni. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana NASDAQ Helsinkiin listautunut pörssiyhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan. Konsernin yhtiöihin kuuluu yli 120 seurustelu- ja ruokaravintolaa, yökerhoa sekä viihdekeskusta eri puolilla Suomea. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Stefan's Steakhouse, Viihdemaailma Ilona, Classic American Diner ja Colorado Bar & Grill. Restamax Oyj:n vuoden 2016 liikevaihto oli 130,1 miljoonaa euroa ja käyttökate 19,4 miljoonaa euroa. Konserni työllistää sesongista riippuen noin 1 600 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna. Restamaxin tytäryhtiö Smile Henkilöstöpalvelut Oy:n palveluksessa työskentelee kuukausittain noin 6 500 työntekijää.

Restamax-yrityssivut: www.restamax.fi, Restamax-kuluttajasivut: www.ravintola.fi, Smile Henkilöstöpalvelut: www.smilepalvelut.

Ravintolan päätyseinää koristavat värikkäät taulut ja erilaiset keittiöesineet. Kuva: Jonathan Melartin
Vieraat saivat maistaa toinen toistaan värikkäämpiä annoksia. Kuva: Jonathan Melartin
Ville on hionut reseptiikan huippuunsa keittiöpäällikkö Mikko Nilosaaren kanssa. Kuva: Jonathan Melartin
Ville kertoi henkilökunnalle ennen vieraiden saapumista georgialaisen keittiön historiasta ja siihen liittyvistä tarinoista. Kuva: Jonathan Melartin
Seinissä ja tekstiileissä on käytetty murrettuja, maanläheisiä sävyjä. Kuva: Jonathan Melartin
Hauskat yksityiskohdat viimeistelevät sisustuksen. Kuva: Jonathan Melartin
Purpur on kaupungin ensimmäinen georgialainen ravintola. Kuva: Jonathan Melartin
Villen ystäviä saapui iso seurue Helsingistä. Kuva: Jonathan Melartin
Georgialaiseen tyyliin illallinen on pitkä ja iloinen tapahtuma. Kuva: Jonathan Melartin
Ville kertoi menusta ja sen synnystä vieraille. Kuva: Jonathan Melartin
Hämyinen tunnelma sopi teemaan loistavasti. Kuva: Jonathan Melartin
Hyväntuulinen isäntä piti illan aikana monta viihdyttävää puhetta. Kuva: Jonathan Melartin
Purpur löytyy Tampereen lisäksi Helsingistä. Kuva: Jonathan Melartin
Keittiötiimi. Kuva: Jonathan Melartin
Logo: Purpur Tampere

Nattlivet i Vasa förändras stort – nattklubbshelheten Teatro och Kapten öppnas fredagen 3.11.24.10.2017 12:31Tiedote

Vid Handelsesplanaden i Vasa öppnas fredagen 3.11. den upplevelserika nattklubben Teatro samt havsinspirerade baren Kapten. Teatro är ett modernt och mångsidigt nattklubbskomplex som bjuder på dagsaktuell musik, trendiga cocktails och intressanta evenemang för stans hårdaste festare. Kapten å sin sida är öppen även dagtid, där kan man njuta av både livemusik och bänksport.