Pientuotannon tuntinetotus on otettu käyttöön Järvi-Suomen Energian verkossa

Järvi-Suomen Energian jakeluverkossa siirryttiin 22.4. käyttämään tuntinetotusta sähkön pientuottajien kulutuksien laskennassa. Asiakkaalle netotukset näkyvät 12.-19.4. alkaen niin laskutustiedoissa kuin asiointipalvelussa. Jotta pientuottaja voi liittyä automaattisesti netotuksen piiriin, täytyy hänen ensin tehdä sopimus tuotetun sähkön myymisestä sähkönmyyjän kanssa.

Pientuottajia pitkään varjostaneeseen mittaustapaan saatiin vihdoin odotettu muutos lain muuttuessa vuodenvaihteessa 2021. Muutos antoi jakeluverkkoyhtiöille mahdollisuuden alkaa käyttää tuntinetotusta omalla verkkoalueellaan. Viimeistään netotus tulee käyttöön kaikille suomalaisille 1.1.2023, mutta verkkoyhtiöt voivat halutessaan tarjota netotuksen käyttöön asiakkailleen ennen määräaikaa.

Järvi-Suomen Energian verkkoalueella netotus on nyt otettu käyttöön kaikilla verkkoomme liitetyillä pientuotannoilla. Jotta pientuottaja voi liittyä automaattisesti netotuksen piiriin, täytyy hänen ensin tehdä sopimus tuotetun sähkön myymisestä sähkönmyyjän kanssa. Silloin pientuottaja saa kaiken hyödyn irti aurinkopaneeleistaan.

”Olemme tyytyväisiä voidessamme tarjota tuntinetotuksen edut sähkön pientuottajille verkkoalueellamme. Netotusmenetelmä parantaa aurinkosähkön kannattavuutta pientuottajille ja siten voi kannustaa ihmisiä liittymään pientuottajien joukkoon,” summaa Järvi-Suomen Energian palvelupäällikkö Antti Latsa.

Netotusmalli muuttaa sähkön pientuotannon mittaamisen

Netotuksessa sähkön kulutus ja tuotanto mitataan ja lasketaan yhteen yhden (1) tunnin jaksoissa. Jos aurinkoisella säällä sähköä sekä tuotetaan että kulutetaan saman tunnin aikana, tuotettu sähkö alentaa suoraan ostettavan sähkön määrää. Toisin sanoen kulutuksesta vähennetään jatkossa tuotetun energian määrä. Joinain tunteina tuotetun sähkön määrä voi ylittää kulutuksen, jolloin kulutustiedot näyttävät niiden tuntien osalta nollaa.

Tästä netotetusta ”ostamattomasta” sähköstä ei luonnollisesti makseta veroa eikä verkkopalvelumaksua. Aikaisempaan verrattuna pientuottajalle syntyy säästöä sähköveron ja verkkopalvelumaksun muuttuvan osuuden verran jokaisen hyvitetyn kilowattitunnin osalta.

Seuraavaksi pureudutaan energiayhteisöjen mahdollistamiseen

Lakimuutoksessa avattiin myös mahdollisuus energiayhteisöjen perustamiselle. Asunto-osakeyhtiöiden ei ole tähän asti kannattanut investoida aurinkosähköön, koska niiden olisi pitänyt maksaa verot ja siirtomaksut itse tuottamansa sähkön siirrosta asukkaiden käyttöön – aivan samaan tapaan kuin ulkopuoliselta energiayhtiöltä ostetusta sähköstä. Tämä pykälä poistui vuoden vaihteessa, kun Suomi saattoi voimaan EU:n sähkömarkkinauudistukseen liittyvät säädökset. Otamme seuraavaksi työn alle kiinteistön sisäisen energiayhteisön mahdollistamisen jakeluverkossamme.

Antti Latsa
Palvelupäällikkö, Järvi-Suomen Energia
antti.latsa@sssoy.fi

Järvi-Suomen Energian verkkoon liitetyillä pientuottajilla kulutuksesta vähennetään jatkossa tuotetun energian määrä. Tuotanto voi välillä kattaa kulutuksen täysin, jolloin kulutusta ei näy lainkaan.