Pienyritykset hakevat kasvua - Suomen Yrittäjät perusti kasvuyrittäjäverkoston kasvun tueksi

Suomen Yrittäjien uusi kasvuyrittäjäverkosto innostaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä kohti kannattavaa kasvua. - Työpaikat Suomessa syntyvät pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Suomen Yrittäjien 115 000 jäsenyritystä edustaa merkittävää kasvupotentiaalia koko kansantalouden kannalta, kasvuyrittäjäverkoston johtoryhmän puheenjohtaja Petri Roininen kertoo.

Suomen Yrittäjien Kasvuyrittäjäverkosto näkyi Time Squarella New Yorkissa 3.5.2018. Kuva: Suomen Yrittäjät

Helmikuussa julkaistun Pk-yritysbarometrin mukaan erityisesti pienet yritykset hakevat kasvua: 53 prosenttia alle viisi henkilöä työllistävistä yrityksistä kertoo haluavansa kasvaa. Ensisijainen markkina-alue ja kasvuhakuisuus keskittyy 64 prosentilla yrityksen lähialueelle. Kansainvälistä kasvua hakee alle kymmenes vastaajista.

- Me Suomen Yrittäjien kasvuyrittäjäverkostossa vaikutamme päätöksentekoon, jotta pienet yritykset pääsisivät kasvamaan paremmin. Lisäksi tarjoamme jäsenyrittäjille tapahtumia, joissa on koulutuksellisen sisällön lisäksi mahdollisuus luoda ja kasvattaa omia verkostoja, Roininen kertoo.

Erityisesti start-up yrityksiä kannustetaan kasvuun ja kansainvälistymiseen erilaisten hautomo- ja kiihdytysohjelmien kautta.

Roinisen mukaan start upien lisäksi on tärkeä tunnistaa jo pidemmälle ehtineiden niin sanottujen scale up -yritysten kasvun mahdollisuudet.

- Näiden kehittymiselle voi markkina- , sukupolvenvaihdos- tai muista syistä syntyä – ja joskus synnyttääkin - kasvuimpulsseja. Näitä yrityksiä on paljon myös Suomen Yrittäjien jäsenissä, Roininen sanoo.

- Mikään taho ei ole kuitenkaan ottanut roolia kasvavien yritysten edunvalvojana. Suomen Yrittäjät vastaa tähän tarpeeseen tuomalla moninaisen joukon kasvua hakevia yrityksiä yhteen, kuulemalla heitä ja heidän tarpeitaan sekä viemällä tämän viestin päättäjille, Roininen sanoo.

Kasvuyrittäjäverkosto järjesti ensimmäisen tapahtumansa 5.6. Pörssitalolla Nasdaq Helsingin tiloissa. Tilaisuuden teemana oli Into, raha ja liiketoimintaosaaminen. Tilaisuudessa jaettiin kokemuksia ja tietoa yritysten kasvusta ja kasvun rahoituksesta.

Petri Roininen, Suomen Yrittäjien kasvuyritysverkoston puheenjohtaja, p. 040 761 9669, petri.roininen@investorshouse.fi
verkostopäällikkö Aicha Manai, Suomen Yrittäjät, p. 044 555 3220, aicha.manai@yrittajat.fi

Petri Roininen avaa Suomen Yrittäjien kasvuyrittäjäverkoston avajaistilaisuuden Helsingissä 5.6.2018. Kuva: Suomen Yrittäjät

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään - Suomen Yrittäjät vaatii joustavuutta ja vastinetta vakuutusmaksuille18.6.2018 09:00Tiedote

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään ja pitävät sitä kalliina ja kankeana. Siksi he vakuuttavat itsensä matalalla työtulolla, mikä johtaa siihen, että heidän sosiaaliturvansa taso jää myös matalaksi. - Järjestelmää tulee joustavoittaa ja uudistaa niin, että siinä mukana olevien turva on kohtuullisella tasolla, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula vaatii.