Arktinen Banaani

Piika – Romaani kuin 2020-luvun Suomi-filmi

Elinan elämänlaatu ei ole lahjakkuudesta kiinni. Filosofian opinnot ovat kuitenkin vaihtuneet kokopäiväpöhnään Jousi-baarissa – ja sen mukaiseen maineeseen. Nuoren naisen muistikuvat hyvästä lapsuudesta liittyvät keskeisesti eläimiin, ja eräänä ryhdistäytymisen hetkenä Elina jättää hakupaperit maaseutuoppilaitokseen. Oluen sijaan nuori nainen alkaa imeä tietoa karjanhoidosta ja kaikesta, mikä nykyaikaiseen tilanpitoon liittyy.

Työpaikka löytyy Vaskiasta, kartanosta, joka on aina ollut kovan talon maineessa. Enempää piikoja kuin eläimiä ei ole kohdeltu hyvin. Elinan aiempi elämä on kaikessa karheudessaan kuitenkin opettanut selviytymistä kaikenkarvaisten sonnien ja änkyröiden kanssa. Nuori nainen antaa jälleen käyttää itseään monin tavoin hyväksi, mutta nyt vain saadakseen eläimille ajanmukaiset olot. Tahtojen taistelussa vanhan isännän kanssa Elina saa nuoremman puolelleen, mutta se ei vielä riitä. Jos Elina on valmis uhrautumaan rakastamiensa vasikoiden eteen, alkaa hän lopulta suunnitella erään toisenkin uhraamista.

Piika voisi olla 2020-luvulle päivitetty Suomi-Filmi. Eläinsuojelu kulkee punaisena lankana läpi jännittävän romaanin, joka on myös selviytymistarina nuoren naisen irrallisuudesta, seksuaalisuudesta, oman paikan hakemisesta ja kamppailusta alkoholismin kanssa.

Mervi Koskinen (s. 1968) on opiskellut filosofiaa Tampereen ja biologiaa Oulun yliopistossa. Eläinten hyvinvointi on aina ollut hänelle tärkeää. Hän on suorittanut maatilatalouden perustutkinnon, työskennellyt karjanhoitajana ja sittemmin yritysmyyntityössä.

Piika
ISBN 978-952-270-437-5
224 sivua. Arktinen Banaani 2020.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

sähköposti: ruunelle@outlook.com

Arvostelukappaleet:

Arktinen Banaani, Harto Pasonen
sähköposti: harto.pasonen@sarjakuva.com

Tietoja julkaisijasta

Arktinen Banaani on 25 vuotta toiminut kustantamo, joka julkaisee kauno- ja tietokirjallisuutta, lastenkirjoja ja sarjakuvia niin uusilta kuin kokeneilta kirjailijoilta ja kuvantekijöiltä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Arktinen Banaani

Suvaitsevaisuutta ei voi väistää3.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Suvaitsevaisuus on päivän sana, sitä ei voi kukaan ohittaa täysin kantaa ottamatta. Suomessa se on näihin aikoihin asti nähty pääosin positiivisessa valossa, etenkin suvaitsematon-sanalla on kuvattu henkilön tai ryhmän kielteisiä ominaisuuksia. Nyt hyökätään uudissanan voimalla "suvakkeja" vastaan, ja tietenkin tunteet kuumenevat aidan molemmin puolin. Tosiasia kuitenkin on, ettei suvaitsevaisinkaan voi kaikkea suvaita. Asialla ei myöskään pidä vain pelata kielipelejä. Kysymys suvaitsevaisuudesta on monimutkainen, mutta ei niin mutkikas, ettei siitä voi ja pidäkin keskustella. Ja mitä kaikkea voidaan tarkoittaa, kun puhutaan konservatiiveista ja liberaaleista tai moraalista ja moralismista?

Värikäs opaskirja johdattaa Tallinnan uuteen ytimeen, esikaupunkeihin9.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Tallinna on jo kauan ollut lähellä suomalaisten sydämiä, ja nykyisin sen voi laskea suosiotaan kasvattavan lähimatkailun kohteeksi. Trendin harjalle ovat nousseet esikaupunkialueet, joista osa sijaitsee reippaan kävelymatkan päässä keskustasta. Myös etäämmällä kaupunkia ympäröiviin lähiöihin matkaaminen sujuu julkisilla välineillä helposti. Mielikuvat neuvostoajan karheista betonikolosseista voi unohtaa, niin paljon uutta näkemisen ja kokemisen arvoista on syntynyt.

Keski-ikäiset miehet helteessä – Romaani 2010-luvun Zeitgeistista26.8.2020 08:45:00 EESTTiedote

Helteen havahduttamat on romaani 2010-luvun ajanhengestä ja sen suurista kysymyksistä neljän keski-ikäisen miehen näkökulmasta. Se on kertomus työelämän ylivirittymisestä, sukupuoliroolien muutoksesta ja sukupolvien välisestä jännitteestä. Pääkaupunkiseudulta Meri-Lapin kautta Kreikan saaristoon ulottuva tarina linkittyy poikkeuksellisiin luonnonilmiöihin ja hätkähdyttäviin näkyihin. Taustalla heijastelee aikakauden polttavin haaste.