Piispanristin pyöräilylaskuri kertoo pyöräilijämäärien vaihteluista

Piispanristin pyöräilylaskurin tuloksia analysoitiin kevyesti sen toiminta-ajan eli kahden vuoden ajalta. Laskurin mittaamat pyöräilijämäärät noudattelevat autoliikenteen vuorokausijakaumasta tuttua muotoa: arkiaamuisin ja arki-iltapäivisin ovat ruuhkahuiput, viikonloppuina ja arkipyhinä liikennettä on vähemmän ja se jakautuu tasaisemmin koko päivälle. Työ- ja koulumatkaliikenne muodostaa siis pyöräliikenteen rungon ja on merkittävä osa pyöräliikenteen määrästä. Jalankulku- ja pyöräilyväylien kunnossapidossa onkin tärkeää, että juuri työmatkaliikenteen huippuaikoina pystytään tarjoamaan laatua hoidon osalta.
Kesäisin maantien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylällä pyöräilee parhaimmillaan jopa 1600–1700 pyöräilijää päivässä. Talvisin pyöräilijämäärä on keskimäärin 200 pyöräilijää päivässä, mutta parhaimpina päivinä määrä yltää jopa 300 pyöräilijään päivässä, mikä on Turun seudulla korkea lukema talviaikana. Vertailuna voidaan todeta, että Raisiossa olevan kiinteän laskurin mukaan Raisiontien varrella pyöräilee kesäisin noin 600 ja talvisin noin 100 pyöräilijää päivässä.
ELY-keskus haluaa panostaa etenkin arkipyöräilyyn. Hoidossa ja ylläpidossa priorisoidaan väyliä, joilla on paljon liikennettä. Piispanristin laskurin laskentamäärien valossa se on ihan perusteltua, sillä isot volyymit ovat arkiliikenteessä ja juuri työmatkaliikenteen ruuhka-aikoina.
Lämpötilan ja sateen vaikutusta pyöräilijämääriin tarkasteltiin yhdeksän kuukauden (tammi-syyskuu) osalta vuonna 2021. Talvisin sateen vaikutus pyöräilijämääriin ei ollut niin suuri kuin kesällä. Ehkäpä talvisin pyöräilevät ovat niitä, joiden pyöräilyyn sää ei niin paljoa vaikuta. Keväällä ja kesällä sen sijaan sade vähensi selkeästi pyöräilijämääriä, kun taas lämmin sää lisäsi pyöräilymääriä.
Maantiellä 110 jalankulku- ja pyöräilyväylä on molemmin puolin maantietä ja Piispanristin laskuri laskee pyöräilijät niiltä molemmilta. Pohjoispuolella oleva väylä on leveydeltään 4,5 metriä ja eteläpuolen väylä on 3,0 metriä, mutta maantien 110 eteläpuolella on enemmän maankäyttöä. Pyöräilijämäärien jakautumisen perusteella voidaan päätellä, että päällysteen kunnolla ja maankäytön sijainnilla, eli matkan lähtö- ja päätepisteellä, on enemmän vaikutusta pyöräilijämääriin kuin pyörätien leveydellä.
Laskuri asennettiin vasta koronaepidemian ollessa jo käynnissä, joten pandemian vaikutuksia pyöräilymääriin ei Piispanristin laskurin tuloksista voida päätellä.
Piispanristin pyöräilylaskuri asennettiin jalankulku- ja pyöräilyväylälle toukokuussa 2020. Laskuri on pylonimallinen ja sen näyttö kertoo kyseisenä päivänä laskurin ohi pyöräilleiden määrän sekä vuoden aikana pyöräilleiden kokonaismäärän. Laskuri näyttää myös ilman lämpötilan. Laskuri laskee pyöräilijät sekä maantien 110 etelä- että pohjoispuolen pyöräteiltä.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikennejärjestelmäasiantuntija Piritta Keto, p. 050 380 7760
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ett diskussionstillfälle om konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö för åren 2027–2042 ordnas den 29 september16.9.2025 11:20:05 EEST | Pressmeddelande
Pargas stad och NTM-centralen ordnar ett diskussionstillfälle om målen för konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö. NTM-centralen inleder upphandlingen för trafiken på Utö-rutten för 2027–2042 under hösten. Diskussionstillfället riktar sig till dem som utnyttjar rutten och fattar beslut om den. Under evenemanget är det möjligt att framföra synpunkter utgående från användarnas behov.
Utön yhteysalusreitin kilpailutuksesta vuosille 2027-2042 järjestetään keskustelutilaisuus 29.9.16.9.2025 11:20:05 EEST | Tiedote
Paraisten kaupunki ja ELY-keskus järjestävät keskustelutilaisuuden Utön yhteysalusreitin kilpailutuksen tavoitteista. ELY-keskus käynnistää syksyn aikana hankinnan Utön reitin liikennöinnille vuosille 2027-2042. Tilaisuus on suunnattu reitin käyttäjille ja päättäjille. Tilaisuudessa on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä käyttäjien tarpeista.
Ett nytt incitament för jordbrukarna att sänka fosfornivån på åkrarna15.9.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
I Skärgårdshavets område pilottestas 2026–2028 en ny resultatbaserad stödform där jordbrukarna får ersättning utifrån konkreta miljöresultat. Utkastet till förordningen har nu sänts på remiss.
Viljelijöille on tulossa uusi kannustin pellon fosforitason alentamiseen15.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saaristomeren alueella pilotoidaan vuosina 2026–2028 uutta tulosperusteista tukimuotoa, jossa viljelijöille maksetaan korvaus konkreettisten ympäristötulosten perusteella. Asetusluonnos on nyt lausuntokierroksella.
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3812.9.2025 12:52:11 EEST | Tiedote
Syksyn edetessä alkavat monet tämän kesän päällystyskohteet olemaan jo valmiina. Muutamia kohteita on kuitenkin vielä tulossa päällystykseen tämän syksyn aikana sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Ensi viikolla (vk 38) päällystystöitä tehdään Loimaalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme