Piispanristin pyöräilylaskuri kertoo pyöräilijämäärien vaihteluista
Piispanristin pyöräilylaskurin tuloksia analysoitiin kevyesti sen toiminta-ajan eli kahden vuoden ajalta. Laskurin mittaamat pyöräilijämäärät noudattelevat autoliikenteen vuorokausijakaumasta tuttua muotoa: arkiaamuisin ja arki-iltapäivisin ovat ruuhkahuiput, viikonloppuina ja arkipyhinä liikennettä on vähemmän ja se jakautuu tasaisemmin koko päivälle. Työ- ja koulumatkaliikenne muodostaa siis pyöräliikenteen rungon ja on merkittävä osa pyöräliikenteen määrästä. Jalankulku- ja pyöräilyväylien kunnossapidossa onkin tärkeää, että juuri työmatkaliikenteen huippuaikoina pystytään tarjoamaan laatua hoidon osalta.
Kesäisin maantien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylällä pyöräilee parhaimmillaan jopa 1600–1700 pyöräilijää päivässä. Talvisin pyöräilijämäärä on keskimäärin 200 pyöräilijää päivässä, mutta parhaimpina päivinä määrä yltää jopa 300 pyöräilijään päivässä, mikä on Turun seudulla korkea lukema talviaikana. Vertailuna voidaan todeta, että Raisiossa olevan kiinteän laskurin mukaan Raisiontien varrella pyöräilee kesäisin noin 600 ja talvisin noin 100 pyöräilijää päivässä.
ELY-keskus haluaa panostaa etenkin arkipyöräilyyn. Hoidossa ja ylläpidossa priorisoidaan väyliä, joilla on paljon liikennettä. Piispanristin laskurin laskentamäärien valossa se on ihan perusteltua, sillä isot volyymit ovat arkiliikenteessä ja juuri työmatkaliikenteen ruuhka-aikoina.
Lämpötilan ja sateen vaikutusta pyöräilijämääriin tarkasteltiin yhdeksän kuukauden (tammi-syyskuu) osalta vuonna 2021. Talvisin sateen vaikutus pyöräilijämääriin ei ollut niin suuri kuin kesällä. Ehkäpä talvisin pyöräilevät ovat niitä, joiden pyöräilyyn sää ei niin paljoa vaikuta. Keväällä ja kesällä sen sijaan sade vähensi selkeästi pyöräilijämääriä, kun taas lämmin sää lisäsi pyöräilymääriä.
Maantiellä 110 jalankulku- ja pyöräilyväylä on molemmin puolin maantietä ja Piispanristin laskuri laskee pyöräilijät niiltä molemmilta. Pohjoispuolella oleva väylä on leveydeltään 4,5 metriä ja eteläpuolen väylä on 3,0 metriä, mutta maantien 110 eteläpuolella on enemmän maankäyttöä. Pyöräilijämäärien jakautumisen perusteella voidaan päätellä, että päällysteen kunnolla ja maankäytön sijainnilla, eli matkan lähtö- ja päätepisteellä, on enemmän vaikutusta pyöräilijämääriin kuin pyörätien leveydellä.
Laskuri asennettiin vasta koronaepidemian ollessa jo käynnissä, joten pandemian vaikutuksia pyöräilymääriin ei Piispanristin laskurin tuloksista voida päätellä.
Piispanristin pyöräilylaskuri asennettiin jalankulku- ja pyöräilyväylälle toukokuussa 2020. Laskuri on pylonimallinen ja sen näyttö kertoo kyseisenä päivänä laskurin ohi pyöräilleiden määrän sekä vuoden aikana pyöräilleiden kokonaismäärän. Laskuri näyttää myös ilman lämpötilan. Laskuri laskee pyöräilijät sekä maantien 110 etelä- että pohjoispuolen pyöräteiltä.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikennejärjestelmäasiantuntija Piritta Keto, p. 050 380 7760
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Byggandet av den nya förbindelsefartygsbryggan i Dalsbruk inleds28.3.2024 12:03:03 EET | Tiedote
NTM-centralen i Egentliga Finland inleder i början av april byggandet av en ny förbindelsefartygsbrygga i Dalsbruk på Kimitoön. Byggplatsen ligger öster om gästhamnen. I arbetet ingår bergsbrytning och under sprängningarna stoppas trafiken på Strandvägen vid behov. Förbindelsefartygstrafiken fortsätter normalt på den nuvarande förbindelsefartygsbryggan tills byggarbetet är klart. Förbindelsefartygsbryggan är en del av Hitisleden.
Taalintehtaan uuden yhteysaluslaiturin rakennustyöt alkavat28.3.2024 12:03:03 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kemiönsaaren Taalintehtaalla uuden yhteysaluslaiturin rakentamisen huhtikuun alussa. Työmaa sijaitsee vierasvenesataman itäpuolella. Työhön sisältyy kalliolouhintaa ja räjäytysten aikana liikennettä pysäytetään Rantatiellä tarvittaessa. Yhteysalusliikenne jatkuu normaalisti nykyisellä yhteysaluslaiturilla, kunnes rakennustyöt valmistuvat. Yhteysaluslaituri on osa Hiittisten reittiä.
I februari minskade den totala arbetslösheten något i Egentliga Finland26.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Antalet arbetslösa i Egentliga Finland minskade med 400 arbetssökande under februari. Beloppet är relativt litet i förhållande till normalårsutvecklingen och det indikerar det låga ekonomiska läge som ekonomin befinner sig i just nu. Särskilt det relativa antalet unga och män har ökat klart bland arbetslösa arbetssökande.
Varsinais-Suomen kokonaistyöttömyys putosi helmikuussa hieman26.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Varsinaissuomalaisten työttömien määrä putosi helmikuun aikana 400 työnhakijalla. Määrä on suhteessa normaalivuosiin trendiin suhteellisen vähäinen ja se indikoi matalasuhdannetta, jossa talous tällä hetkellä makaa. Varsinkin nuorten ja miesten suhteelliset määrät ovat nousseet työttömien työnhakijoiden joukossa selkeästi.
Trafikarrangemangen på Rävsundsbron har påverkat bron som väntat25.3.2024 14:41:45 EET | Tiedote
Brons mätdata har undersökts efter att de nya trafikarrangemangen togs i bruk. Trafikarrangemangen har påverkat bron på förväntat sätt. Utifrån resultaten har nivån på brons böjningar minskat och spänningarna i stålkonstruktionerna har sjunkit vid största delen av mätpunkterna. Trafikarrangemangen har förtydligats med nya vägmärken i S:t Karinsändan förra veckan, men på utifrån observationerna kör fortfarande personbilar till väntfältet för tung trafik. NTM-centralen har ännu utrett andra alternativ för att förtydliga trafikarrangemangen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme