Piispanristin pyöräilylaskuri kertoo pyöräilijämäärien vaihteluista

Piispanristin pyöräilylaskurin tuloksia analysoitiin kevyesti sen toiminta-ajan eli kahden vuoden ajalta. Laskurin mittaamat pyöräilijämäärät noudattelevat autoliikenteen vuorokausijakaumasta tuttua muotoa: arkiaamuisin ja arki-iltapäivisin ovat ruuhkahuiput, viikonloppuina ja arkipyhinä liikennettä on vähemmän ja se jakautuu tasaisemmin koko päivälle. Työ- ja koulumatkaliikenne muodostaa siis pyöräliikenteen rungon ja on merkittävä osa pyöräliikenteen määrästä. Jalankulku- ja pyöräilyväylien kunnossapidossa onkin tärkeää, että juuri työmatkaliikenteen huippuaikoina pystytään tarjoamaan laatua hoidon osalta.
Kesäisin maantien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylällä pyöräilee parhaimmillaan jopa 1600–1700 pyöräilijää päivässä. Talvisin pyöräilijämäärä on keskimäärin 200 pyöräilijää päivässä, mutta parhaimpina päivinä määrä yltää jopa 300 pyöräilijään päivässä, mikä on Turun seudulla korkea lukema talviaikana. Vertailuna voidaan todeta, että Raisiossa olevan kiinteän laskurin mukaan Raisiontien varrella pyöräilee kesäisin noin 600 ja talvisin noin 100 pyöräilijää päivässä.
ELY-keskus haluaa panostaa etenkin arkipyöräilyyn. Hoidossa ja ylläpidossa priorisoidaan väyliä, joilla on paljon liikennettä. Piispanristin laskurin laskentamäärien valossa se on ihan perusteltua, sillä isot volyymit ovat arkiliikenteessä ja juuri työmatkaliikenteen ruuhka-aikoina.
Lämpötilan ja sateen vaikutusta pyöräilijämääriin tarkasteltiin yhdeksän kuukauden (tammi-syyskuu) osalta vuonna 2021. Talvisin sateen vaikutus pyöräilijämääriin ei ollut niin suuri kuin kesällä. Ehkäpä talvisin pyöräilevät ovat niitä, joiden pyöräilyyn sää ei niin paljoa vaikuta. Keväällä ja kesällä sen sijaan sade vähensi selkeästi pyöräilijämääriä, kun taas lämmin sää lisäsi pyöräilymääriä.
Maantiellä 110 jalankulku- ja pyöräilyväylä on molemmin puolin maantietä ja Piispanristin laskuri laskee pyöräilijät niiltä molemmilta. Pohjoispuolella oleva väylä on leveydeltään 4,5 metriä ja eteläpuolen väylä on 3,0 metriä, mutta maantien 110 eteläpuolella on enemmän maankäyttöä. Pyöräilijämäärien jakautumisen perusteella voidaan päätellä, että päällysteen kunnolla ja maankäytön sijainnilla, eli matkan lähtö- ja päätepisteellä, on enemmän vaikutusta pyöräilijämääriin kuin pyörätien leveydellä.
Laskuri asennettiin vasta koronaepidemian ollessa jo käynnissä, joten pandemian vaikutuksia pyöräilymääriin ei Piispanristin laskurin tuloksista voida päätellä.
Piispanristin pyöräilylaskuri asennettiin jalankulku- ja pyöräilyväylälle toukokuussa 2020. Laskuri on pylonimallinen ja sen näyttö kertoo kyseisenä päivänä laskurin ohi pyöräilleiden määrän sekä vuoden aikana pyöräilleiden kokonaismäärän. Laskuri näyttää myös ilman lämpötilan. Laskuri laskee pyöräilijät sekä maantien 110 etelä- että pohjoispuolen pyöräteiltä.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikennejärjestelmäasiantuntija Piritta Keto, p. 050 380 7760
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
I oktober följde arbetslösheten i Egentliga Finland trenden och var oförändrad25.11.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Arbetslösheten i Egentliga Finland var i november i praktiken på samma nivå som i september, vilket är mycket typiskt för månaden. Långtidsarbetslösheten fortsatte ändå att öka och drabbar särskilt de yngre åldersgrupperna just nu, vilket är särskilt oroande. Efterfrågan på arbetskraft visar åtminstone ännu inga tecken på att öka, även om positiva signaler redan hörs från näringslivet. Trots detta tror man inte på någon snabb återhämtning av ekonomin och arbetslösheten.
Varsinais-Suomen työttömyys pysyi lokakuussa trendiä myötäillen ennallaan25.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys oli marraskuussa käytännössä samalla tasolla kuin syyskuussa, joka on kuukaudelle hyvin tyypillistä. Pitkäaikaistyöttömyys jatkoi silti kasvamistaan ja kohdistuu erityisesti nuoriin ikäluokkiin tällä hetkellä, mikä on erityisen huolestuttavaa. Työvoiman kysyntä ei ainakaan vielä osoita kiihtymisen merkkejä, vaikka positiivisia signaaleja elinkeinoelämän puolelta jo kantautuukin. Silti mihinkään vauhdikkaaseen talouden ja työttömyyden elpymiseen ei uskota.
Lounais-Suomeen luvassa lumi- ja vesisateita - tiet hoidetaan ennalta suunnitellussa järjestyksessä19.11.2025 16:23:40 EET | Tiedote
Hoitourakoissa talvikausi on jo alkanut ja urakoitsijat ovat valmiudessa talvikelien varalta. Urakoitsija seuraa sääennusteita ja toimenpiteet suunnitellaan mm. niiden mukaan. Mikäli sää poikkeaa ennusteesta urakoitsijat pyrkivät reagoimaan muutoksiin nopeasti. Hoitotoimet toteutetaan ennalta määritellyssä järjestyksessä, jotta tiet voidaan hoitaa suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.
Varsinais-Suomen työvoimabarometri: Työttömyys kasvussa, mutta investoinnit tuovat toivoa14.11.2025 11:01:04 EET | Tiedote
Vaikka työttömyys on ollut kasvussa Varsinais-Suomessa, työmarkkinoilla on nähtävissä myös positiivisia signaaleja ja kasvun mahdollisuuksia. Maakunnan vahvuutena on monipuolinen elinkeinorakenne, jossa teknologia-, meri- ja lääkealan, kaupan sekä logistiikan sektorit pitävät pintansa. Työvoimabarometrin tuoreimmat tiedot korostavat erityisesti osaavan työvoiman kysyntää, digitalisaation ja tekoälyn tuomia muutoksia sekä alueellisia rekrytointihaasteita.
Trafikarrangemangen för den tunga trafiken på Skärgårdsvägen upphör14.11.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Trafiken på Skärgårdsvägen (landsväg 180) har flyttats till den nya Rävsundsbron och trafikarrangemangen för att trygga den gamla brons skick har upphört. Väntområdet för tung trafik från S:t Karinshållet tas bort under nästa vecka, om inte vinterföret skjuter upp arbetet. Trafikljusen och trafikmärkena har redan tagits bort. Med trafikarrangemangen som grundar sig på enkelriktad tung trafik kunde man trygga trafiken på bron tills den nya bron blev klar.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
