Pikavippien markkinointi on saatava kuriin!

“Pikavippifirmojen suoramarkkinointi on saatava kuriin. Tarvitsemme näinä aikoina inhimillisyyttä, ja siihen kuuluu ennen kaikkea se, että pidämme huolta kaikkein heikoimmassa asemassa olevista. Valtion tehtävä on suojella kansalaisiaan. Oli kyse sitten terveydellisistä kysymyksistä tai uhasta joutua taloudelliseen ahdinkoon tällaisen toiminnan takia” - Mikkel Näkkäläjärvi, Demarinuorten puheenjohtaja

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Poikkeustila on tuonut nopeasti muutoksia suomalaisten arkeen. Lomautusten uhka koskettaa yhä useampaa suomalaista. Monet yritykset ovat joutuneet laittamaan ovensa kiinni, sillä ylimääräisiä lähikontakteja tulee nyt välttää. Moni yritys on toiminut esimerkillisesti uudessa tilanteessa. Esimerkiksi Osuuspankki päätti korvata peruuntuneet kouluvierailut taloustaitojen etäopetuksella (OP opettaa taloustaitoja ysiluokkalaisille etänä). Sen sijaan pikavippifirmat ovat Mun Talous -hankkeen kehittämissuunnittelijan Ville Kujanpään mukaan lisänneet markkinointiaan.

“On täysin moraalitonta, että pikavippejä markkinoidaan aggressiivisemmin tällaisina aikoina ja käytetään ihmisten ahdinkoa hyväksi. Aina, mutta etenkin tällaisina aikoina sopisi kaikilta yhteiskunnan toimijoilta odottaa vastuullista toimintaa”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa.

On hyvä muistaa, että maksuvaikeuksien ilmetessä voi laskujen maksamisesta usein neuvotella. Laskujen ja velkojen maksamista uudella luotolla tulee ehdottomasti välttää. Talous- ja velkaneuvontaa on saatavilla paitsi oikeusaputoimistoista myös Takuusäätiön velkalinjalta.

Ihmisten ahdinkoa ei tulisi milloinkaan käyttää hyödyksi markkinoinnissa. Pikavippifirmojen suoramarkkinointiin on siksi puututtava.

“Pikavippifirmojen suoramarkkinointi on saatava kuriin. Tarvitsemme näinä aikoina inhimillisyyttä, ja siihen kuuluu ennen kaikkea se, että pidämme huolta kaikkein heikoimmassa asemassa olevista. Valtion tehtävä on suojella kansalaisiaan. Oli kyse sitten terveydellisistä kysymyksistä tai uhasta joutua taloudelliseen ahdinkoon tällaisen toiminnan takia”, Näkkäläjärvi päättää.

Lisätiedot:

Mikkel Näkkäläjärvi
mikkel.nakkalajarvi@demarinuoret.fi

Lue lisää puoluekokousaloitteestamme, mitä muita toimenpiteitä Demarinuorten mielestä pikavippien sääntelyn tiukentamiseksi pidemmällä aikavälillä pitäisi tehdä.

Muita ehdotuksia ylivelkaantuneiden tilanteiden helpottamiseksi, joihin Demarinuoret yhtyy ja toivoo hallitukselta pikaisia toimia näiden toimenpiteiden selvittämiseksi:

1. Luottojen enimmäiskorkoa voisi väliaikaisesti alentaa nykyisen 20 prosentin sijaan esimerkiksi enintään 5 prosenttin tai jopa sen alle. (Kuluttajaliitto: Pikavippitoimintaa rajoitettava kuluttajien suojaamiseksi poikkeusoloissa)
  2. Luotonannon edellytyksiä tulee kiristää luotonottajien maksukyvyn varmistamiseksi. (Kuluttajaliitto: Pikavippitoimintaa rajoitettava kuluttajien suojaamiseksi poikkeusoloissa)
  3. Kansalaisten velkojen järjestelyyn tulee varautua nopeasti yksinkertaistetulla velkajärjestelyllä. (Tuula, Linna: Kansalaisten velkojen järjestelyyn tulee varautua nopeasti. Helsingin Sanomat 29.3.2020.)

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!9.5.2020 11:08:35 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.

Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!2.4.2020 08:57:19 EESTTiedote

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.