Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Koronaepidemia on syventänyt entisestään jo vuosikymmenen jatkunutta kotitalouksien ylivelkaantumiskehitystä. Tuoreiden tilastojen mukaan kasvua viime vuoteen nähden on jo noin 6000 henkilöä. Huomio kiinnittyy miesten osuuden vakavaa vauhtia nousevaan osuuteen: nyt joka kymmenennellä miehellä on maksuhäiriömerkintä.

“Epidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Iloitsimme suuresti, kun hallitus päätti keväällä rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinoinnin. Taloudellinen ahdinko ei kuitenkaan pääty vielä siinä vaiheessa, kun yhteiskunta selviää yli koronakriisin”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Pikavippejä on jo pitkään pidetty yhtenä merkittävänä syynä maksuhäiriömerkintöjä saaneiden ja ulosotossa olevien ihmisten määrän kasvuun. On kestämätöntä, mikäli ratkaisua talousongelmiin joutuu hakemaan vakuudettomista kulutusluotoista. Tilanteen ratkaisemiseksi on tarjottava muita kestäviä keinoja ja palveluja.

“Pikavippien markkinointiin ja niiden korkotasoon puuttuminen oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi!” vaatii Perholehto.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.