Jyväskylän yliopisto

Pikkulasten digilaitteiden käyttöä tutkitaan Uudenmaan kunnissa

Jaa
Useat Uudenmaan kunnat ovat mukana tutkimuksessa, jossa selvitetään 2–6-vuotiaiden lasten digilaitteiden käyttöä. Iso joukko vanhempia saa varhaiskasvatuksen välityksellä kutsun vastata Jyväskylän yliopiston kyselyyn. Nettikyselyyn voi vastata 22.11. saakka.
Syntyjäänkö diginatiivi? -tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin, mihin tarkoituksiin ja miten paljon lapset eri puolilla maata käyttävät digilaitteita. Kuva: Patricia Prude / Unslplash
Syntyjäänkö diginatiivi? -tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin, mihin tarkoituksiin ja miten paljon lapset eri puolilla maata käyttävät digilaitteita. Kuva: Patricia Prude / Unslplash

Helsinki, Espoo, Vantaa, Kerava, Sipoo, Järvenpää, Tuusula, Hyvinkää, Kirkkonummi, Vihti, Porvoo, Lapinjärvi, Loviisa ja Hanko ovat mukana Syntyjäänkö diginatiivi? -tutkimuksessa. 

Syntyjäänkö diginatiivi? -tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin, mihin tarkoituksiin ja miten paljon lapset eri puolilla maata käyttävät digilaitteita. Vanhemmat saavat kyselyssä muun muassa kertoa käsityksiään laitteiden käytön tärkeydestä sekä mahdollisista huolenaiheistaan. Tulokset auttavat tunnistamaan digilaitteiden käytön hyötyjä ja haittoja pikkulasten ja lapsiperheiden arjessa.

Aineistoa kerätään nyt toista kertaa samoissa kunnissa. Kyselyyn toivotaan vastaavan myös heidän, jotka vastasivat jo viime vuonna. Tänä vuonna erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat korona-ajan mahdolliset vaikutukset digilaitteiden käyttötottumuksiin ja -tarkoituksiin. Lisäksi kyselyvastausten pohjalta vertaillaan digiarkea suomalais- ja aasialaisperheissä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

www.jyu.fi/sport/fi/tutkimus/hankkeet/syntyjaanko-diginatiivi


Tutkijatohtori Elina Hasanen, elina.hasanen@jyu.fi, +358 40 626 2184,
liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto

Kuvat

Syntyjäänkö diginatiivi? -tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin, mihin tarkoituksiin ja miten paljon lapset eri puolilla maata käyttävät digilaitteita. Kuva: Patricia Prude / Unslplash
Syntyjäänkö diginatiivi? -tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin, mihin tarkoituksiin ja miten paljon lapset eri puolilla maata käyttävät digilaitteita. Kuva: Patricia Prude / Unslplash
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Kiertotalous varmistaa kriittisten metallien saatavuuden – Tutkijoiden video kertoo, kuinka jätteestä syntyy seuraavan sukupolven materiaaleja26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Kiertotalous tarjoaa ratkaisuja kriittisten metallien saatavuuden turvaamiseen. Uudella videolla Jyväskylän ja Turun yliopiston asiantuntijat kertovat, miten teollisuuden jäte- ja sivuvirroista voidaan kierrättää arvokkaita metalleja hyödyntämällä innovatiivista 3D-filtteriteknologiaa sekä yhdisteitä, joita käytetään talteenotossa ja uusien materiaalien valmistuksessa.

Väitös: Yhteisöohjautuvuus mahdollistaa tiimin joustavan toiminnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (Keronen)26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Yhteisöohjautuvuudella voidaan tukea työntekijöiden motivaatiota ja hyvinvointia sekä organisaation tavoitteita kestävällä tavalla. Tämä edellyttää yksilöiden aloitteellisuutta ja aktiivisuutta sekä yhteisöllisiä työn tekemisen tapoja. Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa avataan, miten yhteisöohjautuvuus rakentuu työntekijöiden välillä ja miten yhteisöohjautuvuutta tuetaan työssä tapahtuvissa oppimistilanteissa lähijohtamisen keinoin.

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailun voittajat on julkaistu25.11.2025 18:00:00 EET | Tiedote

Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailu on päättynyt, ja voittajat on julkistettu Jyväskylän kirjamessuilla. Määräaikaan mennessä saimme aivan loistavia nuorten kirjoituksia sekä 13–16-vuotiaiden että 17–20-vuotiaiden sarjaan. Tavoitteena oli saada mielenkiintoisia kirjoitelmia teemalla “tarinoita nuorilta nuorille” ja siinä onnistuimme kirjoituskilpailun myötä mainiosti. VoiceBooks -kustantamo on tehnyt voittajateoksista äänikirjat ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä.

Väitös: Digitaalisten palveluiden kehittäminen jatkuvana prosessina auttaa parantamaan asiakaskokemusta ja kilpailukykyä25.11.2025 15:30:00 EET | Tiedote

KTM Jenny Elo tutki väitöskirjassaan digitaalisten palveluiden kehittämistä jatkuvana prosessina. Tutkimus auttaa laajentamaan näkökulmaa sisäisten prosessien tehostamisesta kohti ulospäin suuntautuvaa, asiakas- ja arvolähtöistä digipalvelujen uudistamista. Lisäksi se tarjoaa keinoja tarkastella, tukeeko nykyinen organisoituminen jatkuvaa kehittämistä sekä keinoja tunnistaa jännitteitä, jotka vaikuttavat jatkuvuudessa onnistumiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye