ELY-keskuksetELY-keskukset

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uutta toimintaa ja palvelua muutosturvalle kehitetään viidessä eri TE-toimistossa alueellisten yhteistyöverkostojen kanssa. Palveluja suunnataan mm. mikro- ja pk-yrityksille sekä lomautetulle henkilöstölle. Valtakunnallinen yhteistyöllä muutosturvaa -hanke koordinoi, sparraa ja tukee TE-toimistoja muutosturvapilottien toteuttamisessa.

Hämeen alueen pilotissa kehitystyön pohjana on aiemmin toteutettu palvelun tarjoamisen malli työnsä menettäville, työnantajan ollessa äkillisen rakennemuutoksen tilanteessa. Kehitystyötä jatketaan rakentamalla myös yrityksille palvelukonseptia, jonka avulla voidaan kokonaisvaltaisemmin vastata yritysten muutostarpeisiin vastaavissa tilanteissa.

Kainuun ja Keski-Suomen alueiden pilotit tähtäävät ennakoivan muutosturvamallin kehittämiseen. TE-toimistoissa panostetaan tunnistamaan muutostilanteissa olevat yritykset ja räätälöimään palvelua kattavien sidosryhmäverkostojen voimin.

Pirkanmaan aluepilotti jatkaa aiemmin aloitetun Muutosturvan Chatbotin kehittämistä. TE-palvelujen muutosturvan Chatbotti "Teuvo" on palvellut sekä henkilö- että yritysasiakkaita TE-palveluiden nettisivuilla jo maaliskuusta 2020 asti neuvoen muutostilanteiden tiedon äärelle. Alueellisen pilotin myötä Teuvoa kehitetään erityisesti pienten yritysten palvelemiseen tarjoamalla helppo ja nopea tapa olla yhteydessä TE-palvelujen asiantuntijaan.

Pohjois-Pohjanmaan pilotti paneutuu lomautettujen henkilöiden muutosturvan kehittämiseen. Pilotissa rakennetaan lomautettujen palvelukonseptia, joka on alueella noussut akuutiksi jo ennen koronapandemian aiheuttamaa nousua asiakasmäärissä.

Palvelupilotit ovat osa muutosturvan palvelujen laajempaa kehittämistä. Kokemuksia ja oppeja levitetään valtakunnallisesti TE-toimistoissa ja muutosturvan sidosryhmissä. Valtakunnallinen Yhteistyöllä muutosturvaa -hanke saa rahoituksensa Euroopan sosiaalirahastosta ja hanketta hallinnoi Hämeen ELY-keskus.

Lisätietoja:

Eleni Mizaras, Projektipäällikkö, Yhteistyöllä muutosturvaa -hanke ESR, puh. 0295 038 025, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Tiina Rissanen, Projektikoordinaattori Yhteistyöllä muutosturvaa -hanke ESR, puh. 0295 025 015, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Tiedotus:
Miira Jaakonaho, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 025 176

Understöd kan sökas för hantering av avloppsöversvämningar18.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Understöd från effektiveringsprogrammet för vattenskydd för hantering av avloppsöversvämningar kan sökas under tiden 18.10.-30.11.2021 från närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax. Totalt finns det reserverat ca. 2 miljoner euro i understöd för ändamålet. Ansökan om understöd är riksomfattande och understöd kan ansökas av kommuner, samkommuner och bolagen de äger samt andra kommunägda aktörer, föreningar, företag och andra sammanslutningar med undantag av statliga ämbetsverk och inrättningar.

Avustusta haettavana viemäriylivuotojen hallintaan18.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Vesiensuojelun tehostamisohjelman avustusta viemäriylivuotojen hallintaan on haettavissa 18.10.-30.11.2021 välisenä aikana Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta. Avustusta on tarjolla noin 2 miljoonaa euroa. Haku on valtakunnallinen ja avustusta voivat hakea kunnat, kuntayhtymät ja näiden omistamat yhtiöt ja muut kuntaomisteiset toimijat, yhdistykset, yritykset sekä muut yhteisöt lukuun ottamatta valtion virastoja ja laitoksia.

Ny skjuts åt vattenvården! - finansiering för restaurering av vattendrag kan sökas från 18 oktober till 30 november (Egentliga Finland, Satakunta)18.10.2021 07:18:13 EEST | Tiedote

Du kan ansöka om finansiering från NTM-centralen i sydvästra Finland för vattendragsrestaureringar i regionerna Satakunta och Sydvästra Finland. NTM-centralerna kan bevilja prövningsbaserad finansiering för genomförande och planering av restaureringar av vat-tendrag. Finansiering kan också beviljas för förstärkning av regionala verksamheten, vatten- och fiskerihushållningsåtgärder och omfattande vattendragbaserad vattenförvaltning inom jordbruk och skogsbruk.