Pilvi Hämäläinen julkaisee esikoisromaaninsa syyskuussa

Näyttelijänä tunnettu Pilvi Hämäläinen julkaisee syksyllä esikoisromaaninsa. Cinderella on mustan huumorin täyteinen teos pienen kaupungin ihmisten suurista unelmista.

Mökin uusi polttokäymälä kiiltää, ja Sirkka on torhakkana. Enää eivät Hienohelma-Anneli ja lottamuseolaiset häntä rahvaaksi haukkuisi. Hänen tyttärensä Siru, luokan kaunein tyttö silloin joskus, polttaa visaa postimyyntiunelmiin ja janoaa Hiivamummon pubissa värikkäitä drinkkejä ja kantareijojen ihailua. Sirun tytär Jade-Adele lusii läpi teini-ikää ja häpeää: äidin railakasta Wilma-viestintää, hätätielle jätettyä nissaninrutkua ja nimeään.

Cinderellassa kolme sukupolvea rakastaa ja tappelee talossa, jonka rappukäytävässä raikaa E-Rotic ja Jääkärinmarssi ja lemahtaa kissanpissa, Kouros ja misogynia. Lieksassa kasvanut Hämäläinen kuvaa kuvitteellisen pikkukaupungin elämää ja asukkaita hersyvän hauskasti, pistävän tarkasti ja myös suurella lämmöllä.

– Kirjan kirjoittaminen on ollut hirveää ja hykerryttävää, Pilvi sanoo.

– Epäilen lukukokemuksen olevan sitä samaa.

Supersuosittu näyttelijä Pilvi Hämäläinen (s. 1985) on suurelle yleisölle tuttu muun muassa Putous-ohjelmasta. Hän voitti Putouksen sketsihahmokisan vuonna 2017 hahmollaan Aina Inkeri Ankeinen, jonka hokema "Voi Luoja, ota minut jo pois täältä!" jäi elämään suomalaisten sanontoihin. Hämäläinen nähdään myös MTV:n Suurmestari- ja Penkinlämmittäjät-ohjelmissa. Hän on näytellyt rikostoimittaja Minna Passin roolin Nelosen tv-sarjassa Keisari Aarnio, ja esiintyi vakiokasvona TV2:n urheilu­paneeli­ohjelmassa Villi kortti. Hämäläinen on näytellyt myös Kokkolan ja Turun kaupunginteatterissa ja kirjoittanut näytelmän Jäähyväiset Pamela Andersonille.