Pilvi Takala och Pierre Huyghe är de följande konstnärerna i EMMAs och Saastamoinen stiftelsens serie av InCollection-komissionsutställningar

InCollection är en serie årligen återkommande utställningar med beställningsverk på uppdrag av EMMA – Esbo moderna konstmuseum och Saastamoinen stiftelsen. Genom utställningarna utvidgas stiftelsens samling årligen med ett nytt verk av en visionär samtidskonstnär. Stiftelsen och museet väljer tillsammans den konstnär som inbjuds, och kring verket arrangeras en utställning som på ett övergripande sätt tar EMMAs arkitektur i besittning. De följande kommissionskonstnärerna i serien är Pilvi Takala och Pierre Huyghe. Bådas utställningar kommer att visas på EMMA år 2023.

InCollection graafinen suunnittelu: Kuudes.

Den unika serien kommissioner utökar Saastamoinen stiftelsens konstsamling med verk beställda av banbrytande konstnärer, och ger samtidigt konstnärerna möjlighet att utveckla och genomföra en imponerande, kuraterad utställningsupplevelse i EMMAs lokaler. Varje konstnär besöker museet i god tid för att stifta bekantskap med det och med omgivningen. Ett av de viktigaste drivande motiven för samarbetet mellan EMMA och stiftelsen är möjligheten att gå in i en djuplodande dialog med konstnären och erbjuda möjligheten att presentera konstnärens verk på bästa möjliga sätt.

Följande utställning i InCollection-serien är Pilvi Takalas Close Watch, som öppnar på EMMA i början av 2023. Frame Contemporary Art Finland har i samarbete med Saastamoinen stiftelsen producerat verket för Finlands paviljong på den 59:e Venedigbiennalen, som Frame är kommissionär för. Verket premiärvisas på biennalen i april 2022. Takala är en prisbelönt finsk konstnär som i sina verk utforskar olika gemenskaper och deras oskrivna regler. På EMMA visas det flerkanaliga videoverket Close Watch på ett sätt som är särskilt planerat för och knutet till museets arkitektur. Utställningen erbjuder publiken en upplevelsefylld – kanske också överraskande – möjlighet att dryfta teman kring makt och trygghet i våra vardagliga miljöer. Kurator för utställningen är Christina Li.

Den sjätte konstnären i InCollection-serien är franska Pierre Huyghe, vars akvarieliknande verk Abyssal Plain Saastamoinen stiftelsen har anskaffat till sin samling. Verket fungerar som utgångspunkt för utställningen som öppnar på EMMA i juni 2023. Huyghes utställningar är levande helheter som ger åskådaren en möjlighet att möta en medveten miljö. Kring verket Abyssal Plain kurateras en omfattande utställning som utnyttjar den skoglika parken som omger EMMA. Kuratorer för utställningen är EMMAs intendent Arja Miller och Simon Friese som är chef för danska Creator Projects.

De tidigare kommissionsverken i serien är Alicja KwadesTrans-For-Men (Fibonacci) (2018), Tatsuo MiyajimasSky of Time (2019), Eeva-Leena Eklunds Dance With Me och Lilac Eyes (2020) samt Chiharu Shiotas Tracing Boundaries (2021). Genom att ingå i en återkommande serie blir konstnärerna också delar av ett större kontinuum och skapar tillsammans under årens gång en mycket speciell helhet, med ett inlägg i taget i en lång dialog. InCollection-samarbetet skapar ett slags mikrokosmos, ett eget långsiktigt och ambitiöst utvecklingsprojekt för Saastamoinen stiftelsens konstsamling och EMMAs program. Alla konstnärer som deltagit i serien har skapat unika upplevelser för publiken, relaterade till den arkitektur och omgivning som ger EMMA dess karaktär.

Kommer snart:
Pilvi Takala: Close Watch 1.2.–7.5.2023
Pierre Huyghe: Abyssal Plain 7.6.2023– början av 2024

Visas nu:

Chiharu Shiota: Tracing Boundaries 27.10.2021–27.11.2022

InCollection graafinen suunnittelu: Kuudes.
Ladda ned bild
Pilvi Takala, Close Watch, 2021. Image courtesy of the artist.
Ladda ned bild
Pierre Huyghe, Abyssal Plain, 2015. Photo: Zak Kelley, courtesy of the artist / Hauser & Wirth, London © Pierre Huyghe

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

INBJUDAN för media: Daniel Buren: Segel/målarduk – målarduk/segel och Hopvecklad/utbredd 105 färger i vinden12.5.2022 10:45:00 EEST | Kutsu

Segel/målarduk – målarduk/segel (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: 21.5 kl. 14 Vi har glädjen att inbjuda dig till konstnären Daniel Burens tvådelade verk Voile/Toile – Toile/Voile (Segel/målarduk – målarduk/segel) vid Notudden i Esbo. I evenemanget ses Burens berömda ränder i en särskild optimistjolletävling som arrangeras i samarbete med segelföreningen Espoon Pursiseura EPS ry. Efter seglingstävlingen visas de randiga seglen i EMMA fram till slutet av utställningen. Edit: Regattan arrangeras den 21 maj kl. 14, beroende på väder. Daniel Buren närvarar vid evenemanget. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande senast torsdagen den 19 maj per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi. Adress: Notvägen 19, 02230 Esbo. Observera att antalet parkeringsplatser på området är mycket begränsat. Vi rekommenderar att publiken anländer med kollektivtrafik. Hopvecklad/utbredd 105 färger i vinden (Ployer/Déployer 105 couleurs aux vents) 20.5.–28.8.2022 Daniel Burens nya in situ v

INVITATION for media: Daniel Buren: Sail/Canvas – Canvas/Sail and Ployer/Déployer 105 couleurs aux vents12.5.2022 10:45:00 EEST | Press Invitation

Sail/Canvas – Canvas/Sail (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: On 21 May at 2pm (Finnish time) You are cordially invited to experience Daniel Buren’s two-part public artwork Sail/Canvas – Canvas/Sail (Voile/Toile – Toile/Voile) in Espoo’s Nuottaniemi Bay. In the event, Buren’s famous stripes will appear on the Optimists’ sails in a regatta organized in collaboration with the Espoo Pursiseura Yacht Club EPS. After the race, the sails will be displayed at EMMA until the end of the exhibition, 17.7.2022. Edit: The regatta will take place on Saturday May 21 at 2pm (Finnish time), weather permitted. Artist Daniel Buren will be present in the event. Please address further inquiries, requests for interviews and registrations of media representatives to iris.suomi@emmamuseum.fi by Thursday 19 May. Adress: Nuottatie 19, 02230 Espoo. Please note that there is very limited amount of parking spaces in the area. We recommend the audience to arrive with public transport. Ployer/Déployer 105 couleurs au

KUTSU medialle: Daniel Buren: Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje ja Laskostua/avautua 105 väriä tuulessa12.5.2022 10:45:00 EEST | Kutsu

Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: lauantaina 21.5. klo 14 Meillä on ilo kutsua teidät kokemaan Daniel Burenin ikoninen kaksiosainen teos Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje (Voile/Toile – Toile/Voile) Espoon Nuottaniemessä. Tapahtumallisessa teoksessa Burenin kuuluisat raidat nähdään optimistijollien purjehduskilpailussa, joka toteutetaan yhteistyössä Espoon Pursiseuran EPS ry:n kanssa. Regatan jälkeen raidalliset purjeet ovat esillä EMMAn näyttelytilassa näyttelyn loppuun asti, 17.7.2022. Edit: Tapahtuma järjestetään säävarauksella lauantaina 21.5. klo 14 alkaen.Taiteilija on läsnä tapahtumassa. Lisätiedustelut, haastattelupyynnöt ja median edustajien ilmoittautumiset tulee lähettää torstaihin 19.5 mennessä osoitteeseen: iris.suomi@emmamuseum.fi Osoite: Nuottatie 19, 02230 Espoo. Suosittelemme yleisöä saapumaan julkisilla. Alueella on hyvin rajallinen määrä parkkipaikkoja. Laskostua/avautua 105 väriä tuulessa (Ployer/Déployer 105 couleur

Jeannette Ehlers hypnotiska videoverk Black Bullets visas nu i utställningen Beröring10.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Serien av tre videoverk i utställningen Beröring fortsätter med Jeannette Ehlers imponerande verk Black Bullets. Serien av medieverk har kurerats med verk ur Saastamoinen stiftelsens konstsamling, och de behandlar krigets mänskliga konsekvenser för individer, samhällen och kulturer under olika tidsperioder och i olika delar av världen. Ehlers videoverk Black Bullets är en hyllning till revolutionen på Haiti och en påminnelse om att slaveriets historia inte bara hör till det förgångna. Verket visas i EMMAs medierum 10.5–14.8.2022.

Jeannette Ehlers’ hypnotic video work Black Bullets now on display at Touch exhibition10.5.2022 10:15:00 EEST | Press release

The three-part media art series of the Touch exhibition continues with Jeannette Ehlers’ impressive Black Bullets. The series of media works has been curated from works of the Saastamoinen Foundation Art Collection that deal with the human effects of war on individuals, communities and culture during different eras and across the world. Ehlers’ video work Black Bullets is an homage to the Haitian revolution, and a reminder that the history of slavery is not just the past. The work is on display at EMMA’s media space from 10 May to 14 August 2022.