Raide-Jokeri

Pintarakenteet ja pysäkit ovat oleellinen osa toimivaa katuympäristöä

Jaa

Raide-Jokerin rakentamistöissä on käsillä viimeinen kesä. Jäljellä olevia töitä 25 kilometrin pituisella ratikkalinjalla ovat muun muassa kivityöt ja pysäkkien rakentaminen. Reitin varren vanhoja reunakiviä on käytetty uudestaan aina kun se on ollut mahdollista.

Ilmakuvassa Espoon Linnoitustie kesäkuussa 2022
Ilmakuvassa Espoon Linnoitustie kesäkuussa 2022

Hyvässä aikataulussa edennyt pikaraitiotien rakentaminen on viimeistelyjä vaille valmis. Ajolankojen asennuksen lisäksi kesän aikana sekä Helsingissä että Espoossa tehdään kivi- ja vihertöitä ja rakennetaan pysäkkejä.  

”Espoossa viimeisiä kivitöitä tehdään Keilaniemen ja Sellon alueella, ja ne saadaan valmiiksi kesän aikana. Helsingissä kivitöitä on lähes koko linjan mitalla kesken, joten niitä tehdään pidemmälle syksyyn”, kertoo Raide-Jokerin tuotantopäällikkö Tapio Väisänen.

”Pintarakenteet ja pysäkit ovat oleellinen osa toimivaa katuympäristöä. Monessa kohdin ratikka ja bussi pysähtyvät samalla laiturilla tai vähintään samalla pysäkkialueella. Molempien kulkuvälineiden toiminnoille on eri vaatimukset, jotka määrittelevät vaikkapa sen minkälainen reunakivi suunnitellaan, joten yhteensovittamista on tarvittu”, Väisänen summaa.

Tavoitteena yhtenäinen ja tunnistettava reitti

Raitiotien kivirakentaminen on tarkkaan suunniteltua. Jo Raide-Jokerin kehitysvaiheessa luotiin suunnitteluperusteet ja -ohjeet sekä määriteltiin minkälaisia ratkaisuita pikaraitiotien pintarakenteissa käytetään. Kehitysvaiheessa sovittiin, minkä asioiden osalta halutaan kehittää uusia ratkaisuita ja mitkä noudattavat Helsingin kaupungilla käytössä olevia ratkaisuja.

”Valinnat ja ilme ovat molempien kaupunkien alueella yhtenäisiä, sillä tarkoitus on, että matkustajat tunnistavat olevansa juuri Raide-Jokerin reitillä”, valottaa Raide-Jokerin kaupunkikuvasta vastaava Jari Mäkynen asiaa.

Erityisesti pysäkeistä haluttiin tehdä selvästi pikaratikan pysäkeiksi tunnistettavia. Tämä palvelee käyttäjiä, sillä muista linjoista poiketen Raide-Jokeri ei vie matkustajaa Helsingin keskustaan. Pysäkeillä käytettävät erikoispylväät matkustajainformaationäyttöineen ja katokset sijoittuvat aina samalla tavalla pysäkkikorokkeelle, ja siten helpottavat myös käyttäjien toimimista. Myös uudenlaisella pysäkkikorokkeen reunakiviratkaisulla on pyritty lisäämään turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.

”Yhtenäisiä linjauksia on perustelluista syistä myös muutettu: Esimerkiksi Espoon Otaniemessä pysäkkikiveykset suunniteltiin sopimaan Alvar Aallon suunnittelemaan rakennettuun arvoympäristöön”, Mäkynen kertoo. 

Suunnitteluratkaisut eivät ole ainoastaan visuaalisia, vaan erilaisilla kivimateriaaleilla ja rakenneratkaisuilla muun muassa ohjataan ja erotellaan eri kulkutapoja. Joillain osuuksilla, esimerkiksi Pitäjänmäentiellä ja Viilarintiellä on käytössä kolmitasoratkaisu, jossa pyörätie on nostettu ajorataa ylemmäs, ja jalkakäytävä on taas pienen tasoeron verran pyörätietä ylempänä. Tyypillisimmin jalankulun ja pyöräilyn väylät erotetaan toisistaan kahden kiven noppakivi- tai massaraidalla.

Ja kun on tarpeen vahvistaa viestiä, että raitiotiellä ei saa kävellä, on raitiotie siellä pinnoitettu lohkopintaisilla nupukivillä. Näin on turvallisuussyistä tehty esimerkiksi Espoossa Alberganpromenadilla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Ilmakuvassa Espoon Linnoitustie kesäkuussa 2022
Ilmakuvassa Espoon Linnoitustie kesäkuussa 2022
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Raide-Jokeri
Raide-Jokeri
Valimotie 1
00380 Helsinki

https://raidejokeri.info/

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri

Vuoden GeoTeko-palkinto Raide-Jokerin Viikinkaaren tehopaalutukselle5.11.2021 07:25:00 EET | Tiedote

Vuoden 2021 GeoTeko-palkinto myönnettiin Raide-Jokerin Viikinkaaren tehopaalutukselle. Valinnan perusteina mainittiin tehopaalutuksen suunnittelun edustavan yhteistoiminnallisuutta parhaimmillaan. Tehopaalutuksen työmenetelmä suunniteltiin Viikin kampusalueen toimijoiden ehdoilla herkkien tutkimuslaitteiden toiminta huomioiden. Kuuden työvuoron aikana paalutettiin yhtäjaksoisesti 12–22 tuntia kerrallaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme