Pirjo Suvilehdon Oi ihana satu Kustantamon kuulumisia -blogissa

“Runo päivässä tekee hyvää, ja kirja kuukaudessa ylläpitää ihan jokaisen hyvinvointia.” Tiedetään, että lukeminen on tärkeää ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa monin tavoin. Kirjallisuuden ja lukemisen mahdollisuudesta toimia terapian työkaluna puhutaan edelleen vähän. Pirjo Suvilehto esittelee tämän jokaiselle sopivan terapiamuodon teoksessaan Oi ihana satu – Lasten ja nuorten kirjallisuusterapia. Suvilehto kertoo kirjasta Kustantamon kuulumisia -blogissa.
Avain on mukana 8.11. asti avoinna olevassa Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumassa. Julkaisemme blogissa Kysytään kirjasta -haastattelusarjaa osana osallistumista tapahtumaan.

Oi ihana satu -teoksessa kurkistetaan kirjallisuusterapian historiaan, sen eri suuntauksiin ja menetelmän prosesseihin. Kirjallisuusterapian ympäristöinä voivat toimia niin koti, päiväkoti, koulu, sairaalat kuin terapiaryhmätkin. Kirjan avulla vanhemmat, opettajat ja kasvattajat saavat käsityksen kirjallisuusterapiasta ja sen mahdollisuuksista eri ikäisten lasten ja nuorten parissa.

“Etenkin nuoruudessa luetut romaanit ovat olleet merkityksellisiä, kun olen työstänyt ja läpikäynyt identiteettiini ja taiteisiin, erillisyyden ja erilaisuuden teemoihin liittyviä kokemuksiani. Ne toki ovat luonnollinen osa nuoruutta, ja ne on läpikäytävä. Hermann Hessen ja Mika Waltarin kirjat ovat olleet suurena inspiraationa ja psykologisena kanssakulkijana tuolloin”, kertoo Suvilehto siitä, miten kirjallisuus on auttanut häntä itseään.

FT Pirjo Suvilehto on yliopistonlehtori, kirjailija ja dosentti. Hän työskentelee Oulun yliopistossa.

Avain on mukana Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumassa

Helsingin kirjamessut verkossa -tapahtuman virtuaaliosastot ovat avoinna 8.11. asti. Kustantamon kuulumisia -blogin postaukset jaetaan osastolla. Paitsi kirjailijahaastatteluiden välityksellä, messuyleisö pääsee kurkistamaan kustantamon uutuuskirjojen maailmoihin myös blogissa julkaistavien kuvien ja tekstien avulla. 29.10. vaelletaan Tomi Kontion Kansallispuistojen kutsu -kirjan mukana upeaan luontoon  ja 6.11. pääsee Tittamari Marttisen Lasten vegekeittokirja todelliseen testiin!

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet: info@avain.net

kansi: Pirjo Suvilehto, Oi ihana satu