Pirkanmaalla lähisuhdeväkivaltaa kokeneet saavat monipuolisesti apua

Tampereen kahdessa turvakodissa ja sen avopalveluissa autettiin viime vuonna 758 väkivaltaa kokenutta. Lapsia apua saaneiden joukossa oli 348. Lähisuhdeväkivaltaan saa monipuolisesti ja matalalla kynnyksellä apua, kun yhteistyörakenteet toimivat ja apua uskalletaan hakea. Väkivalta on silti liian usein läsnä arjessa. Tampereella kokoontuu 21-22.8. lähes 300 väkivaltatyön ammattilaista pohtimaan miten väkivallan osapuolia autetaan entistä tehokkaammin. Ammattilaiset haluavat keskustan halki kulkevalla kulkueella muistuttaa, että väkivaltaan löytyy apua, yksin ei kannata jäädä.

Väkivaltaa kokeneiden auttaminen on kehittynyt viime vuosina Pirkanmaalla isoin harppauksin. Kaksi vuotta sitten avattu uusi turvakoti kaksinkertaisti kriisiavun määrän. Turvakotiin tullaan akuutissa tilanteessa silloin, kun kotiin jääminen on vaarallista tai mahdotonta. Viime vuonna Tampereen ensi- ja turvakoti ry:n kahdessa turvakodissa autettiin 533 henkilöä, joista 256 oli lapsia. Väkivaltaan apua hakevien määrä on koko ajan kasvanut.

– Apua väkivaltaan saa paljon aiempaa paremmin, siitä huolimatta alkuvuoden aikana jouduimme ohjaamaan toisiin turvakoteihin 172 apua hakevaa, kun paikat olivat täynnä, kertoo Maria Länsiö, Tampereen ensi- ja turvakoti ry:stä.

Väkivallan kriisiapua ei yksin riitä. Väkivallan avopalvelut auttavat selviytymään väkivallasta. Avopalveluissa autetaan kaikkia väkivallan osapuolia; väkivallan tekijöitä, siitä kärsiviä sen uhreja ja väkivallan keskellä eläviä lapsia. Avopalveluihin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä ja pyytää apua itselleen, puolisolleen tai lapselleen. Usein turvakotijakson jälkeen jatketaan keskustelukäyntejä väkivaltatyöntekijän kanssa, sillä kokemuksesta tiedetään, että toipuminen voi viedä pitkään.

– Väkivalta on saattanut jatkua vuosikausia. Muutaman viikon kriisijakso turvakodissa on vasta ensimmäinen askel toipumiseen, Länsiö muistuttaa.
– Tarvitaan riittävän pitkäkestoista ja vankkaa tukea elämän raiteille saamisessa. Lasten kohdalla aikaa tarvitaan vielä enemmän. Usein vie tosi pitkän aikaa, ennen kuin luottamus rakentuu.

Yhdistyksen ylläpitämissä väkivallan avopalveluissa autetaan myös lapsia selviytymään kokemuksestaan. On tärkeää huomata, että lapsi kärsii aina perheväkivallasta, vaikka se ei kohdistuisi suoraan häneen. Usein huoli lapsista onkin suurin syy hakea apua tilanteeseensa. Yhdistyksen avopalveluissa autettiin vuonna 2018 225 henkilöä, joista oli 92 lasta. Kuluvana vuonna kesäkuun loppuun mennessä on tavattu 137 henkilöä, joista lapsia on ollut 62.

Väkivaltafoorumin ammattilaiset jalkautuvat Tampereelle

Tampereen Puistotornissa kokoontuu 21.-22.8 . Valtakunnallinen Väkivaltatyön foorumi, joka kokoaa lähes 300 väkivaltatyön ammattilaista. Foorumissa haastetaan ammattilaisten asenteita ja ajattelua. Foorumi nostaa esiin muun muassa kiusaamisen lähisuhdeväkivaltana ja rikoksena. Esillä on myös pariskuntien, perheiden sekä lasten auttamiseen sekä seksuaali- ja kunniaväkivaltaan liittyvät teemat. Lisäksi foorumissa käsitellään ajankohtaista lähisuhdeväkivallan sovittelua, joka on herättänyt laajaa keskustelua puolesta ja vastaan.

Ammattilaiset kulkevat näyttävänä kulkueena keskiviikkona 21.8 klo 15.30 Puistotornista Koskikeskukseen ja jakavat samalla ilmapalloja. Kulkueen ottaa vastaan pormestari Lauri Lyly ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen. Jalkautumalla Tampereen kaduille ja koskikeskukseen väkivaltatyön ammattilaiset haluavat muistuttaa, että apua väkivaltaan löytyy eikä yksin kannata jäädä. Väkivallasta kärsiviä varten on monenlaisia auttamisen muotoja eikä oman tilanteen turvallisemman elämän etsimistä kannata lykätä.

Foorumin järjestävät Ensi- ja turvakotien liitto, Tampereen ensi- ja turvakoti ry, Tampereen Setlementti ja THL.

Lämpimästi tervetuloa paikan päälle kuuntelemaan ja keskustelemaan.

Ohjelmaan kokonaisuudessaan voit tutustua osoitteessa: https://ensijaturvakotienliitto.fi/tapahtumat/vakivaltatyonfoorumi_2019/

Tampereen ensi- ja turvakoti ry on yksi Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhteisöistä. Liiton ylläpitämissä 17 turvakodissa sai apua vuonna 2018 1746 aikuista ja 1601 lasta ja väkivaltatyön avopalveluissa apua sai 3110, joista lapsia oli 328. Kokonaisuutta täydentää valtakunnallisesti palveleva verkkoauttaminen ja tietoa väkivallasta kokoava Nettiturvakoti ja sen nimetön arkipäivisin auki oleva chat- palvelu. Viime vuonna chatistä haki apua 252 henkilöä.

Maria Länsiö
toiminnanjohtaja, Tampereen ensi- ja turvakoti ry
p. 040 777 5697, maria.lansio@tetuko.fi

Mikko Savelainen
viestintäpäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto
p. 040 587 7278, mikko.savelainen@etkl.fi

Hyvä teko lapselle -palkinto Sixten Korkmanille9.1.2020 09:59:58 EETTiedote

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt Hyvä teko lapselle 2019 -palkinnon valtiotieteen tohtori Sixten Korkmanille. Hän on merkittävänä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja keskustelijana tuonut esiin lapsiin ja perheisiin panostamisen investointina eikä kulueränä. Perheiden varhaiseen tukeen kannattaa investoida, sillä se tuottaa enemmän kuin aiheuttaa kustannuksia. (Tiedote julkaisuvapaa 9.1.2020 klo 14.30)

Naisiin kohdistuva väkivalta on vakava ongelma Euroopassa27.11.2019 10:22:53 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä järjestetyssä konferenssissa arvoitiin perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta sekä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen ihmisoikeussopimuksen, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa eri maissa. Esille nousi, että edistystä on tapahtunut, mutta toisaalta osassa jäsenmaita mennään takapakkia naisten oikeuksien toteutumisen ja kunnioittamisen suhteen.

Kutsu medialle: Euroopan väkivaltatilannetta arvioidaan Helsingissä21.11.2019 09:28:44 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä 26.-27.11. järjestettävässä Stop the backlash – Stop domestic violence konferenssissa arvioidaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa jäsenmaissa ja EU:ssa sekä pohditaan keinoja perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi. Tapahtuma on osa Suomen EU puheenjohtajuuskauden ohjelmaa.

Mediainfo lähisuhdeväkivallasta selviytymisestä13.11.2019 11:02:16 EETKutsu

Järjestämme medialle infon perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ja avun saannista 19.11. Helsingissä. Julkaisemme tulokset laajasta selviytymiskyselystä, johon tuli yli 600 vastausta väkivaltaa kokeneilta naisilta. Paikalla on kaksi heistä kertomassa omista kokemuksistaan. Kerromme myös, minkälainen tilanne Suomessa on tällä hetkellä, miten apua haetaan ja saadaan sekä miksi me olemme erityisen huolisamme väkivaltaa kokeneista lapsista. Info on ajankohtainen juuri nyt, sillä marraskuun lopussa puhutaan paljon väkivallasta. 25.11. vietetään YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää ja 26.-27.11. Suomessa järjestetään osana EU-puheenjohtajakauden ohjelmaa kansainvälinen seminaari naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja perheväkivallasta Euroopassa.