Pirkanmaalta 15 lupaavinta pk-yritystä kasvuohjelmaan ─ yli puolet teknologia-alalta

Yritysten kasvuohjelmaan Pirkanmaan Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 45 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Keho Interactive, jonka virtuaalitodellisuutta ja oikeaa kuvaa yhdistävää teknologiaa nähtiin YLEn talviolympialaisten studiolähetyksissä. Pirkanmaan Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Biomenders sekä Innorent Production Oy Pirkkalasta, Catland Oy, Cimec Oy, Freebike Group Oy, Jilab Oy, Keho Interactive Oy, Polar Partners Oy, Prenta Oy Kangasala, Räätälistudio BQ, Visumo Oy, WayOut Oy sekä WitMill Oy Tampereelta, Gredon Invest Oy / Suklaatehdas Dammenberg Lempäälästä sekä Penttilän tila Pälkäneeltä.

Valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. luunkorvikkeisiin kirurgiassa, videopelien kehittämiseen, virtuaalisen ja todellisen maailman yhdistämiseen, koulutusvientiin, sähköpyörien sähköjärjestelmiin, pakohuonepeleihin, 3D-tulostimien valmistamiseen tai työhön perehdytykseen virtuaalilaseja hyödyntäen.

Tuomaristo painotti kriteereissään tahtotilaa, idean vakuuttavuutta ja arvioitua potentiaalia, tiimin osaamista ja skaalautuvuutta. Mukaan valituista yrityksistä moni oli teknologia-alan toimijoita.

Sami Peltola Eligo.Studiolta kommentoi teknologia-yritysten suurta määrää. “Hakemuksia tuli tasaisesti eri toimialoilta, mutta emme tuomaristona tarkastelleet hakemuksia niinkään toimialan kannalta, vaan korostimme nimenomaan liiketoiminnan toimivuuden uskottavuutta,” Peltola kiteyttää.

Tuomaristoon kuuluvat Sami Peltolan lisäksi Mikko Pulkkila MarkkinointiAkatemiasta, Ilkka Rahkonen Business Tampereesta, Niko Ruohonen Azetsilta ja Jukka Kohonen Ely-keskuksesta.

Tänä vuonna toteutettava Pirkanmaan kasvupolku on järjestyksessä kolmas Pirkanmaalla ja paikallinen kumppanijoukko on ollut alusta asti mukana mahdollistamassa yritysten kasvua myös kasvupolun sparrausohjelman avulla. Nyt järjestettävään kasvupolkuun on lisätty kokonaan uutena elementtinä elokuussa järjestettävä sijoittajatilaisuus. Tilaisuudessa kasvupolkuun osallistuneet yritykset pääsevät pitchaamaan osaamistaan aidossa tilanteessa sijoittajille.

”Shark tank -tyyppisen tilaisuuden lisääminen kasvupolun päätöstilaisuudeksi lähti ajatuksestamme kehittää sparrauspolkua konkreettisempaan suuntaan. Mahtavaa, että pääsemme kokeilemaan tätä uutta konseptia yhdessä Kasvun Roihun kanssa ja osallistuvilla yrityksillä on mahdollisuus kohdata oikeat sijoittajat aidossa tilanteessa,” toteaa Älykkään kaupunkiseudun ratkaisujen asiakkuusjohtaja Niina Immonen Business Tampereesta.

Keho Interactiven teknologiaa nähtiin tänä keväänä YLEn studiolähetyksissä Pyeongchangin olympialaisista. Se kehittää teknologiaa, joka mahdollistaa virtuaaliseen ja todellisen maailman yhdistämiseen ja jota voi hyödyntää esimerkiksi tapahtumissa tai suorissa tv-lähetyksissä. Yrityksen tarve sparraukselle johtuu suurista muutoksista.

“Meidän liiketoimintamme on muuttumassa, koska haluamme muuttaa toimintaa projekteista tuoteliiketoiminnaksi, minkä vuoksi meidän teknologia pitää paketoida sellaiseen muotoon, että sitä voidaan myydä tuotteena. Loppuasiakkaitamme tulevat olemaan virtuaalistudio-operaattorit ympäri maailman,” yrityksen avainasiakkuusjohtaja Jan Kolkkinen kommentoi.

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 26.4. ja 22.5.2018. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Alueen elinkeinoelämän toimijoista koottu tuomaristo valitsee Kasvupolun semifinaalissa 6.6. kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja

Satu Haka, Kasvupolun fasilitaattori, Kasvun Roihu*, p. 050 304 8779, satu.haka@kasvunroihu.fi

Jan Kolkkinen, Avainasiakkuusjohtaja, Keho Interactive Oy, p. 040 419 1813

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Business Tampere, Takk Tampereen aikuiskoulutuskeskus, Piiru -hanke, ELY-keskus, Markkinointi Akatemia, Azets, Euroopan rakennerahastot (EAKR ja ESR) ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.

Kasvu Open jatkoon eurooppalaisessa yrittäjyyskilpailussa28.9.2018 07:45Tiedote

Kasvu Open yrityssparraus-konsepti on valittu eurooppalaisessa yrittäjyyden edistämiskilpailussa shortlistille. Kasvu Open kilpailee Suomen edustajana kategoriassa: Yritysten kansainvälistyminen. EEPA – The European Enterprise Promotion Awards – on Euroopan komission vuosittain järjestämä kilpailu, jossa esitellään ja palkitaan parhaita tapoja tukea yrittäjyyttä, erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Kiertotalouden yrityssparraus-ohjelman voittajaksi Soilfood Oy13.8.2018 08:30Tiedote

Kiertotalouden Kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Soilfood Oy Helsingistä. Kunniamaininnan sai yhteensä kolme yritystä: SFTec Oy Oulusta sekä Soil Scout Oy ja Koepala Packaging Oy Helsingistä. Kaikki yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.