Pirkanmaan energiastrategiasta nousee esiin, että biokaasussa, aurinko- ja tuulisähkössä on eniten mahdollisuuksia

Pirkanmaalle on valmistunut energiastrategia yhteistyössä maakunnan toimijoiden kanssa. Strategiassa käsitellään monipuolisesti Pirkanmaan tulevaisuuden energiajärjestelmää, siihen kuuluvia erilaisia energiantuotantomuotoja ja infrastruktuuriratkaisuja.

Biokaasussa sekä aurinko- ja tuulisähkössä nähdään eniten lisäämisen mahdollisuuksia. Niiden osuus on nykyisessä maakunnan energiajärjestelmässä varsin pieni. Samanaikaisesti on tärkeää pitää väylä auki nouseville teknologioille. Niitä ovat tällä hetkellä esimerkiksi pienydinvoimalat, vety ja synteettiset polttoaineet.

Strategian painopisteet ovat energian tuotannossa sekä siirrossa, kuljetuksessa ja varastoinnissa. Myös nykyinen energiakriisi on otettu huomioon valmistelussa. Tavoitevuosi strategialla on 2030.

Pirkanmaan energiastrategian tavoitteina on:

• mahdollistaa Pirkanmaan hiilineutraalius
  • varmistaa Pirkanmaan energiajärjestelmän toimitus- ja huoltovarmuus
  • irrottaa maakunta venäläisestä tuontienergiasta
  • vahvistaa aluetaloutta ja energiaan liittyvää TKI-toimintaa
  • varmistaa energiamurroksen oikeudenmukaisuus ja kustannustehokkuus
  • parantaa Pirkanmaan energiatehokkuutta

Tavoitteisiin päästään heikentämättä luonnon monimuotoisuutta.

Maakuntahallitus kävi 27.3. kokouksessaan asiasta keskustelua ja hyväksyi Pirkanmaan energiastrategian.

Pirkanmaan energiastrategiajulkaisuun lisättiin sivun 8 ensimmäisen kappaleen loppuun teksti ”Suomessa tullaan ylläpitämään huoltovarmuuden vuoksi myös turpeen tuotantoketjuja.” Sivun 13 (Biomassa) kolmannen kappaleen loppuun lisättiin teksti ”Hiilinielujen lissämiseksi on tärkeää huolehtia metsien kasvusta. Harvennukset tulee tällöin tehdä ajoissa ja oikein, jolloin saamme sekä metsiin parempaa kasvia että energiapuuta.”

Energiastrategia valmistuu taitetuksi julkaisuksi lähipäivinä.
Luonnosversio on luettavissa esityslistan liitteenä (§31 Pirkanmaan energiastrategia):

Pirkanmaan energiastrategia 2030 ja vetyvoorumi -tilaisuus

Tule kuulemaan Pirkanmaan uudesta energiastrategiasta ja maakunnan mahdollisuuksista vetytaloudessa! Tapahtumaa voi seurata myös verkossa torstaina 30.3. klo 9-11. Kutsu medialle on lähtenyt torstaina 23.3.

Petri RäsänenInnovaatio- ja tulevaisuustyön johtajaPirkanmaan liitto

Nousevien teknologioiden hyödyntäminen, kansalliset ja eurooppalaiset politiikkaohjelmat, verkostot ja rahoituskanavat.

Puh:040 772 3008petri.rasanen@pirkanmaa.fi