Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaalien ehdokasasettelu alkaa – nyt on aika edistää uusia paikallistoiveita

Nuorten liikkumisen mahdollistavat Ässäkentät, arjen kiireitä helpottava ruoan verkkokauppa, laaja palveluvalikoima ja -verkosto – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Mikä rooli osuuskaupalla voisi olla Pirkanmaan kehityksessä? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Pirkanmaan Osuuskaupan pian alkavissa vaaleissa.

– Nykyään yrityksiltä odotetaan tekoja niin globaalien haasteiden kuin arjen ongelmakohtien ratkomiseksi. Me Pirkanmaan Osuuskaupalla haluamme olla koko Pirkanmaan muutosmoottoreita ja haastaa jäsenemme pohtimaan, mitä toiveita heillä on osuuskaupan kehittämiseksi, jotta voimme luoda yhdessä helpompia hetkiä ja hyvinvointia osuuskaupan liiketoiminnan kautta, Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen kertoo.

– Edustajiston jäsenten ei tarvitse olla kaupan alan ammattilaisia. Tärkeintä on intohimo oman asuinympäristön kehittämiseen ja näkemys siitä, miten osuuskauppa voisi olla oman toimintansa kautta tekemässä Pirkanmaasta ja koko Suomesta parempaa paikkaa elää, Jani sanoo.

Jäsenellä on todellista valtaa

S-ryhmän alueosuuskaupat ovat jäsentensä omistamia yrityksiä, jonka päätöksentekoon jäsenet voivat osallistua monella tapaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan jäsenistä eli asiakasomistajista joka neljäs vuosi.

Tulevaisuudessa edustajiston tärkein tehtävä on haastaa osuuskauppaa siitä, että hinnat ovat kilpailukykyiset ja osuuskaupan palvelu ja valikoimat ovat kiinni ajassa. Sen lisäksi edustajisto päättää muun muassa osuuskaupan säännöistä, käsittelee edellisen vuoden tilinpäätöksen sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.

– Pirkanmaan Osuuskaupalla edustajiston vaikutusmahdollisuudet on aiemmin koettu kapeiksi, mutta olemme uudistaneet toimintaamme siten, että edustajiston jäsenistä koostuvissa aluejohtokunnissa pystytään pureutumaan entistä enemmän paikalliseen vaikuttamiseen, Jani kertoo.

Näin vaalit etenevät

Osuuskaupan ehdokasasettelu alkaa 13.1. ja jatkuu tammikuun loppuun saakka. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella. Osuuskaupan vaalisivuille http://www.osuuskauppavaalit.fi/pirkanmaa on koottu helpot ohjeet ehdokkaaksi ryhtymiseen.

Pirkanmaan Osuuskaupan vaalien ehdokaslistat vahvistetaan 12.2., ja äänestysaika on 25.3.–6.4. Osuuskaupan edustajistoon valitaan yhteensä 60 jäsentä. Vaalissa äänioikeutettuja ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua jäseniksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet osuuskaupan jäsenet. Vaalien tulos julkistetaan 17.4.

:
Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen, jani.p.virtanen@sok.fi, 010 76 70035

Vuoreslaiset tekevät ensi vuonna omannäköisensä S-marketin15.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Vuoreksesta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana hiljalleen alue, jollaiseksi se suunniteltiinkin: oikea pikkukaupunki luonnon kainalossa. Asukasluvun kasvaessa Vuoreksen päivittäistavaratarjonta on kuitenkin jäänyt kehityksen jalkoihin, ja asukkaiden unelmana on jo pitkään ollut ruokakauppa, josta isommat ostokset saisi tehtyä kerralla. Toiveeseen päästään vastaamaan, kun Salesta aletaan loppuvuonna remontoida vuoreslaista S-marketia.

Sastamalassa voi olla pian kaikkea – paikka Prismalle on löytymässä3.6.2020 11:59:00 EESTTiedote

Sastamalalaisten asiakaspalautteissa eräs teema on pitkään ollut ylitse muiden: kaupunkiin pitäisi saada oma Prisma. Pirkanmaan Osuuskauppa on vuosien varrella selvittänyt Prisman perustamista alueelle useaan otteeseen, mutta sopivaa yhtälöä sijainnin, kokoluokan ja kannattavuuden suhteen ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Viimeisen vuoden aikana pulmaan on kuitenkin löydetty ratkaisu, ja hanketta ryhdytään edistämään niin ripeästi kuin mahdollista. Kaavoituksen edetessä suotuisasti Sastamalan Prismaan voidaan tämänhetkisen arvion mukaan päästä asioimaan keväällä 2022.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk