Pirkanmaan Osuuskauppa ja Platform6 innovaatiokumppaneiksi – yhteistyö synnyttää paikallista kasvua ja helpompaa arkea asiakkaille

Startup-yritykset tuovat Pirkanmaan alueelle kasvua, työpaikkoja ja elinvoimaa. Ainutlaatuinen yhteistyö Pirkanmaan Osuuskaupan (POK) ja startup-verkosto Platform6:n välillä tukee sekä startupien että Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoiminnan kehitystä koko alueen hyväksi. Kumppanuuden kautta startupit voivat kehittää esimerkiksi uusia ruokaan ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita ja palveluita, jotka pääsevät nopeasti asiakkaiden testiin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin.

Kuva: Ravintola Puisto / Pirkanmaan Osuuskauppa

Pirkanmaan Osuuskauppa on asiakkaidensa omistama yritys, joten asiakkaiden tarpeet ovat kaiken kehittämisen ytimessä.

– Etsimme erityisesti kumppaneita, jotka jakavat saman arvomaailman ja ajatukset kanssamme. Haluamme toimia yhdessä startupien kanssa ja avata yhteiskehittämisen mahdollisuuksia eri alojen huippuosaajien kanssa. Meitä kiinnostaa erityisesti ruoan ympärille rakennetut innovatiiviset palvelut. Haemme uusia ratkaisuja ihmisten elämän helpottamiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi, kertoo toimialajohtaja Ville Jylhä.

– On hienoa, että Pirkanmaan Osuuskauppa lähtee mukaan tukemaan kokeilevaa yhteiskehittämistä ja luomaan osaltaan uudenlaista innovaatioyhteisöä. Tämä kumppanuus toimii esimerkkinä muillekin isoille ja perinteisinä pidetyille yrityksille, iloitsee Tampereen kaupungin kasvupalvelujohtaja Irene Impiö.

Platform6 kokoaa startupien osaamisen saman katon alle

Pirkanmaalla on kasvava ja nopeasti kehittyvä startup-kenttä, johon kuuluu Business Tampereen selvityksen mukaan noin 200 aktiivista startup-yritystä.

– Olennainen osa Tampereen kaupungin startupeille tarjoamia palveluita on Platform6, joka on alustamainen kehittämisyhteisö, osaajaverkosto ja startupien kohtaamispaikka. Startup-talon operaattorina toimii Tampere Startup Hub, kertoo Impiö.

Pirkanmaan Osuuskaupan ja Platform6:n vuoden 2021 alusta alkaneeseen kumppanuussopimukseen sisältyy monenlaisia yhteistyön muotoja. Näistä nopeimmin liikkeelle lähtevät matchmaking-palvelu, jossa Platform6 kohtauttaa sopivia kumppaneita POK:n kanssa, sekä innovaatiohackathon, jossa yhdessä kehitetään ratkaisua POK:n täsmähaasteeseen.

– Jos meillä on tarve parantaa asiakaskokemusta vaikkapa esillepanossa, liiketiloissa kulkemisessa tai tuotteiden toimittamisessa, voimme yhdessä Platform6:n kanssa etsiä juuri tähän haasteeseen sopivia innovaatiokumppaneita, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Kumppanuus tarjoaa osaamista ja verkostoja molemmille osapuolille

– Verkostomme startupit kaipaavat yleensä tukea liiketoimintansa skaalaamiseen ja kansainvälistymiseen. Pirkanmaan Osuuskaupan verkoston kautta startupit saavat paljon asiantuntijaosaamista, uusia jakelukanavia ja kiinnostavia pilotointihankkeita. Startupit taas pystyvät tarjoamaan POK:lle ratkaisuja nopeasti ja haastamaan uudella tavalla. Tällainen kehitysyhteistyö on todella arvokasta ja ainutlaatuista, sanoo Platform6:n COO Alexandra Santos.

Pirkanmaan Osuuskaupan laaja toimipaikkaverkosto ja asiakasvolyymi sekä valtava asiakasdata tarjoavat startupeille mahdollisuuden testata uusia tuotteita ja palveluita aidossa ympäristössä. Asiakkailta saadaan välitöntä palautetta, ja tuotetta tai palvelua voidaan kehittää nopeasti eteenpäin.

– Yhteistyöstä nousee varmasti paljon uusia ideoita siihen, miten voimme ratkaista asiakkaidemme arjen pulmia. Toivon, että voimme jo tänä vuonna tarjota ruoka-alan osaajille kiihdytyskaistan tuotekehitykseen ja tuotteiden testaamiseen aidossa asiakasympäristössä, Jylhä sanoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen, mia.k.hakkinen@sok.fi, 010 767 2527

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 204 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Kuva: Ravintola Puisto / Pirkanmaan Osuuskauppa

Lielahden Prisma uudistuu – asiakasyhteistyö käynnisti laajennushankkeen27.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Länsi-Tampereen voimakas kehitys nostaa alueen kaupallisten palveluiden rimaa. Asiakaskunnan toiveisiin vastataan Lielahden Prisman uudistuksella, jonka tavoitteena on kehittää arjen palveluiden ympärille entistä monipuolisempi ja helposti saavutettava kokonaisuus. Elämyksellistä, vastuullista ja aikansa etunenässä kulkevaa kauppaa alettiin suunnitella yhdessä asiakkaiden kanssa jo viime vuoden puolella.

Sokoksen uudet ravintolat omistetaan nautiskelijoille – kulmaterassilla kelpaa seurata kaupungin vilinää22.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kuohuva ostosten lomassa, kahvihetki ystävän kanssa, raikas salaattilounas vai kuuma kulhollinen maailman makuja? Tätä kaikkea on pian luvassa Sokoksen asiakkaille uusien ravintoloiden myötä. Katutasoon avattava kahvila-deli Bacaro Doppio herkullistaa shoppailuhetkiä italialaisilla herkuilla ja viineillä. Neljännen kerroksen tuore tulokas puolestaan on Sokos 4 -niminen ravintolakokonaisuus, joka pitää sisällään kahvila Kaffen, legendaarisia Sokoksen salaatteja tarjoilevan Saladin sekä filippiiniläisestä ja skandinaavisesta keittiöstä makuja ammentavan Filpan.