Pirkanmaan Osuuskauppa ja Platform6 innovaatiokumppaneiksi – yhteistyö synnyttää paikallista kasvua ja helpompaa arkea asiakkaille

Startup-yritykset tuovat Pirkanmaan alueelle kasvua, työpaikkoja ja elinvoimaa. Ainutlaatuinen yhteistyö Pirkanmaan Osuuskaupan (POK) ja startup-verkosto Platform6:n välillä tukee sekä startupien että Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoiminnan kehitystä koko alueen hyväksi. Kumppanuuden kautta startupit voivat kehittää esimerkiksi uusia ruokaan ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita ja palveluita, jotka pääsevät nopeasti asiakkaiden testiin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin.

Kuva: Ravintola Puisto / Pirkanmaan Osuuskauppa

Pirkanmaan Osuuskauppa on asiakkaidensa omistama yritys, joten asiakkaiden tarpeet ovat kaiken kehittämisen ytimessä.

– Etsimme erityisesti kumppaneita, jotka jakavat saman arvomaailman ja ajatukset kanssamme. Haluamme toimia yhdessä startupien kanssa ja avata yhteiskehittämisen mahdollisuuksia eri alojen huippuosaajien kanssa. Meitä kiinnostaa erityisesti ruoan ympärille rakennetut innovatiiviset palvelut. Haemme uusia ratkaisuja ihmisten elämän helpottamiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi, kertoo toimialajohtaja Ville Jylhä.

– On hienoa, että Pirkanmaan Osuuskauppa lähtee mukaan tukemaan kokeilevaa yhteiskehittämistä ja luomaan osaltaan uudenlaista innovaatioyhteisöä. Tämä kumppanuus toimii esimerkkinä muillekin isoille ja perinteisinä pidetyille yrityksille, iloitsee Tampereen kaupungin kasvupalvelujohtaja Irene Impiö.

Platform6 kokoaa startupien osaamisen saman katon alle

Pirkanmaalla on kasvava ja nopeasti kehittyvä startup-kenttä, johon kuuluu Business Tampereen selvityksen mukaan noin 200 aktiivista startup-yritystä.

– Olennainen osa Tampereen kaupungin startupeille tarjoamia palveluita on Platform6, joka on alustamainen kehittämisyhteisö, osaajaverkosto ja startupien kohtaamispaikka. Startup-talon operaattorina toimii Tampere Startup Hub, kertoo Impiö.

Pirkanmaan Osuuskaupan ja Platform6:n vuoden 2021 alusta alkaneeseen kumppanuussopimukseen sisältyy monenlaisia yhteistyön muotoja. Näistä nopeimmin liikkeelle lähtevät matchmaking-palvelu, jossa Platform6 kohtauttaa sopivia kumppaneita POK:n kanssa, sekä innovaatiohackathon, jossa yhdessä kehitetään ratkaisua POK:n täsmähaasteeseen.

– Jos meillä on tarve parantaa asiakaskokemusta vaikkapa esillepanossa, liiketiloissa kulkemisessa tai tuotteiden toimittamisessa, voimme yhdessä Platform6:n kanssa etsiä juuri tähän haasteeseen sopivia innovaatiokumppaneita, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Kumppanuus tarjoaa osaamista ja verkostoja molemmille osapuolille

– Verkostomme startupit kaipaavat yleensä tukea liiketoimintansa skaalaamiseen ja kansainvälistymiseen. Pirkanmaan Osuuskaupan verkoston kautta startupit saavat paljon asiantuntijaosaamista, uusia jakelukanavia ja kiinnostavia pilotointihankkeita. Startupit taas pystyvät tarjoamaan POK:lle ratkaisuja nopeasti ja haastamaan uudella tavalla. Tällainen kehitysyhteistyö on todella arvokasta ja ainutlaatuista, sanoo Platform6:n COO Alexandra Santos.

Pirkanmaan Osuuskaupan laaja toimipaikkaverkosto ja asiakasvolyymi sekä valtava asiakasdata tarjoavat startupeille mahdollisuuden testata uusia tuotteita ja palveluita aidossa ympäristössä. Asiakkailta saadaan välitöntä palautetta, ja tuotetta tai palvelua voidaan kehittää nopeasti eteenpäin.

– Yhteistyöstä nousee varmasti paljon uusia ideoita siihen, miten voimme ratkaista asiakkaidemme arjen pulmia. Toivon, että voimme jo tänä vuonna tarjota ruoka-alan osaajille kiihdytyskaistan tuotekehitykseen ja tuotteiden testaamiseen aidossa asiakasympäristössä, Jylhä sanoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen, mia.k.hakkinen@sok.fi, 010 767 2527

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 204 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Kuva: Ravintola Puisto / Pirkanmaan Osuuskauppa

Linnainmaan Prismaan käsiskannerit – tuotteet suoraan hyllystä ostoskassiin ja maksu pikakassalla yhdellä viivakoodilla16.2.2021 10:00:00 EETTiedote

Linnainmaan Prisman asiakkaat pääsevät tästä päivästä alkaen kokeilemaan ensimmäisinä Pirkanmaalla uutta Kerää ja skannaa -palvelua. Kyseessä on asiointiaikaa säästävä käsiskanneri, jolla asiakas lukee sitä mukaa tuotteidensa viivakoodit, kun kerää niitä ostoskassiinsa myymälää kiertäessä. Kauppareissun lopuksi asiakas maksaa pikakassalla koontikuitin, eikä näin ollen joudu jonottamaan perinteisellä kassalla tai purkamaan ostoksia hihnalle ja pakkaamaan niitä uudestaan.

Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijät olivat koronavuoden sankareita – joka toimialalla nähtiin isoja muutoksia9.2.2021 10:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2020 oli 1 115 miljoonaa euroa, joka on 2 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Koronapandemian vaikutukset heijastuivat kaikille toimialoille tuntuvasti: edellisvuoteen verrattuna päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jopa 10 prosenttia, kun taas käyttötavarakaupan myynti pieneni 8 prosenttia, ravintolakaupan 29 prosenttia sekä polttoneste- ja autopesukaupan 16 prosenttia. Ruoan verkkokaupan myynti liki kolminkertaistui. Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstö palkitaan haastavasta koronavuodesta palkkiolla.

Hyvästi työmiehen hymy – kaupan työntekijät suunnittelivat itse uudet työvaatteensa21.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Torni-hotellin kongressitilaa halkoi eilen poikkeuksellisesti catwalk, jolla heitettiin kyynärpäätervehdyksiä ja työnnettiin rämisevää rullakkoa. Kaupasta tuttu rekvisiitta kehysti pääosan esittäjiä, joita olivat s-marketlaisten uudet työvaatteet sekä vaatteiden suunnittelijat, työntekijät itse. S-marketlaisten kuukausien yhteistyö Papu Designin ja Lindströmin kanssa sai salamavalojen välkkeessä arvoisensa päätöksen, ja seuraavaksi unelmien työvaatteet nähdään kaikkien Pirkanmaan S-marketien työntekijöiden yllä arjen catwalkeilla – omassa kaupassa.

”Tulevaisuuden yrtit ja salaatit” ensi vuoden aikana Pirkanmaan Prismoihin ja Herkkuihin18.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan kaikissa Prismoissa ja Herkuissa päästään ensi vuonna maistamaan tulevaisuutta, kun pirkkalalaisen Netled Oy:n edistyksellisellä Vera®-vertikaaliviljelyteknologialla kasvattamat yrtit ja salaatit tulevat portaittain osaksi toimipaikkojen hevivalikoimaa. Asiakas saa optimiolosuhteissa kasvaneet kasvikset tuoreeltaan omaan ostoskoriinsa ja tekee samalla ympäristöteon. Vaikka Netledin juuret ovat visusti Pirkanmaalla, sen innovaatioita on käytössä ympäri maailman Japanista Amerikkaan asti.

Kaksi alueen kehittäjää löivät hynttyyt yhteen – Pirkanmaan Osuuskauppa valitsi Villivision ”suurten tekojen vuosiin”15.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupalla (POK) on takana vauhdikas vuosi. Koronasta huolimatta strategiauudistus ja siitä kumpuava tekeminen arjen helpottamisen, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden ympärillä polkaistiin käyntiin. Kaveriksi tulevalle muutosmatkalle on löytynyt monivaiheisen kilpailutuksen myötä tamperelainen strateginen markkinointi- ja viestintätoimisto Villivisio. Yhteistyösopimus kattaa muun muassa POK-brändin, ravintolaliiketoiminnan ja HR:n markkinointitarpeet.