Pirkanmaan Osuuskauppa ja Platform6 innovaatiokumppaneiksi – yhteistyö synnyttää paikallista kasvua ja helpompaa arkea asiakkaille

Startup-yritykset tuovat Pirkanmaan alueelle kasvua, työpaikkoja ja elinvoimaa. Ainutlaatuinen yhteistyö Pirkanmaan Osuuskaupan (POK) ja startup-verkosto Platform6:n välillä tukee sekä startupien että Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoiminnan kehitystä koko alueen hyväksi. Kumppanuuden kautta startupit voivat kehittää esimerkiksi uusia ruokaan ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita ja palveluita, jotka pääsevät nopeasti asiakkaiden testiin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin.

Kuva: Ravintola Puisto / Pirkanmaan Osuuskauppa

Pirkanmaan Osuuskauppa on asiakkaidensa omistama yritys, joten asiakkaiden tarpeet ovat kaiken kehittämisen ytimessä.

– Etsimme erityisesti kumppaneita, jotka jakavat saman arvomaailman ja ajatukset kanssamme. Haluamme toimia yhdessä startupien kanssa ja avata yhteiskehittämisen mahdollisuuksia eri alojen huippuosaajien kanssa. Meitä kiinnostaa erityisesti ruoan ympärille rakennetut innovatiiviset palvelut. Haemme uusia ratkaisuja ihmisten elämän helpottamiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi, kertoo toimialajohtaja Ville Jylhä.

– On hienoa, että Pirkanmaan Osuuskauppa lähtee mukaan tukemaan kokeilevaa yhteiskehittämistä ja luomaan osaltaan uudenlaista innovaatioyhteisöä. Tämä kumppanuus toimii esimerkkinä muillekin isoille ja perinteisinä pidetyille yrityksille, iloitsee Tampereen kaupungin kasvupalvelujohtaja Irene Impiö.

Platform6 kokoaa startupien osaamisen saman katon alle

Pirkanmaalla on kasvava ja nopeasti kehittyvä startup-kenttä, johon kuuluu Business Tampereen selvityksen mukaan noin 200 aktiivista startup-yritystä.

– Olennainen osa Tampereen kaupungin startupeille tarjoamia palveluita on Platform6, joka on alustamainen kehittämisyhteisö, osaajaverkosto ja startupien kohtaamispaikka. Startup-talon operaattorina toimii Tampere Startup Hub, kertoo Impiö.

Pirkanmaan Osuuskaupan ja Platform6:n vuoden 2021 alusta alkaneeseen kumppanuussopimukseen sisältyy monenlaisia yhteistyön muotoja. Näistä nopeimmin liikkeelle lähtevät matchmaking-palvelu, jossa Platform6 kohtauttaa sopivia kumppaneita POK:n kanssa, sekä innovaatiohackathon, jossa yhdessä kehitetään ratkaisua POK:n täsmähaasteeseen.

– Jos meillä on tarve parantaa asiakaskokemusta vaikkapa esillepanossa, liiketiloissa kulkemisessa tai tuotteiden toimittamisessa, voimme yhdessä Platform6:n kanssa etsiä juuri tähän haasteeseen sopivia innovaatiokumppaneita, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Kumppanuus tarjoaa osaamista ja verkostoja molemmille osapuolille

– Verkostomme startupit kaipaavat yleensä tukea liiketoimintansa skaalaamiseen ja kansainvälistymiseen. Pirkanmaan Osuuskaupan verkoston kautta startupit saavat paljon asiantuntijaosaamista, uusia jakelukanavia ja kiinnostavia pilotointihankkeita. Startupit taas pystyvät tarjoamaan POK:lle ratkaisuja nopeasti ja haastamaan uudella tavalla. Tällainen kehitysyhteistyö on todella arvokasta ja ainutlaatuista, sanoo Platform6:n COO Alexandra Santos.

Pirkanmaan Osuuskaupan laaja toimipaikkaverkosto ja asiakasvolyymi sekä valtava asiakasdata tarjoavat startupeille mahdollisuuden testata uusia tuotteita ja palveluita aidossa ympäristössä. Asiakkailta saadaan välitöntä palautetta, ja tuotetta tai palvelua voidaan kehittää nopeasti eteenpäin.

– Yhteistyöstä nousee varmasti paljon uusia ideoita siihen, miten voimme ratkaista asiakkaidemme arjen pulmia. Toivon, että voimme jo tänä vuonna tarjota ruoka-alan osaajille kiihdytyskaistan tuotekehitykseen ja tuotteiden testaamiseen aidossa asiakasympäristössä, Jylhä sanoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen, mia.k.hakkinen@sok.fi, 010 767 2527

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 204 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Kuva: Ravintola Puisto / Pirkanmaan Osuuskauppa

Hämeenkyröläisille nousee toinen S-market Tippavaaraan – ja höysteitä riittää24.11.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Niemenrantalaisten hiilineutraali S-market avataan vuoden kuluttua11.11.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

Eurolla ruokaostokset ovelle kuusi kertaa päivässä – Tampellan Sale testaa uutta kotiinkuljetuspalvelua5.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Tampereen Sokos uudistuu täysin – taikasauvaa näytetään osastoille, ravintoloille ja ruokakaupalle29.10.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Keskustorin uusi karaokeravintola Las Palmas tuo helpotuksen kaukokaipuuseen8.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.