Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaluonnos on tulossa nähtäville 8.5.–30.6.

Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaluonnos (elonkirjo ja energia) sekä sen valmistelu- ja selvitysaineisto on tulossa nähtäville toukokuussa. Nähtävilläolosta tullaan kuuluttamaan Pirkanmaan liiton verkkosivuilla ja muissa kanavissa, liiton toimistolla, Pirkanmaan kunnissa ja mediassa.

Valmisteluvaiheen aineistoon voi tutustua liiton toimistolla (Kelloportinkatu 1, Tampere) sekä sähköisesti Pirkanmaan liiton verkkosivuilla.

Luonnoksesta pyydetään kuntien ja viranomaistahojen lausunnot ja järjestetään avoimia esittelytilaisuuksia, joista tiedotetaan myöhemmin.

Kaavaluonnoksesta saatu palaute ja vaihemaakuntakaavan jatkosuunnittelun linjaukset käsitellään maakuntahallituksessa syksyn aikana, jonka jälkeen työ etenee kaavaehdotusvaiheeseen.

Maakuntahallitus päätti 17.4. pidetyssä kokouksessaan hyväksyä Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaluonnoksen valmisteluvaiheen aineiston. Aineisto sisältää kaavaluonnoskartan, kaavaluonnoskartan/kumottavat merkinnät, kaavamerkinnät ja -määräykset, kaavaselostuksen ja täydennetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman.

Vaihemaakuntakaava (elonkirjo ja energia)

Maakuntakaavan tehtävänä on sovittaa yhteen valtakunnantason ja maakunnan omat tarpeet sekä useampaa kuntaa yhteisesti koskevia maankäytön asioita, ja tuoda ne poliittiseen päätöksentekoon.

Valmistelussa oleva Pirkanmaan vaihemaakuntakaava kattaa kaikki Pirkanmaan kunnat.

Vaihemaakuntakaavan tavoitteena on tukea pirkanmaalaisen luonnon monimuotoisuutta ja elonkirjoa, sekä vahvistaa edellytyksiä kestävälle energiantuotannolle maakunnan alueella.

Lisäksi kaavatyössä tarkistetaan kaupan ohjauksen ratkaisua päivitetyn maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti, ja tarkastellaan Puolustusvoimien toimintaan liittyvien suoja-alueiden ajantasaisuus. Vaihemaakuntakaava täydentää voimassa olevia Pirkanmaan maakuntakaavaa 2040 sekä Kuhmoisten osalta Keski-Suomen maakuntakaavaa.

Liitteet löytyvät esityslistalta:

Pirkanmaan vaihemaakuntakaava, luonnos: Kaavakartta

Pirkanmaan vaihemaakuntakaava, luonnos: Kaavakartta, kumottavat merkinnät

Pirkanmaan vaihemaakuntakaava, luonnos: Kaavamerkinnät ja –määräykset

Pirkanmaan vaihemaakuntakaava, luonnos: Kaavaselostus

Pirkanmaan vaihemaakuntakaava: Täydennetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Suunnittelujohtaja Ruut-Maaria Rissanen, ruut-maaria.rissanen@pirkanmaa.fi (tavoitettavissa vain sähköpostitse)
Maakuntainsinööri Satu Appelqvist, p. 050 350 5925, satu.appelqvist@pirkanmaa.fi