Pisimpien matkojen lipunhinnat laskevat vuoden 2020 alussa

HSL:n hallitus päätti lippujen hinnoista kokouksessaan 29.10. Pisimpien matkojen lippujen hintoihin tulee alennuksia vuoden 2020 alussa, kun ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hinnat laskevat. Hinnanalennus koskee sekä kerta- että kausilippuja. AB-, BC- ja D-lippujen hinnat eivät muutu.

”Tämä on ensimmäinen kerta HSL:n kymmenvuotisen historian aikana, kun lippujen hintoihin tulee näin merkittäviä alennuksia. Hinnan alennukset kohdistetaan pisimpien matkojen hintoihin, koska niillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen vaikuttaa suotuisimmin liikenteen päästöihin”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.

Hinnan alennuksista hyötyvät erityisesti C-ja D-vyöhykkeillä asuvat mutta myös monet A- ja B-vyöhykkeen asukkaat. Esimerkiksi helsinkiläiset ostavat 27 prosenttia ABC-lipuista ja kolmanneksi eniten ABCD-lippuja keravalaisten ja kirkkonummelalaisten jälkeen.

Joukkoliikenteen palvelutaso C- ja D-vyöhykkeellä on heikompi kuin lähempänä Helsingin keskustaa. Vuoden vaihteen jälkeen tämä näkyy nykyistä paremmin myös lippujen hinnoissa. A- ja B-vyöhykkeellä joukkoliikenteen palvelutarjonta erinomainen. Lisäksi AB- ja BC-lippujen matkustusalue on erittäin laaja, ja 80 minuutin vaihtoajan ansiosta AB- ja BC-kertalipulla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan samalla lipulla.

Näin hinnat muuttuvat vuoden 2020 alussa

Kertaliput Hinta 2019  Hinta 2020
AB, BC ja D *  2,80 2,80
ABC 4,60 4,10
BCD 5,40 4,10
CD 4,20 3,20
ABCD 6,40 5,70
Kausiliput Hinta 2019  Hinta 2020
AB, BC ja D *  59,70 59,70
ABC 107,50 96,70
BCD 115,80 96,70
CD 98,00  77,60
ABCD 156,40 139,70

* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

Tarkastusmaksuun esitetään korotusta

Tarkastusmaksu on ollut saman suuruinen eli 80 euroa vuodesta 2007 alkaen. HSL esittää, että tarkastusmaksu nostetaan 100 euroon. Se on edelleen kohtuullinen hinta verrattuna muiden pohjoismaiden pääkaupunkiseuduilla voimassa oleviin maksuihin, jotka vaihtelevat 100 eurosta 155 euroon. Liputta matkustamisen vuoksi HSL:ltä jää saamatta 8–10 miljoonaa euroa lipputuloja vuodessa.

Suomenlinnalippu jää pois valikoimista

Suomenlinnalippuja ei myydä enää vuoden 2020 alusta lähtien. Lippu on voimassa 12 tuntia, ja se kelpaa vain Suomenlinnan lautalla. Lippuna se poikkeaa HSL:n muista lipuista, jotka kelpaavat kaikissa liikennevälineissä. Sen vuoksi se aiheuttaa sekaannusta ja kysymyksiä, pitääkö lautalle ostaa vielä Suomenlinna-lippu, vaikka asiakkaalla olisi jo voimassa oleva tavallinen lippu.

Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Lisäksi hallitus käynnistää turvallisuusselvityksen rollaattoreista joukkoliikenteessä. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykelippujen hinnanmuutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk