Pisimpien matkojen lipunhinnat laskevat vuoden 2020 alussa

HSL:n hallitus päätti lippujen hinnoista kokouksessaan 29.10. Pisimpien matkojen lippujen hintoihin tulee alennuksia vuoden 2020 alussa, kun ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hinnat laskevat. Hinnanalennus koskee sekä kerta- että kausilippuja. AB-, BC- ja D-lippujen hinnat eivät muutu.

”Tämä on ensimmäinen kerta HSL:n kymmenvuotisen historian aikana, kun lippujen hintoihin tulee näin merkittäviä alennuksia. Hinnan alennukset kohdistetaan pisimpien matkojen hintoihin, koska niillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen vaikuttaa suotuisimmin liikenteen päästöihin”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.

Hinnan alennuksista hyötyvät erityisesti C-ja D-vyöhykkeillä asuvat mutta myös monet A- ja B-vyöhykkeen asukkaat. Esimerkiksi helsinkiläiset ostavat 27 prosenttia ABC-lipuista ja kolmanneksi eniten ABCD-lippuja keravalaisten ja kirkkonummelalaisten jälkeen.

Joukkoliikenteen palvelutaso C- ja D-vyöhykkeellä on heikompi kuin lähempänä Helsingin keskustaa. Vuoden vaihteen jälkeen tämä näkyy nykyistä paremmin myös lippujen hinnoissa. A- ja B-vyöhykkeellä joukkoliikenteen palvelutarjonta erinomainen. Lisäksi AB- ja BC-lippujen matkustusalue on erittäin laaja, ja 80 minuutin vaihtoajan ansiosta AB- ja BC-kertalipulla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan samalla lipulla.

Näin hinnat muuttuvat vuoden 2020 alussa

Kertaliput Hinta 2019  Hinta 2020
AB, BC ja D *  2,80 2,80
ABC 4,60 4,10
BCD 5,40 4,10
CD 4,20 3,20
ABCD 6,40 5,70
Kausiliput Hinta 2019  Hinta 2020
AB, BC ja D *  59,70 59,70
ABC 107,50 96,70
BCD 115,80 96,70
CD 98,00  77,60
ABCD 156,40 139,70

* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

Tarkastusmaksuun esitetään korotusta

Tarkastusmaksu on ollut saman suuruinen eli 80 euroa vuodesta 2007 alkaen. HSL esittää, että tarkastusmaksu nostetaan 100 euroon. Se on edelleen kohtuullinen hinta verrattuna muiden pohjoismaiden pääkaupunkiseuduilla voimassa oleviin maksuihin, jotka vaihtelevat 100 eurosta 155 euroon. Liputta matkustamisen vuoksi HSL:ltä jää saamatta 8–10 miljoonaa euroa lipputuloja vuodessa.

Suomenlinnalippu jää pois valikoimista

Suomenlinnalippuja ei myydä enää vuoden 2020 alusta lähtien. Lippu on voimassa 12 tuntia, ja se kelpaa vain Suomenlinnan lautalla. Lippuna se poikkeaa HSL:n muista lipuista, jotka kelpaavat kaikissa liikennevälineissä. Sen vuoksi se aiheuttaa sekaannusta ja kysymyksiä, pitääkö lautalle ostaa vielä Suomenlinna-lippu, vaikka asiakkaalla olisi jo voimassa oleva tavallinen lippu.

Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Lisäksi hallitus käynnistää turvallisuusselvityksen rollaattoreista joukkoliikenteessä. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykelippujen hinnanmuutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja