Pitkäjänteinen työ Saaristomeren hyväksi saa uutta pontta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on käynnistänyt hankkeen, jossa selvitetään mahdollisuuksia poistaa Saaristomeren valuma-alueen hajakuormitus Itämeren suojelukomission HELCOMin ns. hot spot-listalta.

Kuva: Kaija Joki-Sipilä

Hallitus teki torstaina 29.4.2021 päätöksen Saaristomeri-ohjelmasta vuosille 2021–2027 ja ohjelmalle perustettavasta seurantaryhmästä. Saaristomeri on ainutlaatuinen ja sen kuntoon saattaminen on merkittävää paitsi kansallisesti myös koko Itämeren tasolla. Saaristomeri-ohjelman ensimmäinen askel on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen koordinoima hot spot –hanke.

Nykytoimien arviointi ja tiekartta esteiden ratkaisemiseksi

Hot spot -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan ravinnekuormituksen vähentämiseksi tehtyjä toimenpiteitä Suomen ainoan hot spotin poiston näkökulmasta. Seuraavassa vaiheessa tunnistetaan vesiensuojelutyön pullonkauloja, jotka hankaloittavat ravinnekuormituksen vähentämistä. Kolmannessa vaiheessa luodaan tiekartta pullonkaulojen ratkaisemiseksi ja hajakuormituksen hillitsemiseksi. Tiekarttaa toteutetaan Saaristomeri-ohjelmassa vuoteen 2027 asti. Tunnistetuilla pullonkauloilla sekä tiekartalla pyritään vaikuttamaan kansallisiin vesiensuojelusuunnitelmiin, kuten vesienhoitosuunnitelmaan ja yhteisen maatalouspolitiikan suunnitelmaan.

Yhteistyö on avainasia

”ELY-keskus on pitkään kantanut huolta Saaristomerestä. Alueella on tehty paljon maatalouden vesiensuojelutyötä tilanteen parantamiseksi. Tahtoa vesiensuojeluun on, mutta käytettävissä olleet keinot eivät ole riittäneet. Hallitukselta asialle nyt saatu tuki on ilahduttava ja merkittävä.”, yksikön päällikkö Mirja Koskinen sanoo. Saaristomeren eteen tehtävässä työssä tarvitaan kaikkien panosta. Hot spot -hanke toteutetaan yhteistyössä MTK-Varsinais-Suomen, SLC Åbolandin,Suomen ympäristökeskuksen, Luonnonvarakeskuksen ja Operaatio Ainutlaatuinen Saaristomeren kanssa, Koskinen jatkaa.

Viljelijät ja heidän tekemänsä vesiensuojelutyö on keskeistä. MTK-Varsinais-Suomi toimii hankkeessa yhteistyökumppanina viljelijöiden suuntaan. Lisäksi toivotaan alueen yrittäjien, järjestöjen sekä maatalouden ja vesiensuojelun toimijoiden osallistumista hankkeeseen. Suomen ympäristökeskus tuo hankkeeseen ajankohtaisia arviointeja Saaristomeren tilasta ja siihen kohdistuvasta hajakuormituksesta. Luonnonvarakeskus puolestaan tuottaa tietoa alueen maataloudesta ja tähänastisista maatalouden vesiensuojelutoimista.

Projektipäällikkö Elina Laurila
elina.laurila@ely-keskus.fi

Yksikön päällikkö Mirja Koskinen
mirja.koskinen@ely-keskus.fi

Kuva: Kaija Joki-Sipilä

Kasvatusta ja valistusta luonnon monimuotoisuuden tueksi – ELY-keskuksen tämänvuotiset avustukset ympäristökasvatukseen jaettu14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskuksen valtakunnalliset hankeavustukset ympäristökasvatukseen ja -valistukseen suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuuteen liittyville hankkeille. Lisäksi painotetaan oppimista ja osallistumista nk. formaalin koulutuksen ulkopuolella, kuten nuorisotyön tai järjestöjen tarjoaman toiminnan piirissä. Avustusta myönnetään 11 hankkeelle yhteensä 330 050 euroa.

Utbildning och information om biologisk mångfald – NTM-centralernas bidrag för miljöfostran har delats ut för detta år14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Nationella projektbidrag för miljöfostran och miljöupplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland riktar sig i år särskilt till projekt som anknyter sig till den biologiska mångfalden. Tonvikt kommer också att läggas på lärande och deltagande utanför den så kallade formella utbildningen, såsom ungdomsarbete eller verksamhet som tillhandahålls av organisationer. Totalt 330 050 euro kommer att delas ut till 11 projekt.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.