Pohde hyväksyi asiakasmaksun alentamisen ja perimättä jättämisen soveltamisohjeen

Jos asiakasmaksu vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon, tiettyjä sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Asiakas voi tällöin hakea asiakasmaksun alentamista, jolloin hänen taloudellinen tilanteensa arvioidaan ja päätös asiakasmaksun alentamisesta tehdään Pohteen asiakasmaksuyksikössä. Asiakasmaksun alentaminen perustuu asiakasmaksulakiin.
Taloudellinen tilanne arvioidaan tapauskohtaisesti
Asiakasmaksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos asiakkaan toimeentulo vaarantuu tai elatusmaksuja ei ole mahdollista maksaa. Kun maksun alentamista haetaan, selvitetään hakijan sekä hänen puolisonsa tulot ja välttämättömät menot sekä perheen varallisuus. Lain mukaan hakemuksen käsittelijä voi selvittää asiakkaan tulotiedot viranomaisilta tai yhteisöiltä kuten Kelasta tai Verohallinnosta.
Tuloista vähennettäviä menoja ovat mm. asumiskustannukset, edunvalvonnan kulut, elatusapu, velkajärjestelyt, reseptilääkkeiden kustannukset ja terveydenhuollon kulut. Asiakasmaksua alennetaan, jos välttämättömät menot ovat suuremmat kuin tulot eikä asiakkaalle jää riittävää käyttövaraa. Jos tulot ovat menoja suuremmat, asiakasmaksua ei alenneta.
Lopullisen päätöksen maksun alentamisesta tekee Pohteen asiakasmaksuyksikkö. Päätös voi olla määräaikainen tai voimassa toistaiseksi. Asiakasmaksujen alentaminen perustuu asiakasmaksulakiin.
Asiakasmaksujen alentamista haetaan hyvinvointialueelta
Sellaisia asiakasmaksuja, joita on mahdollista alentaa tai poistaa, ovat sosiaalihuollon maksut ja terveydenhuollon tulosidonnaiset maksut, kuten kotihoito ja lapsiperheiden kotipalvelu, tietyt asumispalvelut sekä ateria- ja siivouspalvelut. Mahdollisuus ei koske terveydenhuollon tasamaksuja. Näitä ovat esimerkiksi terveyskeskusmaksut, poliklinikkamaksut ja tilapäiset kotisairaanhoitomaksut.
Muutosta asiakasmaksuihin haetaan lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella.
Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai muu asiakkaan edustaja. Hakemuksesta tulee käydä ilmi, miten asiakasmaksu vaarantaa toimeentulon tai mahdollisuuden maksaa elatusmaksuja. Tarkemmat tiedot, mitä asiakasmaksuja alentaminen koskee sekä miten asiakasmaksuun haetaan muutosta, löytyy Pohteen verkkosivulla olevasta ohjeesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikkö
Soittoaika maanantai-perjantai kello 9-12
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Pohde on parantanut omaishoidon tuen käsittelyaikoja12.5.2025 08:00:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Suomen aluehallintoviraston on todennut päätöksessään, ettei Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen omaishoidon tuen hakemusten käsittely ja siihen liittyvä päätöksenteko toteudu lain edellyttämällä tavalla. Pohde on korjannut käytäntöjä jo ennen aluehallintoviraston valvontapäätöksen saamista.
Raahessa hammastarkastukseen jonottavat voivat varata sopivan ajan helposti verkosta8.5.2025 12:38:10 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde ottaa käyttöön suun terveydenhuollon verkkoajanvarauksen Raahessa. Palvelu on aluksi tarkoitettu hammastarkastusaikaa jonottaville asukkaille, jotka voivat varata ajan helposti verkon kautta. Palvelu otetaan käyttöön 19.5.2025. Verkkoajanvarauksen kautta varatun ajan voi myös muuttaa tai perua verkossa.
OYS sairaalapalvelujen ja ensihoidon toimialueen yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 5.5.7.5.2025 14:25:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde on käynyt OYS sairaalapalvelujen ja ensihoidon toimialuetta koskeviin muutoksiin liittyvät yhteistoimintaneuvottelut henkilöstöjärjestöjen kanssa 2.4.–5.5.2025. Muutokset toteutetaan kahdessa vaiheessa. Nyt saatiin päätökseen ensimmäisen vaiheen neuvottelut.
Pohteen asumispalveluihin Nivalassa, Ylivieskassa ja Oulussa suunnitellaan muutoksia – yhteistoimintaneuvottelut alkoivat 6.5.7.5.2025 10:36:41 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella suunnitellaan muutoksia ikäihmisten toimialueella. Muutokset koskevat Nivalan Kotikeskus Hopeakotia, Ylivieskan palvelukoti Kotikartanoa ja Oulussa Hiirosen palvelukeskuksessa sijaitsevaa Emiliakotia. Suunnitelmien taustalla on sekä rakennusten kuntoon että toimintojen organisoitumiseen liittyviä syitä. Koska suunnitelmiin liittyy henkilöstövaikutuksia, Pohde on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut henkilöstöjärjestöjen kanssa tiistaina 6.5.2025.
Pohde korjaa perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn puutteita7.5.2025 07:47:44 EEST | Tiedote
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on todennut puutteita kiireettömään perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon hoitoon pääsyssä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella vuonna 2024. Pohde on pyrkinyt parantamaan hoitoon pääsyä useilla eri toimenpiteillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme