Pohjanmaalainen esikoisdekkaristi teki unelmasopimuksen ruotsalaiskustantamon kanssa – Gummerus kustantaa dekkarisarjan suomeksi

Suomenruotsalainen esikoisdekkaristi Nilla Kjellsdotter on tehnyt poikkeuksellisen kustannussopimuksen kolmesta dekkarista Ruotsin suurimpiin kustantamoihin kuuluvan Norstedtsin kanssa. Suomeksi kirjat kustantaa Gummerus. Ensimmäinen Murhia Pohjanmaalla -sarjan dekkari ilmestyy kesällä 2022.

Suomalainen esikoisdekkaristi Nilla Kjellsdotter on tehnyt poikkeuksellisen sopimuksen ruotsalaiskustantamo Norstedtsin kanssa. Norstedts on ostanut oikeudet Kjellsdotterin kolmiosaiseen Murhia Pohjanmaalla -kirjasarjaan. Norstedts on Ruotsin vanhin ja yksi suurimmista kustantamoista.

Gummerus julkaisee Murhia Pohjanmaalla -sarjan suomeksi. Ensimmäinen osa ilmestyy kesällä 2022.

Kjellsdotter on sopimuksista innoissaan.

”En olisi villeimmissä kuvitelmissanikaan voinut uskoa, että teen sopimuksen kolmesta kirjasta ison ruotsalaiskustantamon kanssa, ja että Gummerus kääntää ne vielä suomeksi!” Kjellsdotter iloitsee.

”Käsikirjoituksessa minua häikäisi se, miten suvereenin koukuttavasti Nilla kirjoittaa. Hän taitaa hienosti pohjoismaisen dekkarigenren”, kertoo Gummeruksen käännetyn kaunokirjallisuuden toimituspäällikkö Leenastiina Kakko.

Nilla Kjellsdotter on 33-vuotias esikoisdekkaristi, joka asuu Pohjanmaalla Oravaisissa perheensä kanssa. Hän työskentelee lakiasiaintoimistossa ja satunnaisesti rekkakuskina.

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Antti Röngän Nocturno 21:07 on omakohtainen ja kirjoittajaansa säästelemätön romaani seksuaalisesta häpeästä18.6.2021 08:08:42 EEST | Tiedote

24-vuotiaan Antti Röngän kirjailijanura sain komean lähdön jo palkitun, koulukiusaamista käsittelevän esikoisromaanin Jalat ilmassa (Gummerus) ilmestyttyä 2019. Sitä seurasi yhdessä kirjailijaisä Petri Tammisen kanssa kirjoitettu kirjeenvaihtokirja Silloin tällöin onnellinen (Gummerus, 2020). Röngän kolmas teos Nocturno 21:07 käsittelee edellisten kirjojen tavoin aikuiseksi kasvamisen vaikeutta pureutuen tällä kertaa seksuaaliseen häpeään ja itseinhoon. Romaani ilmestyy ja on arvosteluvapaa 5.8.

Ex-ammattisotilaan toimintatrilleri tutustuttaa lukijan Venäjän mafiaan ja vie keskelle Ukrainan sotaa16.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy Mustaluodon trillereissä, joissa yksityiskohdat pitävät kutinsa niin välineiden, toimintamallien kuin tapahtumapaikkojenkin osalta. Reikäpää (Gummerus) avaa kiinnostavasti Venäjän mafian kehitystä 1990-luvulta tähän päivään ja kiidättää lukijan kyttäyskeikalta Montenegrosta keskelle Ukrainan sotaa. Romaani ilmestyy 1.7.

Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta7.6.2021 08:31:53 EEST | Tiedote

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella30.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.