Pizzeria Luca

Pohjois-Euroopan paras pizzeria Tampereen Frenckellin aukiolle – keväällä suuntana Kööpenhamina

Pizzaguruksi tituleerattu Luca Platania on avannut uuden nimeään kantavan Pizzeria Lucan Keskustorin kupeeseen. Napolilaistyylisiin artesaanipizzoihin nojaava konsepti palkittiin viime kesänä Italiassa Pohjois-Euroopan parhaana pizzeriana. Eikä ihme – ilmavan pohjan takana on huolella tehty taikina ja jopa kolmen päivän kohotus.
Pizzaguru Luca Platania on yrittäjä isolla intohimolla. Miehen ura alkoi Suomessa kymmenisen vuotta sitten, kun hän avasi Turkuun ensimmäisen Pizzariumin. Kuva: Patrick Stycz

Luca Platania muutti kymmenen vuotta sitten Roomasta Turkuun ja on siitä saakka levittänyt italialaisen pizzakulttuurin ilosanomaa Suomessa. Pizzeria Lucan lisäksi mies on roomalaisiin levypizzoihin erikoistuneiden Pizzarium-ravintoloiden takana yhdessä vaimonsa Salla-Maria Platanian kanssa. Samoin pizzamestari on tunnettu yrittäjä Saku Tuomisen kanssa kirjoittamastaan Pizze-kirjasta, joka pureutuu pizzan historiaan ja nykyhetkeen kiehtovien tarinoiden ja yli sadan reseptin verran.

Platania suhtautuu erityisesti pizzan pohjaan pieteetillä sekä peräänkuuluttaa tuoreita ja laadukkaita italialaisia raaka-aineita ja oikeaa paistoaikaa. Helsingin Luca oli Suomen ensimmäinen ravintola, missä oli käytössä Scugnizzonapoletano-uuni. Myös Tampereen Lucasta löytyy puu-uunin sijaan tuo sama, 430-asteiseksi lämpiävä uuni.

- Rapeat ja kevyet pizzapohjamme valmistetaan kehittämästäni erityisestä taikinaseoksesta, jonka jälkeen sen annetaan kohota hartaudella vähintään 72 tuntia. Tärkeintä on intohimo ja raaka-aineiden kunnioittaminen alusta loppuun saakka, Platania valottaa suosionsa salaisuutta.

Tampereen-pizzassa paikallista savulohta – kesämenu tulossa pian

Lucasta saa pizzojen lisäksi suosittuja italialaisia alkupaloja ja jälkiruokia sekä pastaa ja salaatteja. Menu huomioi myös vegaanisen ruokavalion. Uudet näyttävät tilat sijaitsevat keskeisellä paikalla Finlaysonin vieressä – aiemmin Luca toimi Tampereella Hämeenkadulla.

- Haluan tuoda tarjolle aina paikkakuntakohtaisia erikoisuuksia – esimerkiksi Tampereella pizzan saa lähituottajan savulohella, lohenmädillä, limellä ja fior di latte -mozzarellalla. Lanseeraamme pian myös kesämenun, josta kelpaa nauttia Frenckellin aukion aurinkoisella terassilla. Olen erittäin onnellinen uusista, entistä isommista ja valoisammista tiloistamme, Platania iloitsee.

Keväällä kohti Kööpenhaminaa

Viime heinäkuussa Lauttasaaren Pizzeria Luca valittiin Italiassa Pohjois-Euroopan parhaaksi pizzeriaksi kovatasoisessa 50 Top Pizza 2018 -kilpailussa. Kuluvan kevään aikana Luca levittää siipensä Suomen rajojen ulkopuolella kunnolla, kun Kööpenhamina saa oman ravintolansa.

- Olemme pärjänneet kansainvälisessä vertailussa uskoakseni juuri autenttisuutemme ja intohimomme vuoksi. Tasokkaat italialaiset raaka-aineet ja oikea makumaailma sinetöidään italialaisilla viineillä ja cocktaileilla. Kööpenhaminan Lucaa lähtevät vetämään paikalliset osaajat, joilla on vankkaa näkemystä ja kokemusta alueen ravintola-markkinasta ja asiakkaiden mieltymyksistä, Platania kertoo.

Tampereen Luca palvelee perjantaista sunnuntaihin myös lounasaikaan. Ravintolassa on terassin lisäksi noin 120 asiakaspaikkaa. Luca löytyy ennestään Helsingin Lauttasaaresta ja outlet-kylä Zsarista Kymenlaaksosta.

Pizzeria Luca, Tampere

Frenckellin aukio 4
tampere@pizzerialuca.fi

Avoinna:
ti–to 17–23, pe–la 12-24, su 12–22

Lisätietoja:
Luca Platania, ravintoloitsija, Pizzeria Luca ja Pizzarium, puh. +39 388 801 2966

Kuvat

Lataa
Täydellisen pohjan salaisuus on kärsivällisesti kohotettu taikina. Kuva: Patrick Stycz
Pohja saa päälleen tuoreita italialaisia täytteitä. Kuva: Patrick Stycz
Lataa
Luca Platanian mukaan laadukkaat raaka-aineet, huolella tehty pohja ja oikea paisto ovat aidon artesaanipizzan menestysresepti. Kuva: Patrick Stycz
Lataa
Lauttasaaren Luca oli Suomen ensimmäinen ravintola, missä otettiin käyttöön Scugnizzonapoletano-uuni. Kuva: Patrick Stycz
Lucan pizzataikinaa kohotetaan jopa kolme vuorokautta. Kuva: Patrick Stycz

Pizzeria Luca
Frenckellinaukio 4

Pizzeria Luca syntyi halusta viettää aikaa asiakkaidemme kanssa. Rupatella, nauraa, innostua ja rentoutua. Ravintolan takana on Luca Platania, kymmenen vuotta Suomessa asunut roomalainen pizzamestari, joka rakastaa kärsivällisesti kohotettuja taikinoita ja auringon kypsyttämiä tomaatteja. Pizzeria Luca Lauttasaari valittiin Italiassa Pohjois-Euroopan parhaaksi pizzeriaksi kovatasoisessa 50 Top Pizza 2018 -kilpailussa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi