Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto Binderholz Nordic Oy:lle

Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto on myönnetty Binderholz Nordic Oy:lle. Binderholz Nordic Oy kuuluu perheomisteiseen Binderholz-konserniin, joka on yksi maailman johtavista massiivipuunjalostusyrityksistä ja Euroopan suurin sahayritys. Konserni työllistää yli 5000 työntekijää Itävallassa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Latviassa, Suomessa ja USA:ssa. Pohjois-Karjalassa yritys työllistää suoraan yli 300 työntekijää, pääasiassa Lieksassa ja Nurmeksessa. Palkinto jaetaan kauppakamarin kevätkokouksessa Joensuussa 11.5.2022.

-          Kansainvälistymispalkinto myönnetään ensimmäistä kertaa ulkomaalaisomisteiselle yritykselle Pohjois-Karjalassa. Binderholz Nordic Oy on tuonut maakuntaan lisää kasvua, työllisyyttä ja hyvinvointia. Yhtiön investoinnit alueelle ovat olleet merkittäviä ja se on esimerkillään osoittanut Pohjois-Karjalan olevan erinomainen investointikohde, kertoo kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Veli-Pekka Leppänen.

Binderholz Nordic Oy on vuodesta 2016 määrätietoisesti investoinut kasvuun ja vientiin. Vuonna 2021 viennin osuus lopputuotteiden liikevaihdosta oli 95 %, liikevaihdon ollessa 165 M€. Yhtiön investointiohjelman myötä sahauskapasiteetti on vuonna 2022 yli miljoona kuutiometriä pohjoiskarjalaista tukkipuuta.

-          Mekaanisesti jalostetun CO2-neutraalin puun käyttö ja rakentaminen lisääntyy jatkossa. Binderholz Nordic Oy, osana yhtä maailman johtavaa massiivipuunjalostuskonsernia, jatkaa määrätietoisesti toiminnan strategista kehittämistä ollakseen osa ratkaisua ilmastonmuutoksesta johtuvan maapallon lämpenemisen pysäyttämisessä.

Uudet investoinnit jatkojalostukseen vuosina 2022 ja 2023 tukevat tätä strategiaa. Binderholz Nordic Oy:n käyttämästä raaka-aineesta 100 % tulee Itä-Suomen laadukkaista havumetsistä, joten yrityksen aluetalouteen jättämä kantorahatulo ja hyvinvointi on kasvanut ja kasvaa myös tulevaisuudessa yhdessä työntekijämäärän kasvun kanssa, kertoo Binderholz Nordic Oy:n hallintojohtaja Joonas Vitri.

Pohjois-Karjalan kauppakamari perusti vuonna 1981 ensimmäisenä suomalaisena kauppakamarina kauppakamarin nimeä kantavan vientipalkinnon. Vuonna 2003 palkinto nimettiin uudestaan kansainvälistymispalkinnoksi.

Lisätiedot:

Pohjois-Karjalan kauppakamari: toimitusjohtaja Antti Toivanen p. 050 327 7732, antti.toivanen@kauppakamari.fi

Binderholz Nordic Oy: hallintojohtaja Joonas Vitri, p. 040 561 5789, joonas.vitri@binderholz.com