Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto Nanocomp Oy:lle

Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinnon saaja on tänä vuonna joensuulainen Nanocomp Oy. Palkinto jaettiin kauppakamarin kevätkokouksen yhteydessä.

Vuonna 1997 perustettu Nanocomp Oy on uranuurtaja nanoteknologian menestyksellisessä kaupallistamisessa.  Yritys suunnittelee, valmistaa sekä myy mikro- ja nanofotoniikan tuotteita rullalta rullalle –teknologian avulla. Nanocompin tuotteita käytetään muun muassa mobiililaitteiden näytöissä, hahmontunnistuksessa sekä erilaisissa mittalaitteissa. Optiikkaelementtien kysynnässä yritys näkee kasvupotentiaalia ja haluaa keskittää toimintaansa lisäarvon tuottamiseen sillä saralla.

Tällä hetkellä Nanocompissa työskentelee reilut 30 henkilöä. Yritys toimii globaalisti ja sillä on toimistot Yhdysvaltojen Piilaaksossa, Tokiossa ja Hong Kongissa. Tärkeimmät vientimaat ovat Yhdysvallat ja Kiina. Tuotanto ja tuotekehitys puolestaan ovat ja halutaan pitääkin Pohjois-Karjalassa. Yritys sai vuoden 2015 alussa merkittävän pääomasijoituksen saksalaiselta Evonik Industries –yhtiöltä. Sen myötä Nanocomp panostaa entistä enemmän kasvuun ja kansainvälistymiseen, investoi tuotantoteknologian lisäkapasiteettiin ja uusien teknologioiden kehittämiseen. Yrityksen liikevaihto on noin kuusi miljoonaa.

Perusteluja Nanocomp Oy:n valinnalle kansainvälistymispalkinnon saajaksi:

• yrityksen liikevaihto ja viennin osuus siitä ovat kehittyneet huikeasti
  • viimeisimmän tilikauden liikevaihto oli n. 6,03 M€, josta viennin osuus 98 %
  • kasvuluvut ovat erinomaisia ja tulevat kansainvälisestä liiketoiminnasta
  • yritys toimii loistavana esimerkkinä onnistuneesta hightech-osaamisen kaupallistamisesta
  • teollisuusjätti Evonik Industries tuli suursijoituksellaan merkittäväksi kumppaniksi
  • perusta ja toiminta kansainvälisyydestä huolimatta vahvasti paikallista

Myös Kauppalehti palkitsi yrityksen kuluvan vuoden toukokuussa Keski- ja Itä-Suomen kasvajana.

Aiempina vuosina vastaavan palkinnon ovat saaneet:

Kauppakamarin vientipalkinnon saajat:

2011 Valukumpu Oy

2012 Fodesco Oy

2013 Vastuualuejohtaja Sisko Kaarto, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Vuoden 2014 keväällä kansainvälistymispalkinnon oli aika uudistua ulkoisesti. Ideapurje-nimeä kantavan palkinnon suunnittelusta ja valmistuksesta vastasi muotoilija Jukka Niskanen. Horisontissa esiin hulmahtava pallopurje on kautta aikain symboloinut uuden tulemista, vapautta ja iloa. Purjeen avulla valloitettiin aikanaan uusia mantereita, maailma kansainvälistyi ja muuttui sellaiseksi kuin se nykyään on. Kansainvälisyyspalkinnossa tuo purje symboloi tästä maaperästä nousevaa kirkasta ideaa, joka kantaa maakunnasta aina vain pidemmälle uusiin maisemiin. Palkinnon jalusta on leopardikiveä, joka on maakunnan kuuluisan vuolukiven muunnos. Purje on reunoiltaan hiekkapuhallettua pleksilasia, joka on herkkää, lasimaista, silti muotoiltavissa olevaa.

Ideapurje on myönnetty seuraaville yrityksille:

2014 Finelcomp Oy

Nanocomp Oy, toimitusjohtaja Veli-Pekka Leppänen, p. 0400 127 680,
veli-pekka.leppanen@nanocomp.fi

Pohjois-Karjalan kauppakamari, toimitusjohtaja Anne Vänskä, p. 050 342 6663, anne.vanska@kauppakamari.fi

Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto on tunnustus pitkäaikaisesta kansainvälisestä toiminnasta, jolla on edistetty ja edistetään Pohjois-Karjalan maakunnan taloudellista kasvua ja taloudellista hyvinvointia. Palkinnon tarkoitus on kannustaa pohjoiskarjalaisia toimijoita kansainvälisen elinkeinotoiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Kansainvälistymispalkinto voidaan antaa Pohjois-Karjalassa toimivalle yritykselle, yrityksen tulosvastuulliselle yksikölle, yhteisölle tai henkilölle, joka on toiminnallaan saavuttanut merkittäviä tuloksia pohjoiskarjalaisen elinkeinoelämän kansainvälistymiseksi.

Pohjois-Karjalan kauppakamari: Kauppakamarikysely: Ammatillinen osaaminen ei vastaa työelämän tarpeita – 39 % yrityksistä tyytymättömiä ammattiin valmistuneiden osaamiseen Pohjois-Karjalan osalta oli joitakin poikkeuksia verrattuna valtakunnallisiin tuloksiin19.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote