ELY-keskukset

Pohjois-Savon ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuosille 2021–2024 on julkaistu (Itä-Suomi)

Jaa
Kolmea Itä-Suomen maakuntaa; Etelä-Savoa, Pohjois-Savoa ja Pohjois-Karjalaa koskeva tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2021–2024 on julkaistu.

Tienpidon ja liikenteen suunnitelmaan 2021–2024 on koottu Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen vuoden 2021 toiminnan päämäärät, rahoitus, tavoitteet ja merkittävimmät toimenpiteet muun muassa liikennejärjestelmän kehittämisessä, maanteiden tienpidossa sekä julkisen bussiliikenteen hankinnoissa. Suunnitelma kattaa liikenne ja infrastruktuuri –vastuualueen toiminta-alueen kolme maakuntaa; Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan. Kuluvan vuoden 2021 ohella suunnitelmassa luodaan näkymää myös seuraaviin vuosiin.

Tienpidon rahoitus lähes ennallaan

Vuonna 2021 tienpitoon on osoitettu 94 M€ eli samaa suuruusuluokkaa kuin vuonna 2020. Investointihankkeisiin käytetään edellisvuotta enemmän rahoitusta. Kesällä muun muassa käynnistetään ohituskaistojen rakentaminen valtatie 5:lle Karvasalmentien ja Mäntylahdentien liittymien välille. Hankkeelle on eduskunnan osoittama erillisrahoitus.

Maanteiden korjausvelan kasvun hillitsemisen osalta työtä jatketaan, vaikka esimerkiksi huonokuntoisten päällysteiden uusimiseen on käytettävissä edellisvuotta vähemmän rahoitusta. Tavoitteena on varmistaa, ettei huonokuntoisten päällysteiden määrä lisäänny vuoden 2021 aikana.

Jo toista vuotta poikkeusoloja – liikenteen ja liikkumisen palautumisen ennakoidaan jatkuvan

Vuonna 2020 koronaepidemia vähensi ihmisten liikkumista ja Itä-Suomessakin liikennemäärät laskivat viime keväänä paikoin lähes puoleen tavanomaisesta. Kesän ja syksyn aikana maantieliikenteen määrät kääntyivät jälleen kasvuun.

Maantiet ja julkinen joukkoliikenne osana liikennejärjestelmää ovat jatkossakin käyttäjilleen tärkeitä. – Yhteiskunnan toiminnan jatkumiseksi elinkeinoelämän kuljetusten täytyy kulkea ja ihmisten on voitava liikkua hoitamaan välttämättömiä asioitaan, johtaja Tommi Huttunen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta kertoo.

Poikkeusolot ja niihin reagoiminen vaikuttivat myös ELY-keskuksen toimintaan. Esimerkiksi keväällä 2020 oppilaitosten sulkeuduttua kuntien väliset koulupäivien ELY-joukkoliikennevuorot jätettiin ajamatta, ellei niillä ollut merkitystä myös työmatka-, opiskelu- asiointi- tai liityntäliikenteenä. Samaan aikaan ELY-keskus paikkasi ostoin markkinaehtoisen liikenteen lakanneita vuoroja siellä, missä ihmisillä ei muuten olisi ollut mahdollisuuksia kulkea töihin ja opiskelemaan. Sopimusliikenteiden lipputulokorvauksiin ja markkinaehtoista liikennettä korvaaviin hankintoihin ELY-keskuksille myönnettiin lisämäärärahaa. Joukkoliikenteen palveluissa on kuluneen vuoden aikana tapahtunut valtavasti muutoksia, ja tilanne on työllistänyt ELY-keskuksen joukkoliikennehenkilöstöä poikkeuksellisen paljon.

Huttunen toteaa edelleen, että ELY-keskus pyrkii hoitamaan tehtävänsä parhaalla mahdollisella tavalla tänäkin vuonna käyttöönsä osoitettujen resurssien sallimissa rajoissa.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma Liikenne 12

Ensimmäinen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (Liikenne 12) parlamentaarinen valmistelu aloitettiin vuonna 2019. Nyt tämä valtakunnallinen työ alkaa olla loppusuoralla, kun valtioneuvosto hyväksyi suunnitelman antaessaan torstaina 15.4.2021 eduskunnalle selonteon valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032.

– Myös me Pohjois-Savon ELY-keskuksessa odotamme mielenkiinnolla, millainen päätös suunnitelmasta tehdään ja miten se vaikuttaa meidän toimintaamme. Erityisesti kiinnostaa nähdä, millainen muodostuu suunnitelmaan liittyvästä erillisestä investointiohjelmasta, jota Väylävirasto parhaillaan valmistelee, Huttunen toteaa.

Tienpidon ja liikenteen suunnitelma

Pohjois-Savon ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelma löytyy osoitteesta ely-keskus.fi/pohjois-savo. Suunnitelma on pyritty pitämään tiiviinä ja havainnollisena. Siihen on sisällytetty runsaasti linkkejä, joista lukija voi siirtyä tutustumaan tarkemmin muun muassa tienpidon ja liikenteen tehtäviin ja niiden perusteisiin.

• Tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2021–2024 (pdf)

Yhteyshenkilöt

Pohjois-Savon ELY-keskus
Johtaja Tommi Huttunen, p. 0295 026 655, tommi.huttunen(at)ely-keskus.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye